Ero sivun ”Kyros Edessalainen” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 4: | Rivi 4: | ||
Kyroksen eräistä teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teostaan ''”Paastosta”'', ''”Pääsiäisestä”'', ''”Kuolemasta”'', ''”Ylösnousemuksesta”'', ''”Taivaaseenastumisesta”'' ja ''”Helluntaisunnuntaista”'' [''teoksesta'' (''englanniksi'') ''Six Explanations on the Liturgical Feasts''). Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä. |
Kyroksen eräistä teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teostaan ''”Paastosta”'', ''”Pääsiäisestä”'', ''”Kuolemasta”'', ''”Ylösnousemuksesta”'', ''”Taivaaseenastumisesta”'' ja ''”Helluntaisunnuntaista”'' [''teoksesta'' (''englanniksi'') ''Six Explanations on the Liturgical Feasts''). Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä. |
||
(''lähde: [[Serafim (munkki)|munkki Serafimin]] kirja ”Paratiisi on idässä”'') |
|||
[[:Käyttäjä:Hannu|HAP]] |
[[:Käyttäjä:Hannu|HAP]] |
Versio 10. huhtikuuta 2009 kello 13.21
Kyros Edessalaisen elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli 500-luvulla nykyisen Turkin itäosassa, Edessassa, Mesopotamiassa, nykyiseltä nimeltään Şanlıurfa, todennäköisesti 500-luvun alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (kts. Narsai) koulussa sekä Mar Aban että Tuomas Edessalaisen johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa 35 kilometriä Bagdadista etelään Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.
Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille luostarin ja siihen teologisen koulun.
Kyroksen eräistä teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teostaan ”Paastosta”, ”Pääsiäisestä”, ”Kuolemasta”, ”Ylösnousemuksesta”, ”Taivaaseenastumisesta” ja ”Helluntaisunnuntaista” [teoksesta (englanniksi) Six Explanations on the Liturgical Feasts). Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä.
(lähde: munkki Serafimin kirja ”Paratiisi on idässä”)
Kirjallisuutta
- William F. Macomber: The theological synthesis of Cyrus of Edessa, Pontificium Institutum Orientalium Studiorum, 1964
- Six Explanations of the Liturgical Feasts, William F. Macomber, Peeters, 1974, ISBN 978-90-429-0397-5