Toiminnot

Ero sivun ”Joosef Hymnografi” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 20: Rivi 20:


Josef perusti myöhemmin myöskin syvästi kunnioittamalleen pyhälle [[Bartolomeos (apostoli)|Bartolomeokselle]] omistetun kirkon ja halusi sepittää hänen muistolleen kiitosveisun. Ankaran [[paasto]]n aikaan, pyhän Bartolomeuksen muistopäivän aattona Josef rukoili kauan Jumalaa antamaan hänelle viisautta, jotta voisi arvokkaalla tavalla kiittää pyhää miestä. Yöllä hänelle ilmestyi apostoli joka antoi hänelle evankeliumin ja sanoi:<br>
Josef perusti myöhemmin myöskin syvästi kunnioittamalleen pyhälle [[Bartolomeos (apostoli)|Bartolomeokselle]] omistetun kirkon ja halusi sepittää hänen muistolleen kiitosveisun. Ankaran [[paasto]]n aikaan, pyhän Bartolomeuksen muistopäivän aattona Josef rukoili kauan Jumalaa antamaan hänelle viisautta, jotta voisi arvokkaalla tavalla kiittää pyhää miestä. Yöllä hänelle ilmestyi apostoli joka antoi hänelle evankeliumin ja sanoi:<br>
''Kaikkivoipa Jumalan käsi siunatkoon Sinua ja taivaallisen viisauden virrat vuotakoon sieluusi. Pyhä Henki olkoon päälläsi ja veisusi sulostuttakoon maailmaa.''
''"Kaikkivoipa Jumalan käsi siunatkoon Sinua ja taivaallisen viisauden virrat vuotakoon sieluusi.''<br>
''Pyhä Henki olkoon päälläsi ja veisusi sulostuttakoon maailmaa."''<br>
Näiden sanojen jälkeen näky katosi ja tästä lähtien Josef alkoi sepittää ylistysveisuja, ensimmäiseksi pyhän Bartolomeoksen ja sen jälkeen monien muiden kuten pyhän Nikolaoksen, joka oli pelasti hänet Kreetan vankeudesta, ja Neitseen Marian kunniaksi. Nämä veisut tunnetaan [[kanoni]]en nimellä.
Näiden sanojen jälkeen näky katosi ja tästä lähtien Josef alkoi sepittää ylistysveisuja, ensimmäiseksi pyhän Bartolomeoksen ja sen jälkeen monien muiden kuten pyhän Nikolaoksen, joka oli pelasti hänet Kreetan vankeudesta, ja Neitseen Marian kunniaksi. Nämä veisut tunnetaan [[kanoni]]en nimellä.



Versio 10. helmikuuta 2010 kello 22.39

Tiedosto:Josef hymnografi wiki.jpg
Pyhittäjä Josef Hymnografi
muistopäivä 4.4.
venäläinen ikoni
Kuva: Wikipedia

Kunnianarvoisa pyhittäjä Josef Hymnografi oli 800-luvulla elänyt munkki. Hän oli merkittävä ortodoksisen kirkon liturginen runoilija ja hymnografi sekä voimakas ikonien kunnioituksen puolustaja ikonoklasmin aikana. Häntä on kutsuttu Kirkon suloääniseksi satakieleksi.

Nuoruus

Pyhittäjä Josef Hymnografi syntyi vuonna 816 Sisiliassa hurskaaseen perheeseen. Hänen vanhempansa Plotinos ja Agatha pakenivat barbaarivaltaa ja koko perhe joutui muuttamaan Sisiliasta Kreikkaan, Peloponnesoksen niemimaalle. Siellä Josef meni viisitoistavuotiaana Tessalonikian kaupungissa sijaitsevaan Latmoksen luostariin, jossa hänet myöhemmin hänet vihittiin pappeuteen.

Nuori Josef täytti innokkaasti kaikki luostarielämän säännöt ja hämmästytti ahkeruudellaan koko veljeskunnan. Pian hän saavutti myös hengellisen viisauden ja korkean ymmärryksen asteen.

Pyhittäjä Gregorios Dekapolilainen, joka vieraili Tessalokissa, tutustui siellä Josefiin. Hän pyysi luostarin johtajaa päästämään hänet mukanaan Konstantinopoliin, jonne oli menossa auttamaan ja tukemaan sikäläisiä kristittyjä, jotka kärsivät kuvainraastajien harhaopeista. Konstantinopoliin saavuttuaan Gregorios ja Josef pelkäämättä saarnasivat totuutta ja neuvoivat kristittyjä pysymään lujasti Kirkon vanhassa, pyhässä opissa.

Kristittyjen vainot kuitenkin kiihtyivät ja tämän vuoksi Gregorios lähetti Josefin pyytämään apua Rooman paavi Leo II:lta. Tuohon aikaan Konstantinopolin ja Rooman kirkko eivät vielä olleet erkaantuneet toisistaan. Tehtävä oli vaarallinen ja laiva, jolla Josef lähti, pysäytettiin, hänet vangittiin ja suljettiin vankilaan Kreetan saarelle.

Vankeus Kreetalla

Olot Kreetan vankilassa olivat Josefille hyvin ankarat, mutta omista koettelemuksistaan huolimatta hän lohdutti ja rohkaisi muita puutteesta ja kärsimyksistä masentuneita vankeja. Kerrotaankin Josefin esimerkin ja elähdyttävien sanojen saaneen vankien kestämään vankeutensa kärsivällisemmin.

Kuuden vankeusvuoden jälkeen, vasta hallitsija Leo Armenialaisen kuoltua, Josef vapautui vankilasta. Perimätiedon mukaan Pyhä Nikolaos Ihmeidentekijä ilmestyi Josefille, pyysi häntä veisaamaan Herran nimeen ja ihmeellisellä tavalla johdatti hänet ulos vankilasta.

Kirkon ja luostarin rakentajana Konstantinopolissa

Josef palasi Kontantinopoliin havaitakseen, ettei Gregorios Dekapolilainen ollut enää elossa. Josef rakennutti pyhän esipaimenen kunniaksi kirkon ja siirrätti sinne pyhittäjä Gregorioksen reliikit. Kirkon läheisyyteen hän perusti luostarin, jonne nopeasti kokoontui suuri määrä munkkeja. Josef opetti heitä ja hänen rakkautta sekä hengellistä viisautta täynnä olevat saarnansa vetivät puoleensa myös maallikoita.

Josef perusti myöhemmin myöskin syvästi kunnioittamalleen pyhälle Bartolomeokselle omistetun kirkon ja halusi sepittää hänen muistolleen kiitosveisun. Ankaran paaston aikaan, pyhän Bartolomeuksen muistopäivän aattona Josef rukoili kauan Jumalaa antamaan hänelle viisautta, jotta voisi arvokkaalla tavalla kiittää pyhää miestä. Yöllä hänelle ilmestyi apostoli joka antoi hänelle evankeliumin ja sanoi:
"Kaikkivoipa Jumalan käsi siunatkoon Sinua ja taivaallisen viisauden virrat vuotakoon sieluusi.
Pyhä Henki olkoon päälläsi ja veisusi sulostuttakoon maailmaa."
Näiden sanojen jälkeen näky katosi ja tästä lähtien Josef alkoi sepittää ylistysveisuja, ensimmäiseksi pyhän Bartolomeoksen ja sen jälkeen monien muiden kuten pyhän Nikolaoksen, joka oli pelasti hänet Kreetan vankeudesta, ja Neitseen Marian kunniaksi. Nämä veisut tunnetaan kanonien nimellä.

Teokset

Josef Hymnografin musiikillinen perintö käsittää valtaosan Minean kaanoneista sekä pyhän kirjan Parakletikin hymneistä. Hänen kerrotaan säveltäneen noin 1000 hymniä. Hänen nimensä on löydettävissä akrostina Minean yhdeksännessä oodissa. Josef Hymnografin hymnejä lauletaan yhä niin itäisen kuin läntisenkin kristityn kirkon piirissä, monista niistä on sovitettu myös suosittuja protestanttisia virsiä.

Muistopäivä

Josef Hymnogragi kuoli rauhallisesti suuren torstain aattona vuonna 883. Suomen ortodoksinen kirkko muistelee pyhittäjä Josef Hymnografia aina vuosittain huhtikuun 4. päivänä (slaavilainen traditio). Kreikkalaisessa traditiossa muistopäivä on päivää aiemmin eli 3.4.

Josef Hymnografia ei tule sekoittaa toiseen, lähes samannimiseen ja suunnilleen samoihin aikoihin eläneeseen, myöskin kirkkomusiikin saralla vaikuttaneeseen pyhittäjä Josef Studionilaiseen.

Katso myös

Aiheesta muualla

SM