Toiminnot

Ero sivun ”Ikonimaalari 2/2009” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
 
(Yhtä välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 132: Rivi 132:


== Katso myös ==
== Katso myös ==
{{ikonimaalari}}
* [[Ikonimaalari (aikakauslehti)]]
[[Luokka:Ikonimaalari (lehti)]]

=== 2004 ===
* [[Ikonimaalari 1/2004]]
* [[Ikonimaalari 2/2004]]

=== 2005 ===
* [[Ikonimaalari 1/2005]]
* [[Ikonimaalari 2/2005]]

=== 2006 ===
* [[Ikonimaalari 1/2006]]
* [[Ikonimaalari 2/2006]]

=== 2007 ===
* [[Ikonimaalari 1/2007]]
* [[Ikonimaalari 2/2007]]

=== 2008 ===
* [[Ikonimaalari 1/2008]]
* [[Ikonimaalari 2/2008]]

=== 2009 ===
* [[Ikonimaalari 1/2009]]
* [[Ikonimaalari 2/2009]]

=== 2010 ===

* [[Ikonimaalari 1/2010]]
* [[Ikonimaalari 2/2010]]

[[Luokka:Kirjallisuus]]
[[Luokka:Kirjallisuus]]
[[Luokka:Kirjaesittelyt]]
[[Luokka:Kirjaesittelyt]]
[[Luokka:Aikakauslehdet]]

Nykyinen versio 7. marraskuuta 2011 kello 12.20

Aikakauslehden kansi
Leena Heikkilä-Palo (päätoimittaja) & Tapani Kärkkäinen (toimittaja): Ikonimaalari 2/2009
ISBN 978-952-5652-65-9
Julkaisija ja kustantaja: Suomen ikonimaalarit ry. / Maahenki Oy
Julkaisupäivämäärä: 26.10.2009
Sivumäärä: 92 sivua
Koko: 294 x 217 mm
Sidos: liimasidottu / pehmytkantinen

Toimituskunta:

  • Joensuun piispa Arseni
  • Liisa Heikkilä-Palo
  • Tapani Kärkkäinen
  • Sirpa Koriala
  • Tuula Majurinen
  • Alexander Wikström

Ikonimaalari on kahdesti vuodessa ilmestyvä ikonitaiteen aikakausjulkaisu.

Tämän numeron teemana on ikonien materiaalit.


Kustantajan esittelyteksti:

Ikonimaalarin teemana on tällä kertaa ikonien valmistukseen käytettävät eri materiaalit. Puulle maalaamisen lisäksi ikoneja on kautta aikojen myös veistetty puusta ja luusta, maalattu lasille, sommiteltu mosaiikista, pakotettu metallista ja muun muassa kirjottu. Näitä kaikkia valmistusmenetelmiä esittelevät kunkin alan parhaat suomalaiset ja ulkomaiset asiantuntijat.

Vakiosarjoissa esitellään ikonimaalareita, Suomen ortodoksisia kirkkoja sekä ortodoksisen kirkkovuoden suurten juhlien ikoneita. Lisäksi haastatellaan Tyrvään kirkon vastavalmistuneiden maalausten tekijöitä Kuutti Lavosta ja Osmo Rauhalaa. Mukana on myös näyttely- ja koulutuskalenteri sekä englanninkielinen tiivistelmä.


Sisällysluettelo

  • Lukijalle (Liisa Heikkilä Palo ja Tapani Kärkkäinen)

Ikoni – kirkastettua materiaa (Antti Narmala)

  • Perinteinen vai synteettinen
  • Enkaustiikka
  • Tempera
  • Mosaiikki ja seinämaalaus
  • Tekstiili
  • Metalli
  • Emali
  • Luu, marmori, puu
  • Marttyyrien verestä ja maasta
  • Liturgia ja rukous

Mosaiikit – materiaalin fysiikkaa ja metafysiikkaa (Juri Jarin)

  • Materiaalin kuva
  • Kivi, smaltti ja kulta
  • Valot ja varjot leikkivät
  • Maalatun ikonin ja mosaiikin ero
  • Mesopotamiasta Bysanttiin

Lyijylasi-ikonit (Alexander Wikström)

  • Lähes taikuutta
  • Lasi-ikkunat yleistyvät idässäkin

1800-luvun venäläiset veistetyt pienoisikonit (Jelena Davydova)

  • Sypressintuoksua Kiovassa
  • Mallit rukouskirjoista
  • Kiovan aarteita Kuopion kirkkomuseossa
  • Puulelusta ikoneihin Sergijev Posadissa
  • Sergijev Posadin puutöitä Kuopiossa
  • Kiovasta Sergijev Posadiin ja takaisin

Metalli-ikonit (Jyrki Lammi)

  • Valmistusmenetelmät
  • Viimeistely
  • Muita menetelmiä
  • Prototyypit

Metallivalu puuikoneissa (Piispa Arseni)

Enkaustiikka eli vahamaalaus (Päivi Hovi-Wasastjerna)

  • Egyptistä Pompejiin
  • Muumiomuotokuvat ikonien esikuvina
  • Myöhäisantiikin murros
  • Siinain ikonit
  • Suurpiirteinen tekniikka

Ikonikirjonnan historiaa (Kirsi Rovio)

  • Kalustoluettelot kertovat
  • Kullan hohtoa
  • Anonyymit ompelijat
  • Ikonikirjonnan perinne Venäjällä
  • Kultalankoja ja helmiä
  • Ompelimossa tehtiin tiimityötä
  • Kultakirjonta syrjäytti maalauksellisuuden
  • Stroganovit loivat oman tyylin

Luuhun kaiverretut ikonit (Alexander Wikström)

  • Luuta riittää varastossa
  • Itse opittu taito

Ikoni ja maalaus (Ian McKeever)

  • I osa
  • II osa

Suurten juhlien ikonit

  • Kunniallisen ja eläväksitekevän ristin ylentäminen (Jyrki Pouta)
    • Konstantinoksen uni ja Helenan löytö
    • Ristinpuun matkat
    • Liturgiset tekstit
    • ”Sinun ristillesi me kumarramme”
    • Ikonografia
    • Juhlan merkitys

Pyhäkkömme

  • Pyhittäjä Andrei Rubljovin tšasouna (Piispa Arseni)
    • Seitsemän vuoden rakennustyöt
    • Ikonostaasi Balilta

Pyhän Olavin kirkko nousi tuhkasta (Timo Valjakka)

  • Simbergin ja Enckellin jalanjäljillä
  • Taiteilijoiden puumerkki
  • Kasvokuvia lehterin kaiteeseen
  • Millainen on alkupimeys
  • Paratiisin norsu ja pahan kasvit
  • Oppia Valamosta ja Arkangelista
  • ”Uuteen aikaan”

Kohtaaminen

  • Pirkko Itkonen – monen tekniikan taitaja (Piispa Arseni)
    • Osipovin sisarusten oppiin Valamoon
    • Kivi on materiaaleista rakkain
    • Luonnonkivessa loputtomasti sävyjä
    • ”Mikael syntyi kuin lahjana”
  • Konstantinos Ksenopulos ja Bysantin perinne (Eija-Helena Kettunen)
    • Kaikkinäkevä opettaja
    • Athokselta maailmalle
    • ”Ikoniopetus kuuluu teologian yhteyteen”
    • Patriarkan lähettämänä
    • Signeerauksessa ja siunauksessa eroja
    • Tyylierot eivät ratkaisevia

Vanhojen ikonien jäljentäminen ikonimaalauksen opiskelussa (Žanna Belik)

  • Nunna Julianijan opetukset
  • Painokuvien värimaailma vääristynyt
  • Vanhoja ikoneita jäljentämään

Kysymyksiä ja vastauksia (Piispa Arseni)

Koulutus

Näyttelykalenteri

  • Kolme sisarta
  • Piispa Arseni: Ikoneja
  • Kauneuden pauloissa – mestariteoksia Tretjakovin gallerian kokoelmista
  • Tove Ahlbäck: Ikoneja

Summary in English

Katso myös

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

  • IKONI & kulttuuri 1/2022
  • IKONI & kulttuuri 2/2022

2023

2024