Ero sivun ”Kristityn ikuinen taistelu (opetuspuhe)” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
(Ak: Uusi sivu: thumb|left|<center>Arkkimandriitta Luukas Dajbabelainen (+8.2.2013)<br><small>(''Kuva: Serbian ortodoksinen kirkko'')</small></center> Arvelen, e...) |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 8: | Rivi 8: | ||
Paholainen ajattelee, että yhdessä tämän valheen kanssa hän asettaa meille tyrkylle rinnakkaisen uskonnon, uskonnon tästä maailmasta. |
Paholainen ajattelee, että yhdessä tämän valheen kanssa hän asettaa meille tyrkylle rinnakkaisen uskonnon, uskonnon tästä maailmasta. |
||
Tosiasia, että moderni teknologia on nyt olemassa, että pukeudumme |
Tosiasia, että moderni teknologia on nyt olemassa, että pukeudumme eri tavoin, että sosiaaliset suhteet ovat muuttuneet, ei erota meitä evankeliumista millään tavalla. Evankeliumi on kuten ennenkin, sillä se on ajan ulkopuolella ja se on kirjoitettu, ei vain aikana, jolloin Herra kulki maan päällä, vaan myös kaikeksi ajaksi. |
||
Nykyinen versio 11. joulukuuta 2013 kello 06.35
Arvelen, että mikäli kristitty kertoo itse olevansa nykyaikainen kristitty, hän on jo hävinnyt taistelun. Hänen pitäisi muistaa, että hän on KRISTITTY ja että hän kantaa vastuuta siitä samasta taistelusta, joka on jatkunut jo kaksi tuhatta vuotta - taistelua Jumalan tuntemisesta, siitä, mikä tekee ihmisen, ja hänen suhteestaan maailmaan, Jumalaan ja muihin ihmisiin.
Jos hän ymmärtää tämän, niin hän on oikealla tiellä etsiessään sitä, mihin pyrkii. Kristus on sama eilen, tänään ja huomenna ja iankaikkisesta iankaikkiseen, kuten apostoli Paavali sanoo (vrt. Hepr. 13:8).
Mielestäni nykyisessä elämässä paholaisen tuoma valhe tekee meille tiettäväksi, että nyt olisi jonkinlainen erityistilanne, jossa ei ole mitään ohjeita tai sääntöjä, että nyt on tietokoneiden ja modernin teknologian aika ja että pelastuksen polku on nyt erilainen.
Paholainen ajattelee, että yhdessä tämän valheen kanssa hän asettaa meille tyrkylle rinnakkaisen uskonnon, uskonnon tästä maailmasta.
Tosiasia, että moderni teknologia on nyt olemassa, että pukeudumme eri tavoin, että sosiaaliset suhteet ovat muuttuneet, ei erota meitä evankeliumista millään tavalla. Evankeliumi on kuten ennenkin, sillä se on ajan ulkopuolella ja se on kirjoitettu, ei vain aikana, jolloin Herra kulki maan päällä, vaan myös kaikeksi ajaksi.
Arkkimandriitta Luukas Dajbabelainen (+ 8.2.2013)
(teksti julkaistu englanniksi julkaisussa "The Orthodox Word", No. 287, 2012, sivuilla 302-303. Vapaa käännös englannista / Ortodoksi.net)