Ero sivun ”Theodoros Alokas” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
|||
(2 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[Kuva:Theodoros_alokas_tyroslainen01.jpg|thumb|<center>Suurmarttyyri<br>Theodoros Alokas eli<br>Theodoros Amasialainen<br>(muistopäivä 17.2.)<br><small>(''Kuva © Pyykkönen'')</small></center>]] |
[[Kuva:Theodoros_alokas_tyroslainen01.jpg|thumb|<center>Suurmarttyyri<br>Theodoros Alokas eli<br>Theodoros Amasialainen<br>(muistopäivä 17.2.)<br><small>(''Kuva © Pyykkönen'')</small></center>]] |
||
Pyhän suurmarttyyri '''Theodoros Alokas''' (tunnetaan myös nimellä '''Theodoros Amasialainen''', joissakin englanninkielisissä lähteissä myös nimellä '''Theodore Tiro''' (tai ''Tyro'' tai ''Tiron'' tai ''Teron'' eli Tyroslainen) oli kotoisin Pontoksen Amasiasta nykyisestä Pohjois-Turkista. |
Pyhän suurmarttyyri '''Theodoros Alokas''' (tunnetaan myös nimellä '''Theodoros Amasialainen''' (kreikaksi: ''Θεόδωρος Αμασείας''), joissakin englanninkielisissä lähteissä myös nimellä '''Theodore Tiro''' (tai ''Tyro'' tai ''Tiron'' tai ''Teron'' eli Tyroslainen, kreikaksi: ''Θεόδωρος ο Τήρων'') oli kotoisin Pontoksen Amasiasta nykyisestä Pohjois-Turkista. |
||
== Sotilas == |
== Sotilas == |
||
Rivi 18: | Rivi 18: | ||
Theodorokseen liittyy myös eräs ihme, joka tapahtui hänen kuolemansa jälkeen joskus vuoden 360 tienoilla. Konstantinopolin torilla myytiin suuren lauantain ensimmäisenä lauantaina Kirkkoa vastaan hyökänneen keisari Julianus Luopion määräyksestä vain sellaista ruokaa, joka oli vihmottu epäjumalien uhrimenoista saadulla vedellä. Kukaan kristityistä ei mennyt tuona päivänä torille ostamaan mitään, sillä Theodoros oli ilmestynyt arkkipiispa Eudoksikselle (360-370) ja pyytänyt häntä levittämään sanaa saastuneesta ruuasta. |
Theodorokseen liittyy myös eräs ihme, joka tapahtui hänen kuolemansa jälkeen joskus vuoden 360 tienoilla. Konstantinopolin torilla myytiin suuren lauantain ensimmäisenä lauantaina Kirkkoa vastaan hyökänneen keisari Julianus Luopion määräyksestä vain sellaista ruokaa, joka oli vihmottu epäjumalien uhrimenoista saadulla vedellä. Kukaan kristityistä ei mennyt tuona päivänä torille ostamaan mitään, sillä Theodoros oli ilmestynyt arkkipiispa Eudoksikselle (360-370) ja pyytänyt häntä levittämään sanaa saastuneesta ruuasta. |
||
Samassa yhteydessä Theodoros oli antanut ohjeen tehdä |
Samassa yhteydessä Theodoros oli antanut ohjeen tehdä [[koliva]]a ja syödä sitä. Piispa ei ymmärtänyt aluksi sanan koliva merkitystä, sillä Theodoros oli eri murrealueelta, joten Theodoros selitti mitä koliva on. Samalla hän kertoi olevansa pyhä Theodoros. |
||
Ostoboikotti tehosi ja torilla ei käynyt kukaan ja keisari joutui muuttamaan päätöksensä kauppiaitten painostuksesta. |
Ostoboikotti tehosi ja torilla ei käynyt kukaan ja keisari joutui muuttamaan päätöksensä kauppiaitten painostuksesta. |
Nykyinen versio 15. helmikuuta 2011 kello 16.12
Pyhän suurmarttyyri Theodoros Alokas (tunnetaan myös nimellä Theodoros Amasialainen (kreikaksi: Θεόδωρος Αμασείας), joissakin englanninkielisissä lähteissä myös nimellä Theodore Tiro (tai Tyro tai Tiron tai Teron eli Tyroslainen, kreikaksi: Θεόδωρος ο Τήρων) oli kotoisin Pontoksen Amasiasta nykyisestä Pohjois-Turkista.
Sotilas
Lapsuudestaan asti kristitty Theodoros liittyi Rooman armeijaan ja joutui siellä ristiriitaiseen tilanteeseen, jossa hänen olisi tullut uhrata Rooman valtakunnan jumalien puolesta, mutta hän kristittynä kieltäytyi tästä. Hän jopa rohkaisi muitakin kristittyjä sotilaita tekemään samoin.
Kidutus ja marttyyrikuolema
Uskonsa vuoksi hänet vangittiin ja vietiin tyrmään, missä hän koko yön veisasi ylistysveisuja Jumalalle enkelien kanssa. Hän joutui kidutettavaksi monin eri tavoin ja raa'asti, siksi hänelle on annettu arvonimi suurmarttyyri. Kaiken kidutuksen jälkeen hänet määrättiin poltettavaksi ja hän auttoi kiduttajiaan niin, että riisui vaatteensa ja käveli itse roviolle. Tämä kaikki tapahtui noin vuonna 303.
Theodoros ja lohikäärme
Theodoroksen urheus ja hänen hengelliset voimansa inspiroivat synnyttämään legendan pyhästä Theodoroksesta ja lohikäärmeestä, jonka hän sitten surmasi. Tarina kertoo Theodoroksesta, joka nukkuu metsässä ja Eusebia-neitokainen löytää hänet, herättää ja varoittaa metsässä elävästä lohikäärmeestä. Theodoros tehtyään ristinmerkin meni metsään ja surmasi miekallaan tämän tulta syöksevän pedon. Tämän kertomuksen vuoksi Theodoros on joskus kuvattu ikoneihin lohikäärmeen kanssa. Lohikäärme symbolosoi pimeyden voimia, jotka Theodoros voittaa Kristusta seuraamalla, rakkaudella ja nöyryydellä.
Theodoros ja koliva
Theodorokseen liittyy myös eräs ihme, joka tapahtui hänen kuolemansa jälkeen joskus vuoden 360 tienoilla. Konstantinopolin torilla myytiin suuren lauantain ensimmäisenä lauantaina Kirkkoa vastaan hyökänneen keisari Julianus Luopion määräyksestä vain sellaista ruokaa, joka oli vihmottu epäjumalien uhrimenoista saadulla vedellä. Kukaan kristityistä ei mennyt tuona päivänä torille ostamaan mitään, sillä Theodoros oli ilmestynyt arkkipiispa Eudoksikselle (360-370) ja pyytänyt häntä levittämään sanaa saastuneesta ruuasta.
Samassa yhteydessä Theodoros oli antanut ohjeen tehdä kolivaa ja syödä sitä. Piispa ei ymmärtänyt aluksi sanan koliva merkitystä, sillä Theodoros oli eri murrealueelta, joten Theodoros selitti mitä koliva on. Samalla hän kertoi olevansa pyhä Theodoros.
Ostoboikotti tehosi ja torilla ei käynyt kukaan ja keisari joutui muuttamaan päätöksensä kauppiaitten painostuksesta.
Tapahtumaa muistetaan vuosittain aina suuren paaston ensimmäisen viikon lauantaina, jolloin vietetään tämän tapahtuman muistoksi suurmarttyyri Theodoros Alokkaan juhlaa.
Muistopäivä
Ortodoksinen kirkko muistelee pyhää Theodoros Alokasta aina vuosittain toisen kerran myös hänen omana muistopäivänään helmikuun 17. päivänä.
Tropari ja kontakki
Tropari, 2.säv.
- Suuri on uskon tulos, sillä pyhä marttyyri Theodoros iloitsee liekeissä, ikään kuin lepohetkestä vedessä antaen itsensä suloisena leipänä Kolminaisuudelle. Hänen rukouksiensa tähden, oi Kristus Jumala, pelasta meidän sielumme.
Kontakki, 8.säv.
- Uskosi Kristukseen oli kuin rintahaarniska sydämesi päällä. Sen avulla sinä voitit vihollisen voiman. Siksi sinut kruunattiin iankaikkisuudessa taivaallisella kruunulla.