Toiminnot

Ero sivun ”Isidor Tarttolainen” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

p (siirsi sivun ”Isidor Tartolainen” uudelle nimelle ”Isidor Tarttolainen”)
Ei muokkausyhteenvetoa
 
Rivi 1: Rivi 1:
Pyhä '''Isidor Tarttolainen''' oli pyhän Nikolaoksen kirkon [[pappi]] Jurjevissä (nykyisin Tartto Virossa). Vuonna 1463 Moskovan suurruhtinaan Ivan III:n ja Liivinmaan saksalaisten ritareiden kesken tehdyn sopimuksen mukaisesti ritarien piti laajentaa alueiden suojaaminen myös Dorpatissa (Tartossa) asuvien ortodoksien pariin. Mutta Liivinmaan ritarit, jotka olivat Saksan [[Roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisia]], rikkoivat sopimusta ja yrittivät pakottaa ortodoksit kääntymään roomalaiskatolisiksi.
Pyhä '''Isidor Tarttolainen''' oli pyhän Nikolaoksen kirkon [[pappi]] Jurjevissä (nykyisin Tartto Virossa). Vuonna 1463 Moskovan suurruhtinaan Ivan III:n ja Liivinmaan saksalaisten ritareiden kesken tehdyn sopimuksen mukaisesti ritarien piti laajentaa alueiden suojaaminen myös Dorpatissa (Tartossa) asuvien ortodoksien pariin. Mutta Liivinmaan ritarit, jotka olivat Saksan [[Roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolilaisia]], rikkoivat sopimusta ja yrittivät pakottaa ortodoksit kääntymään roomalaiskatolilaisiksi.


== Isidor ja Johannes ==
== Isidor ja Johannes ==
Rivi 9: Rivi 9:
== Isidor puolustaa ortodoksisuutta ==
== Isidor puolustaa ortodoksisuutta ==


Pappi Isidor ryhtyi ainoana papistoon kuuluvana puolustamaan ortodoksisuutta, jopa niin, että hän ottaisi mieluummin marttyyrikruunun kuin kääntyisi roomalaiskatoliseksi. Latinalainen piispa ja Jurjevin aateliset olivat kuulleet, että Isidor ja kaupungin ortodoksinen väestö vastustivat saksalaisten uskoa ja tapoja.
Pappi Isidor ryhtyi ainoana papistoon kuuluvana puolustamaan ortodoksisuutta, jopa niin, että hän ottaisi mieluummin marttyyrikruunun kuin kääntyisi roomalaiskatolilaiseksi. Latinalainen piispa ja Jurjevin aateliset olivat kuulleet, että Isidor ja kaupungin ortodoksinen väestö vastustivat saksalaisten uskoa ja tapoja.


== Isidor ja seurakuntalaiset pidätetään ==
== Isidor ja seurakuntalaiset pidätetään ==


Kun Isidor ja 72 seurakuntalaista meni [[Teofania]]n juhlan aikana 6.1.1472 [[Suuri vedenpyhitys|suureen vedenpyhitykseen]] Omovža (tai Emaijga, nykyisin Emajoki) –joelle, heidät pidätettiin ja vietiin latinalaisen piispan ja kaupungin maallisten tuomareiden eteen. Heitä painostettiin kääntymään roomalaiskatolisiksi, mutta pyhä ja hänen laumansa kieltäytyivät luopumasta Kristuksesta ja ortodoksisesta uskostaan. Samalla he toivat syyttäjilleen esiin roomalaiskatolisen uskon erehdykset. Viranomaiset raivostuivat tästä ja heittivät kaikki vankilaan.
Kun Isidor ja 72 seurakuntalaista meni [[Teofania]]n juhlan aikana 6.1.1472 [[Suuri vedenpyhitys|suureen vedenpyhitykseen]] Omovža (tai Emaijga, nykyisin Emajoki) –joelle, heidät pidätettiin ja vietiin latinalaisen piispan ja kaupungin maallisten tuomareiden eteen. Heitä painostettiin kääntymään roomalaiskatolilaisiksi, mutta pyhä ja hänen laumansa kieltäytyivät luopumasta Kristuksesta ja ortodoksisesta uskostaan. Samalla he toivat syyttäjilleen esiin roomalaiskatolisen uskon erehdykset. Viranomaiset raivostuivat tästä ja heittivät kaikki vankilaan.


Pyhä Isidor kannusti laumaansa pysymään lujina ja valmistautumaan kuolemaan pelkäämättä kidutusta. Hän jakoi läsnä oleville miehille, naisille ja lapsille mukanaan tuomansa Pyhät Lahjat antaen ne Kristuksen pyhänä ja elämää antavana ehtoollisena kaikille.
Pyhä Isidor kannusti laumaansa pysymään lujina ja valmistautumaan kuolemaan pelkäämättä kidutusta. Hän jakoi läsnä oleville miehille, naisille ja lapsille mukanaan tuomansa Pyhät Lahjat antaen ne Kristuksen pyhänä ja elämää antavana ehtoollisena kaikille.
Rivi 19: Rivi 19:
== Kaikki hukutetaan jokeen ==
== Kaikki hukutetaan jokeen ==


Latinalainen piispa ja tuomarit kutsuivat ihmiset luokseen vielä kerran ja vaativat heitä kääntymään roomalaiskatolisiksi. Kun he yhä kieltäytyivät, heidät vietiin takaisin joelle ja työnnettiin kaikki vedenpyhittämistä varten tehtyihin avantoihin. Niin he kaikki kärsivät ja kuolivat Kristuksen tähden ja Hän soi heille kuihtumattoman kunnian kruunut.
Latinalainen piispa ja tuomarit kutsuivat ihmiset luokseen vielä kerran ja vaativat heitä kääntymään roomalaiskatolilaisiksi. Kun he yhä kieltäytyivät, heidät vietiin takaisin joelle ja työnnettiin kaikki vedenpyhittämistä varten tehtyihin avantoihin. Niin he kaikki kärsivät ja kuolivat Kristuksen tähden ja Hän soi heille kuihtumattoman kunnian kruunut.


Kevättulvien aikana pyhien marttyyrien turmeltumattomat ruumiit, myös täysin valkoiseen jumalanpalveluspukuun puettu Isidor, löytyivät joesta, kun venäläiset kauppiaat matkasivat jokea pitkin. Heidät haudattiin kaikki pyhän Nikolaoksen kirkon ympärille.
Kevättulvien aikana pyhien marttyyrien turmeltumattomat ruumiit, myös täysin valkoiseen jumalanpalveluspukuun puettu Isidor, löytyivät joesta, kun venäläiset kauppiaat matkasivat jokea pitkin. Heidät haudattiin kaikki pyhän Nikolaoksen kirkon ympärille.

Nykyinen versio 7. tammikuuta 2013 kello 16.34

Pyhä Isidor Tarttolainen oli pyhän Nikolaoksen kirkon pappi Jurjevissä (nykyisin Tartto Virossa). Vuonna 1463 Moskovan suurruhtinaan Ivan III:n ja Liivinmaan saksalaisten ritareiden kesken tehdyn sopimuksen mukaisesti ritarien piti laajentaa alueiden suojaaminen myös Dorpatissa (Tartossa) asuvien ortodoksien pariin. Mutta Liivinmaan ritarit, jotka olivat Saksan roomalaiskatolilaisia, rikkoivat sopimusta ja yrittivät pakottaa ortodoksit kääntymään roomalaiskatolilaisiksi.

Isidor ja Johannes

Kaupungissa oli ritarien valloituksen aikana vain kaksi ortodoksista kirkkoa. Toisen pappi Johannes siirtyi ritareja pakoon Pihkovaan, minne hän sitten perusti kuuluisan Pihkovan luolaluostarin. Johannes Pihkovalaista muistellaan 29.3.

Toisen kirkon pappi Isidor jäi Tarttoon puolustamaan kirkkoaan ja seurakuntalaisiaan

Isidor puolustaa ortodoksisuutta

Pappi Isidor ryhtyi ainoana papistoon kuuluvana puolustamaan ortodoksisuutta, jopa niin, että hän ottaisi mieluummin marttyyrikruunun kuin kääntyisi roomalaiskatolilaiseksi. Latinalainen piispa ja Jurjevin aateliset olivat kuulleet, että Isidor ja kaupungin ortodoksinen väestö vastustivat saksalaisten uskoa ja tapoja.

Isidor ja seurakuntalaiset pidätetään

Kun Isidor ja 72 seurakuntalaista meni Teofanian juhlan aikana 6.1.1472 suureen vedenpyhitykseen Omovža (tai Emaijga, nykyisin Emajoki) –joelle, heidät pidätettiin ja vietiin latinalaisen piispan ja kaupungin maallisten tuomareiden eteen. Heitä painostettiin kääntymään roomalaiskatolilaisiksi, mutta pyhä ja hänen laumansa kieltäytyivät luopumasta Kristuksesta ja ortodoksisesta uskostaan. Samalla he toivat syyttäjilleen esiin roomalaiskatolisen uskon erehdykset. Viranomaiset raivostuivat tästä ja heittivät kaikki vankilaan.

Pyhä Isidor kannusti laumaansa pysymään lujina ja valmistautumaan kuolemaan pelkäämättä kidutusta. Hän jakoi läsnä oleville miehille, naisille ja lapsille mukanaan tuomansa Pyhät Lahjat antaen ne Kristuksen pyhänä ja elämää antavana ehtoollisena kaikille.

Kaikki hukutetaan jokeen

Latinalainen piispa ja tuomarit kutsuivat ihmiset luokseen vielä kerran ja vaativat heitä kääntymään roomalaiskatolilaisiksi. Kun he yhä kieltäytyivät, heidät vietiin takaisin joelle ja työnnettiin kaikki vedenpyhittämistä varten tehtyihin avantoihin. Niin he kaikki kärsivät ja kuolivat Kristuksen tähden ja Hän soi heille kuihtumattoman kunnian kruunut.

Kevättulvien aikana pyhien marttyyrien turmeltumattomat ruumiit, myös täysin valkoiseen jumalanpalveluspukuun puettu Isidor, löytyivät joesta, kun venäläiset kauppiaat matkasivat jokea pitkin. Heidät haudattiin kaikki pyhän Nikolaoksen kirkon ympärille.

Ihmiset alkoivat kunnioittaa näitä marttyyreja pyhinä heti tapahtuman jälkeen 1500-luvulla ja heidät kanonisoitiin pyhien joukkoon kuuluviksi virallisesti vuonna 1897.

Muistopäivä

Ortodoksinen kirkko muistelee vuosittain pappismarttyyri Isidor Tarttolaista ja hänen 72 seurakuntalaistaan heidän omana muistopäivänään 8. päivä tammikuuta.

HAP