Ero sivun ”Dikiri ja trikiri” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
X11 (keskustelu | muokkaukset) Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
(5 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
'''Dikiri''' ja '''trikiri''' ovat kauniisti koristeltuja liturgisia kynttelikköjä, kookkaita kynttilänjalkoja, joita käytetään [[piispa]]n toimittamissa jumalanpalveluksissa. Dikiri on kahdella kynttilällä varustettu, trikiri kolmella kynttilällä. Kaksi kynttilää kuvaavat Kristuksen kahta luontoa ''(täydellinen Jumala ja täydellinen ihminen)'', kolme kynttilää kuvaavat Pyhän Kolminaisuuden persoonia, Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. |
[[Kuva:Dikiri_ja_trikiri_val_hap.jpg|thumb|400 px|<center>Dikiri ja trikiri analogin molemmin puolin seisovien alttariapulaisten käsissä<br><small>(Kuva © Ortodoksi.net / Hannu Pyykkönen)</small></center>]]'''Dikiri''' ja '''trikiri''' ovat kauniisti koristeltuja liturgisia kynttelikköjä, kookkaita kynttilänjalkoja, joita käytetään [[piispa]]n toimittamissa jumalanpalveluksissa. Dikiri on kahdella kynttilällä varustettu, trikiri kolmella kynttilällä. Kaksi kynttilää kuvaavat Kristuksen kahta luontoa ''(täydellinen Jumala ja täydellinen ihminen)'', kolme kynttilää kuvaavat Pyhän Kolminaisuuden persoonia, Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. |
||
Piispa siunaa palveluksen aikana tietyissä kohdissa kirkkokansaa tekemällä dikirillä ja trikirillä ilmaan suuren [[Ristinmerkki|ristinmerkin]]. Molemmissa kyntteliköissä on laakea alusta, jolla ne voivat seistä esimerkiksi pöydällä suorassa. Jalustan yläpuolella on pystysuora kiinnipitokohta kynttelikön pitäjälle. |
Piispa siunaa palveluksen aikana tietyissä kohdissa kirkkokansaa tekemällä dikirillä ja trikirillä ilmaan suuren [[Ristinmerkki|ristinmerkin]]. Molemmissa kyntteliköissä on laakea alusta, jolla ne voivat seistä esimerkiksi pöydällä suorassa. Jalustan yläpuolella on pystysuora kiinnipitokohta kynttelikön pitäjälle. |
||
[[Liturgia]]n aikana dikiri ja trikiri ovat erillään [[alttari]]pöydän ''(pyhän pöydän)'' koillis- ja kaakkoiskulmissa tai ovat sijoitetut lähelle näitä kulmia. Kun piispa tarvitsee niitä, ne tuodaan hänelle [[alidiakoni]]n tai [[diakoni]]n toimesta, joka voi kantaa niitä myös [[ |
[[Liturgia]]n aikana dikiri ja trikiri ovat erillään [[alttari]]pöydän ''(pyhän pöydän)'' koillis- ja kaakkoiskulmissa tai ovat sijoitetut lähelle näitä kulmia. Kun piispa tarvitsee niitä, ne tuodaan hänelle [[alidiakoni]]n tai [[diakoni]]n toimesta, joka voi kantaa niitä myös [[Suitsuttaminen | suitsutuksen]] aikana tai [[Suuri saatto | suuren saaton]] aikana. Trikiri on aina piispan oikealla puolella ja dikiri hänen vasemmalla puolellaan. |
||
'''[[Käyttäjä:Hannu|Hannu Pyykkönen]]''' |
|||
[[Luokka:Kirkolliset esineet]] |
|||
[[Luokka:Esineet]] |
Nykyinen versio 19. helmikuuta 2021 kello 17.18
Dikiri ja trikiri ovat kauniisti koristeltuja liturgisia kynttelikköjä, kookkaita kynttilänjalkoja, joita käytetään piispan toimittamissa jumalanpalveluksissa. Dikiri on kahdella kynttilällä varustettu, trikiri kolmella kynttilällä. Kaksi kynttilää kuvaavat Kristuksen kahta luontoa (täydellinen Jumala ja täydellinen ihminen), kolme kynttilää kuvaavat Pyhän Kolminaisuuden persoonia, Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.
Piispa siunaa palveluksen aikana tietyissä kohdissa kirkkokansaa tekemällä dikirillä ja trikirillä ilmaan suuren ristinmerkin. Molemmissa kyntteliköissä on laakea alusta, jolla ne voivat seistä esimerkiksi pöydällä suorassa. Jalustan yläpuolella on pystysuora kiinnipitokohta kynttelikön pitäjälle.
Liturgian aikana dikiri ja trikiri ovat erillään alttaripöydän (pyhän pöydän) koillis- ja kaakkoiskulmissa tai ovat sijoitetut lähelle näitä kulmia. Kun piispa tarvitsee niitä, ne tuodaan hänelle alidiakonin tai diakonin toimesta, joka voi kantaa niitä myös suitsutuksen aikana tai suuren saaton aikana. Trikiri on aina piispan oikealla puolella ja dikiri hänen vasemmalla puolellaan.