Ero sivun ”Kolmetoista assyrialaista kirkkoisää” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
(Ak: Uusi sivu: thumb|Pyhittäjä Daavid Garedžalainen ja hänen oppilaansa pyhä [[Lukian Daavid Garedžalaisen oppilas|Lukian, muistopäivä 9.6.]] '''Kolmetois...) |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 10: | Rivi 10: | ||
Tärkeimmät assyrialaiset kirkkoisät olivat: |
Tärkeimmät assyrialaiset kirkkoisät olivat: |
||
# Davit Garedželi (დავით გარეჯელი) – [[ |
# Davit Garedželi (დავით გარეჯელი) – [[David Garedžalainen]] |
||
# Ioane Zedazneli (იოანე ზედაზნელი) – [[Johannes Zedazenilainen]] |
# Ioane Zedazneli (იოანე ზედაზნელი) – [[Johannes Zedazenilainen]] |
||
# Abibos Nekreseli (აბიბოს ნეკრესელი) – [[Abibos Nekresiläinen]] |
# Abibos Nekreseli (აბიბოს ნეკრესელი) – [[Abibos Nekresiläinen]] |
Versio 4. kesäkuuta 2012 kello 12.39
Kolmetoista assyrialaista kirkkoisää (georg. ათსამეტი ასურელი მამანი - Atsameti asureli mamani) olivat Georgian kirkon perinteen mukaan ryhmä lähetyssaarnaajia, jotka saapuivat Georgiaan Mesopotamiasta 500-luvulla tukeakseen kristinuskon kehitystä maassa. Georgialaiset kirkkohistorioitsijat pitävät heitä useiden luostareiden perustajina ja maan asketistisen liikkeen käynnistäjinä.
Assyrialaisten kirkkoisien elämistä kerrotaan keskiaikaisissa georgialaisissa hagiografisissa teksteissä, eikä niistä ole tietoa muissa lähteissä. Jotkut elämäkerroista on laadittu vasta 1700-luvun synaksarionia varten, mutta neljä niistä on alkuperäisiä, ja niistä on säilynyt myös suoria käännöksiä. Tekstien ajoittaminen ja niiden attribuointi on aiheuttanut kiistoja. Joidenkin elämäkertojen kirjoittajiksi on ehdotettu georgialaisia katolikoksia Arsen I:tä (830–887) ja Arsen II:ta (955–980). Muut tekstit, joiden kirjoittajaa ei tunneta, on saatettu laatia aiemmin 600-luvun lopussa.
Nykyisin monet luostarit on nimetty Georgiassa assyrialaisten kirkkoisien mukaan. Niitä pidetään heidän perustaminaan, ja sanotaan, että he ja heidän lukuisat opetuslapsensa johtivat niitä. Keskiajalla näillä uskonnollisilla instituutioilla oli tärkeä asema kristityn georgialaisen identiteetin muodostamisessa.
Kirjallinen ja suullinen perinne mainitsee jopa 19 assyrialaista munkkia, jotka toimivat Georgiassa 500-luvulla, ja luku 13 vaikuttaa olevan lähinnä symbolinen. Nykytutkijat eivät ole yksimielisiä siitä, olivatko munkit syyrialaisia vai syyrialaisten kouluttamia georgialaisia, lähetyssaarnaajia vai syyrialaisia pakolaisia, monofysitistejä tai diofysitistejä: Syyriassa monofysitismi oli jäänyt alakynteen, kun taas Georgia oli edelleen valtaosin monofysitistinen valtio.
Tärkeimmät assyrialaiset kirkkoisät olivat:
- Davit Garedželi (დავით გარეჯელი) – David Garedžalainen
- Ioane Zedazneli (იოანე ზედაზნელი) – Johannes Zedazenilainen
- Abibos Nekreseli (აბიბოს ნეკრესელი) – Abibos Nekresiläinen
- Šio Mghvimeli (შიო მღვიმელი) – Šio Mghvimeläinen
- Ioseb Alaverdeli (იოსებ ალავერდელი) – Joosef Alaverdilainen
- Anton Martqopeli (ანტონ მარტყოფელი) – Anton Martqopilainen
- Tadeoz Stepantsmindeli (თადეოზ სტეფანწმინდელი) – Taddeus Stepantsmindalainen
- Piros Breteli (პიროს ბრეთელი) – Piros Bretiläinen
- Ise Tsilkneli (ისე წილკნელი) – Ise Tsilkanilainen
- Stepane Khirseli (სტეფანე ხირსელი) – Stepane Khirsalainen
- Isidore Samtavneli (ისიდორე სამთავნელი) – Isidor Samtavisilainen
- Mikael Ulumboeli (მიქაელ ულუმბოელი) – Mikael Ulumbolainen
- Zenon Iqaltoeli (ზენონ იყალთოელი) – Zenon Iqaltolainen
Lähteet
- Rapp, Stephen H.: Studies in Medieval Georgian Historiography: Early Texts And Eurasian Contexts, s. 321. Peeters Publishers, 2003. ISBN 90-429-1318-5.
- Lang, David Marshall: Lives and Legends of the Georgian Saints, s. 81–83. London: Allen & Unwin, 1956.
- a b c Rayfield, Donald: The Literature of Georgia: A History, s. 50–51. Routledge, 2000. ISBN 0-7007-1163-5.
Tekstin lähde: Wikipedia.org
Tekstin lisenssi: GNU