Toiminnot

Ero sivun ”Ortodoksinen ikoni (kirja)” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Ak: Uusi sivu: thumb|<center>Kirjan kansi</center> :: Aari Surakka: '''Ortodoksinen ikoni - viitteitä sen historialliseen, dogmaattiseen ja esteettiseen ymmä...)
 
Rivi 12: Rivi 12:
 
== Sisällysluettelo ==
 
== Sisällysluettelo ==
  
 +
* Esipuhe
 +
* I. Kirkollisen kuvaamataiteen alkuvaiheitten tarkkailuun liittyvistä vaikeuksista. Vanhojen kirkon kirjailijain kielteinen ja myönteinen näkökanta. [[Ikonoklasmi]] eli kuvainraasto. Kirkon näkökanta [[Seitsemäs ekumeeninen kirkolliskokous|VII yleisen kirkolliskokouksen]] määritelminä. Pyhä [[Luukas (evankelista)|Luukas]] taidemaalarina. Abgar-kertomus
 +
* II. Katakombialueet. Kristillisen arkeologian edustajia. [[Klemens Aleksandrialainen]] ja muinaiskristilliset symbolikuvat. Rukouksissa ilmenevä varmuus yhteydestä maallisen ja taivaallisen seurakunnan välillä. Raamatulliset kuva-aiheet. Sakramenttikuvat. Ns. tyyppikuvat
 +
* III. Ikoni-nimityksen johto ja merkitys. "[[Käsittätehty Kristuksen ikoni|Käsintekemätön kuva]]." Luukas-legendojen luoma perinne. Ikonin yleiskirkollisuus. Merezkovskin antama kuvaus ikonimaalarista ja ikonin valmistuksesta. Vanhan ikonin ilmaisuun kätkeytyvä tarkoitusperäisyys. Ikonin taiteellisen arvon ja kulttiarvon välinen suhde. Vaikutelmia vanhan ikonin luomasta tunnelmasta
 +
* IV. Ymmärtämättömyys vanhaan ikonitaiteeseen ja syyt siihen. [[Bysantti]] ja sen merkitys. Kiova, [[Vladimir Kiovalainen|Vladimir]] ja Jaroslav. Bysanttilainen mosaiikkikuva ikonin alkukuvana. Pyhä Alimpij. Ns. ikonikoulut: kiovalainen, vladimir-susdaljilainen, novgorodilainen, pihkovalainen, moskovalainen ja stroganovilainen. [[Vanhauskoiset|Staroverilaisuuden]] merkitys vanhan ikonin säilyttäjänä. Vanhan ikonitaiteen rappeutuminen
 +
* V. Vanhan ikonimaalarin ihanne. Ns. "stoglav"kokouksen merkitys. [[Andrei Rublev]] ja hänen Kolminaisuusikoninsa. Prokopij Tshirin. Simon Ushakov. Valamolaiset ikonimaalarit. Itä-karjalainen ikonimaalaus. Aleksander Ivanov. Viktor Vasnetsov. Suomalaisia ikonimaalareita
 +
* VI. Ikoni karjalaisen kodin kulttiesineenä. Siinain laki ja kristillinen ikoni. Pyhä [[Johannes Damaskolainen]] ikonin puolustajana. Ikonin merkitys ortodoksisen kristityn hurskauselämässä
 +
* VII. Pyhä [[Arseni Konevitsalainen|Arsenij]] ja hänen perustamansa [[Konevitsan luostari]]. [[Athos|Athokselaisen]] Jumalan Äidin kuvan merkitys luostarille. "[[Konevitsalainen Jumalanäiti|Konevitsalainen Jumalan Äiti]]"-ikoni nykyisessä asussaan ja sen uskonnollinen merkitys. Loppusanat konevitsalaisen ihme-kuvan läheisyydessä
 +
* Kuvat
 +
* Hakemisto
 +
* Kirjallisuus
 +
* Kuvaluettelo
  
 
[[Luokka:Kirjallisuus]]
 
[[Luokka:Kirjallisuus]]
 
[[Luokka:Kirjaesittelyt]]
 
[[Luokka:Kirjaesittelyt]]
 
[[Luokka:Ikoni]]
 
[[Luokka:Ikoni]]

Versio 2. helmikuuta 2011 kello 16.30

Kirjan kansi
Aari Surakka: Ortodoksinen ikoni - viitteitä sen historialliseen, dogmaattiseen ja esteettiseen ymmärtämiseen
ISBN -
Julkaisija ja kustantaja: Ortodoksisten nuorten liitto ONL
Julkaisupäivämäärä: 1950
Sivumäärä: 105 sivua
Koko: 180 mm x 125 mm
Sidos: sidottu / pehmytkantinen

---

Sisällysluettelo

  • Esipuhe
  • I. Kirkollisen kuvaamataiteen alkuvaiheitten tarkkailuun liittyvistä vaikeuksista. Vanhojen kirkon kirjailijain kielteinen ja myönteinen näkökanta. Ikonoklasmi eli kuvainraasto. Kirkon näkökanta VII yleisen kirkolliskokouksen määritelminä. Pyhä Luukas taidemaalarina. Abgar-kertomus
  • II. Katakombialueet. Kristillisen arkeologian edustajia. Klemens Aleksandrialainen ja muinaiskristilliset symbolikuvat. Rukouksissa ilmenevä varmuus yhteydestä maallisen ja taivaallisen seurakunnan välillä. Raamatulliset kuva-aiheet. Sakramenttikuvat. Ns. tyyppikuvat
  • III. Ikoni-nimityksen johto ja merkitys. "Käsintekemätön kuva." Luukas-legendojen luoma perinne. Ikonin yleiskirkollisuus. Merezkovskin antama kuvaus ikonimaalarista ja ikonin valmistuksesta. Vanhan ikonin ilmaisuun kätkeytyvä tarkoitusperäisyys. Ikonin taiteellisen arvon ja kulttiarvon välinen suhde. Vaikutelmia vanhan ikonin luomasta tunnelmasta
  • IV. Ymmärtämättömyys vanhaan ikonitaiteeseen ja syyt siihen. Bysantti ja sen merkitys. Kiova, Vladimir ja Jaroslav. Bysanttilainen mosaiikkikuva ikonin alkukuvana. Pyhä Alimpij. Ns. ikonikoulut: kiovalainen, vladimir-susdaljilainen, novgorodilainen, pihkovalainen, moskovalainen ja stroganovilainen. Staroverilaisuuden merkitys vanhan ikonin säilyttäjänä. Vanhan ikonitaiteen rappeutuminen
  • V. Vanhan ikonimaalarin ihanne. Ns. "stoglav"kokouksen merkitys. Andrei Rublev ja hänen Kolminaisuusikoninsa. Prokopij Tshirin. Simon Ushakov. Valamolaiset ikonimaalarit. Itä-karjalainen ikonimaalaus. Aleksander Ivanov. Viktor Vasnetsov. Suomalaisia ikonimaalareita
  • VI. Ikoni karjalaisen kodin kulttiesineenä. Siinain laki ja kristillinen ikoni. Pyhä Johannes Damaskolainen ikonin puolustajana. Ikonin merkitys ortodoksisen kristityn hurskauselämässä
  • VII. Pyhä Arsenij ja hänen perustamansa Konevitsan luostari. Athokselaisen Jumalan Äidin kuvan merkitys luostarille. "Konevitsalainen Jumalan Äiti"-ikoni nykyisessä asussaan ja sen uskonnollinen merkitys. Loppusanat konevitsalaisen ihme-kuvan läheisyydessä
  • Kuvat
  • Hakemisto
  • Kirjallisuus
  • Kuvaluettelo