Ero sivun ”Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajana” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
(Ak: Uusi sivu: Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajanan pääkohdat Koonnut Petja Pyykkönen, pohjana on ollut Kirkon historian aikajana. == Hitaan e...) |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 26: | Rivi 26: | ||
* 1274 Toinen Lyonin roomalaiskatolinen kirkolliskokous julisti unionin roomalaiskatolisen lännen ja ortodoksisen idän kirkon välillä, jota ei yleisesti hyväksytty idässä |
* 1274 Toinen Lyonin roomalaiskatolinen kirkolliskokous julisti unionin roomalaiskatolisen lännen ja ortodoksisen idän kirkon välillä, jota ei yleisesti hyväksytty idässä |
||
* 1365 Latinalaiset ristiretkeläiset ryöstävät Egyptin Aleksandrian |
* 1365 Latinalaiset ristiretkeläiset ryöstävät Egyptin Aleksandrian |
||
* 1422 Rooman paavi Martinus V:n lähettiläs Antonio de Massa saapui Konstantinopoliin mukanaan yhdeksänkohtainen ehdotelma idän ja lännen kirkon yhdistymisestä |
|||
* 1452 Roomalaiskatolisen ja ortodoksisten unioni [[Hagia Sofia]]ssa lännen ehdoilla |
* 1452 Roomalaiskatolisen ja ortodoksisten unioni [[Hagia Sofia]]ssa lännen ehdoilla |
||
* 1596 [[Brestin unioni]], jossa miljoonat valkovenäläiset ja ukrainalaiset Puolan vallan alla jättivät Konstantinopolin kirkon ja tunnustivat Rooman paavin vallan, mutta säilyttävät bysanttilaisen riitukset ja muodostivat näin Uniaattikirkon |
* 1596 [[Brestin unioni]], jossa miljoonat valkovenäläiset ja ukrainalaiset Puolan vallan alla jättivät Konstantinopolin kirkon ja tunnustivat Rooman paavin vallan, mutta säilyttävät bysanttilaisen riitukset ja muodostivat näin Uniaattikirkon |
Nykyinen versio 3. tammikuuta 2014 kello 10.08
Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajanan pääkohdat
Koonnut Petja Pyykkönen, pohjana on ollut Kirkon historian aikajana.
Hitaan eroon kasvamisen aika 155-1054
- 155 Rooman kirkolliskokous: Rooman piispa Anicetus ja Polykarpos Smyrnalainen yrittivät ratkaista pääsiäisen vieton ajankohtaan liittyvää ristiriitaa. Yhteisymmärrystä ei löytynyt, mutta ehtoollisyhteys ryhmittymien välillä säilyi.
- 451 Khalkedonian kirkolliskokous kirjaa Rooman paavin aseman ensimmäisenä vertaistensa joukossa
- 537-752 Paavi toimi Bysantin alaisena Länsi-Rooman tuhouduttua
- 589 Toledon kolmas kirkolliskokous lisäsi filioque-sanan Nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen taistellakseen areiolaisuutta vastaan
- 710 Rooman paavi Konstantinus teki viimeisen paavillisen vierailun Konstantinopoliin ennen vuotta 1967
- 794 Kaarle Suuri lisäytti filioque-sanan nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen Frankfurt am Mainin kirkolliskokouksessa ja syytti kreikkalaisia sanan poistamisesta
- 810 Rooman paavi Leo III kielsi lisäämästä filioque-sanaa uskontunnustukseen
- 867 Konstantinopolin kirkolliskokous tuomitsi patriarkka Fotios Suuren johdolla Rooman paavi Nikolaus I:n anateemaan hänen hyökkäyksistään kreikkalaisia lähetystyöntekijöitä vastaan Bulgariassa ja paavin lähetystyöntekijöiden filioque-sanan käytöstä. Nikolaus kuoli samana vuonna ehtimättä kuulla kokouksen tuomiota.
- 879-880 Neljäs Konstantinopolin kirkolliskokous vahvisti Fotios Suuren Konstantinopolin patriarkaksi, tuomitsi lisäykset nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen ja julisti, että Rooman ja Konstantinopolin patriarkkojen asemat ovat yhtäläiset. Rooman paavi Johannes VIII hyväksyi vastahakoisesti kokouksen päätökset.
Suuren skisman aika 1054-1965
- 1054 Kardinaali Humbertus ekskommunikoi patriarkka Mikael Kerularioksen, muodostaen merkittävän käännekohdan suuressa skismassa idän ja lännen kirkkojen välillä
- 1075 Dictatus Papae -dokumentti edisti paavin ylivaltaa
- 1180 Viimeinen ortodoksien ehtoollisyhteys latinalaisten kanssa Antiokiassa
- 1202-1204 Neljäs ristiretki, Konstantinopoli ryöstetään lyöden viimeisen sinetin Suureen skismaan
- 1260 Kyproksen kirkko alistettiin roomalaiskatolisen kirkon alle
- 1261 Latinalainen valta Konstantinopolissa päättyi ja ortodoksinen patriarkaatti nostettiin jälleen toimintaan
- 1269 Ortodoksinen patriarkka palasi Antiokiaan 171 vuoden maanpaon jälkeen lopettaen latinalaisen patriarkan vallan
- 1274 Toinen Lyonin roomalaiskatolinen kirkolliskokous julisti unionin roomalaiskatolisen lännen ja ortodoksisen idän kirkon välillä, jota ei yleisesti hyväksytty idässä
- 1365 Latinalaiset ristiretkeläiset ryöstävät Egyptin Aleksandrian
- 1422 Rooman paavi Martinus V:n lähettiläs Antonio de Massa saapui Konstantinopoliin mukanaan yhdeksänkohtainen ehdotelma idän ja lännen kirkon yhdistymisestä
- 1452 Roomalaiskatolisen ja ortodoksisten unioni Hagia Sofiassa lännen ehdoilla
- 1596 Brestin unioni, jossa miljoonat valkovenäläiset ja ukrainalaiset Puolan vallan alla jättivät Konstantinopolin kirkon ja tunnustivat Rooman paavin vallan, mutta säilyttävät bysanttilaisen riitukset ja muodostivat näin Uniaattikirkon
- 1755 Konstantinopolin kirkolliskokous julisti roomalaiskatolisen kasteen mitättömäksi ja määräsi kasteen kaikille, jotka kääntyivät roomalaiskatolisesta kirkosta.
- 1798 Jerusalemin patriarkka Anthimios julisti, että ottomaanien valtakunta oli osa Jumalan suunnitelmaa suojella ortodoksista kirkkoa roomalaiskatolisuudelta ja lännen maallistumiselta
- 1831 Kolme miljoonaa uniaattia palasi ortodoksisuuteen Vilnassa
- 1847 Paavi Pius IX palautti Jerusalemin latinalaisen patriarkaatin toimintaan
- 1848 Itäisten patriarkkojen kiertokirje lähettäjänä neljä vanhaa patriarkaattia tuomitsevat Filioque-sanan lisäämisen ja tuomitsevat roomalaiskatolisen kirkon harhaoppiseksi, skismaattiseksi ja apostaasiksi sekä tuomitsevat ultramontanismin
- 1870 Vatikaanin ensimmäinen kirkolliskokous loi paavin virheettömyys dogman
Lähentymisen aika 1965-nykyaika
- 1965 Athenagoras I Konstantinopolin patriarkka ja Rooman paavi Paavali VI mitätöivät vuoden 1054 ekskommunikaatiot
- 1979 Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon yhteinen teologisen dialogin komissio perustettiin
- 1993 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Balamandissa Libanonissa
- 1995 Rooman paavi Johannes Paavali II julkaisi kiertokirjeen Orientale Lumen rohkaisten idän ja lännen kirkkojen yhdentymiseen
- 1995 Ekumeeninen patriarkka Bartholomeos vieraili Vatikaanissa
- 1997 Orientale Lumen liike perustettiin Washingtonissa Yhdysvalloissa
- 2000 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Baltimoressa
- 2001 Rooman paavi Johannes Paavali II esitti ortodoksiselle kirkolle anteeksipyynnön neljännestä ristiretkestä
- 2002 Ekumeeninen patriarkka Bartholomeos ja Rooman paavi Johannes Paavali II allekirjoittivat Venetsian julistuksen ympäristöetiikasta
- 2004 Rooman paavi Johannes Paavali II palautti Konstantinopolin patriarkaatille Johannes Krysostomoksen ja Gregorios Teologin pyhäinjäännökset, jotka ryöstettiin neljännen ristiretken aikana
- 2005 Kiista Ukrainassa, kun Ukrainan kreikkalaiskatolinen uniaattikirkko siirsi päämajansa Lviv'stä Kiovaan ja suunnitteli patriarkaatin perustamista sinne, mikä sai kritiikkiä ortodoksisilta kirkoilta
- 2006 Rooman paavi Benedictus XVI luopui arvonimestään lännen patriarkka
- 2006 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Belgradissa Serbiassa
- 2007 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten komissio tapasi Ravennassa Italiassa ja hyväksyivät dokumentin, joka sisälsi 46 artiklaa luoden kirkollisen tiekartan yhdistymiskeskusteluille
- 2009 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten komisso tapasi Pafoksella Kyproksella keskustelemaan Rooman paavin asemasta ensimmäisellä vuosituhannella