Toiminnot

Ero sivun ”Pääsiäisen aamupalvelus (kirja)” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

(Ak: Uusi sivu: thumb|250 px|<center>Kirjan kansi</center> :: '''Pääsiäisen aamupalvelus''' - ''bysanttilaisen sävelmistön mukaisesti'' :: Suomen kiele...)
 
Ei muokkausyhteenvetoa
 
(Yhtä välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Paasiaisen_aamupalvelus_kansi.jpg|thumb|250 px|<center>Kirjan kansi</center>]]
[[Kuva:Paasiaisen_aamupalvelus_kansi.jpg|thumb|400 px|<center>Kirjan kansi</center>]]
:: '''Pääsiäisen aamupalvelus''' - ''bysanttilaisen sävelmistön mukaisesti''
:: '''Pääsiäisen aamupalvelus''' - ''bysanttilaisen sävelmistön mukaisesti''
:: Suomen kieleen sovittanut: Jaakko Olkinuora
:: Suomen kieleen sovittanut: Jaakko Olkinuora
:: Toimittanut: Maria Takala-Roszcsenko
:: Toimittanut: Maria Takala-Roszczenko
:: Julkaisija ja kustantaja: Suomen bysanttilaisen musiikin seura ry
:: Julkaisija ja kustantaja: Suomen bysanttilaisen musiikin seura ry
:: ISMN 979-0-55001-327-8
:: ISMN 979-0-55001-327-8

Nykyinen versio 19. helmikuuta 2020 kello 16.55

Kirjan kansi
Pääsiäisen aamupalvelus - bysanttilaisen sävelmistön mukaisesti
Suomen kieleen sovittanut: Jaakko Olkinuora
Toimittanut: Maria Takala-Roszczenko
Julkaisija ja kustantaja: Suomen bysanttilaisen musiikin seura ry
ISMN 979-0-55001-327-8
Julkaisupäivämäärä: huhtikuu 2014
Sivumäärä: 92 sivua
Koko: 255 x 180 mm
Sidos: kierresidottu / pehmytkantinen

Myynti: bysanttilaisenmusiikinseura@gmail.com

Pääsiäiskanonin suomentaja ja sovittaja Jaakko Olkinuora sanoo esipuheessaan:

"Pääsiäinen on ortodoksisen kristikunnan suurin juhla. Tällöin pyritään toimittamaan jumalanpalvelus mahdollisimman monessa ortodoksisessa kirkossa ja tšasounassa. Ongelmana kuitenkin on toisinaan sopivan jumalanpalvelusmusiikin puuttuminen — kaikissa kirkoissa kun ei ole neliäänistä kuoroa. Näin syntyi tarve myös yksiäänisen pääsiäissävelmistön käytölle.

Bysanttilaisen musiikin ainoa arvo ei kuitenkaan piile sen yksiäänisyydessä. Ylösnousemusihme tapahtui hiljaisuudessa, kenenkään näkemättä. Kun mirhantuojanaiset saapuivat haudalle voitelemaan ruumista, kohtasi heitä ainoastaan tyhjä hauta. Ensimmäisiä tunteita olivat pelko ja hämmennys. Myös bysanttilainen laulu ilmentää kaikki näitä ylösnousemustapahtumiin liittyneitä tunteita: iloa, riemua, hämmennystä ja pelkoakin."

Sisällysluettelo

  • Tulkaa, ottakaa valo
  • Sinun ylösnousemistasi
  • Pääsiäistropari
  • Suuriektenia
  • Kanonin 1. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Kanonin 3. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Hypakoe
  • Kanonin 4. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Kanonin 5. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Kanonin 6. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Kontakki ja iikossi
  • Synaksarion ja ylösnousemusveisu
  • Kanonin 7. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Kanonin 8. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Kanonin 9. oodi, irmossi
  • Katabasia
  • Pyhä on Herra
  • Eksapostilario
  • Kiitospsalmi ja kiitosstikiirat
  • Pääsiäisstikiirat
  • Pyhän Johannes Krysostomoksen tropari