Ero sivun ”Kyros Edessalainen” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
'''Kyros Edessalaisen''' elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli Edessassa, Mesopotamiassa 500-luvulla, todennäköisesti sen alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (''kts. [[Narsai]]'') koulussa sekä ''Mar Aban'' että ''Tuomas Edessalaisen'' johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa. |
'''Kyros Edessalaisen''' elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli Edessassa, Mesopotamiassa 500-luvulla, todennäköisesti sen alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (''kts. [[Narsai]]'') koulussa sekä ''Mar Aban'' että ''Tuomas Edessalaisen'' johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa 35 kilometriä Bagdadista etelään Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa. |
||
Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille [[luostari]]n ja siihen teologisen koulun. |
Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille [[luostari]]n ja siihen teologisen koulun. |
Versio 10. huhtikuuta 2009 kello 13.14
Kyros Edessalaisen elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli Edessassa, Mesopotamiassa 500-luvulla, todennäköisesti sen alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (kts. Narsai) koulussa sekä Mar Aban että Tuomas Edessalaisen johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa 35 kilometriä Bagdadista etelään Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.
Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille luostarin ja siihen teologisen koulun.
Kyroksen eräistä teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teostaan ”Paastosta”, ”Pääsiäisestä”, ”Kuolemasta”, ”Ylösnousemuksesta”, ”Taivaaseenastumisesta” ja ”Helluntaisunnuntaista” [teoksesta (englanniksi) Six Explanations on the Liturgical Feasts). Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä.
Kirjallisuutta
- William F. Macomber: The theological synthesis of Cyrus of Edessa, Pontificium Institutum Orientalium Studiorum, 1964
- Six Explanations of the Liturgical Feasts, William F. Macomber, Peeters, 1974, ISBN 978-90-429-0397-5