Toiminnot

Ero sivun ”Kyros Edessalainen” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
 
(4 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
'''Kyros Edessalaisen''' elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli 500-luvulla nykyisen Turkin itäosassa, Edessassa, Mesopotamiassa, nykyiseltä nimeltään Şanlıurfa, todennäköisesti 500-luvun alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (''kts. [[Narsai]]'') koulussa sekä ''Mar Aban'' että ''Tuomas Edessalaisen'' johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa 35 kilometriä Bagdadista etelään Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.
'''Kyros Edessalaisen''' elämästä tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli 500-luvulla nykyisen Turkin itäosassa, Edessassa, Mesopotamiassa, nykyiseltä nimeltään Şanlıurfa, todennäköisesti 500-luvun alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (''kts. [[Narsai]]'') koulussa sekä ''Mar Aban'' että ''Tuomas Edessalaisen'' johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa 35 kilometriä Bagdadista etelään Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.


Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille [[luostari]]n ja siihen teologisen koulun.
Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitsee nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille [[luostari]]n ja siihen teologisen koulun.


Kyroksen eräistä teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teostaan ''”Paastosta”'', ''”Pääsiäisestä”'', ''”Kuolemasta”'', ''”Ylösnousemuksesta”'', ''”Taivaaseenastumisesta”'' ja ''”Helluntaisunnuntaista”'' [''teoksesta'' (''englanniksi'') ''Six Explanations on the Liturgical Feasts''). Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä.
Kyroksen teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teosta ''”Paastosta”'', ''”Pääsiäisestä”'', ''”Kuolemasta”'', ''”Ylösnousemuksesta”'', ''”Taivaaseenastumisesta”'' ja ''”Helluntaisunnuntaista”'' [''teoksesta'' (''englanniksi'') ''Six Explanations on the Liturgical Feasts'']. Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä.


(''lähde: [[Serafim (munkki)|munkki Serafimin]] kirja ”Paratiisi on idässä”'')
(''lähde: [[Serafim (munkki)|munkki Serafimin]] kirja ”Paratiisi on idässä”'')
Rivi 15: Rivi 15:


[[Luokka:Henkilöt]]
[[Luokka:Henkilöt]]
[[Luokka:Syyrialaiset henkilöt]]

Nykyinen versio 26. toukokuuta 2011 kello 08.15

Kyros Edessalaisen elämästä tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli 500-luvulla nykyisen Turkin itäosassa, Edessassa, Mesopotamiassa, nykyiseltä nimeltään Şanlıurfa, todennäköisesti 500-luvun alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (kts. Narsai) koulussa sekä Mar Aban että Tuomas Edessalaisen johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa 35 kilometriä Bagdadista etelään Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.

Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitsee nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille luostarin ja siihen teologisen koulun.

Kyroksen teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teosta ”Paastosta”, ”Pääsiäisestä”, ”Kuolemasta”, ”Ylösnousemuksesta”, ”Taivaaseenastumisesta” ja ”Helluntaisunnuntaista” [teoksesta (englanniksi) Six Explanations on the Liturgical Feasts]. Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä.

(lähde: munkki Serafimin kirja ”Paratiisi on idässä”)

HAP

Kirjallisuutta

  • William F. Macomber: The theological synthesis of Cyrus of Edessa, Pontificium Institutum Orientalium Studiorum, 1964
  • Six Explanations of the Liturgical Feasts, William F. Macomber, Peeters, 1974, ISBN 978-90-429-0397-5