Toiminnot

Ero sivun ”Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajana” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

(Ak: Uusi sivu: Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajanan pääkohdat Koonnut Petja Pyykkönen, pohjana on ollut Kirkon historian aikajana. == Hitaan e...)
 
Ei muokkausyhteenvetoa
 
Rivi 26: Rivi 26:
* 1274 Toinen Lyonin roomalaiskatolinen kirkolliskokous julisti unionin roomalaiskatolisen lännen ja ortodoksisen idän kirkon välillä, jota ei yleisesti hyväksytty idässä
* 1274 Toinen Lyonin roomalaiskatolinen kirkolliskokous julisti unionin roomalaiskatolisen lännen ja ortodoksisen idän kirkon välillä, jota ei yleisesti hyväksytty idässä
* 1365 Latinalaiset ristiretkeläiset ryöstävät Egyptin Aleksandrian
* 1365 Latinalaiset ristiretkeläiset ryöstävät Egyptin Aleksandrian
* 1422 Rooman paavi Martinus V:n lähettiläs Antonio de Massa saapui Konstantinopoliin mukanaan yhdeksänkohtainen ehdotelma idän ja lännen kirkon yhdistymisestä
* 1452 Roomalaiskatolisen ja ortodoksisten unioni [[Hagia Sofia]]ssa lännen ehdoilla
* 1452 Roomalaiskatolisen ja ortodoksisten unioni [[Hagia Sofia]]ssa lännen ehdoilla
* 1596 [[Brestin unioni]], jossa miljoonat valkovenäläiset ja ukrainalaiset Puolan vallan alla jättivät Konstantinopolin kirkon ja tunnustivat Rooman paavin vallan, mutta säilyttävät bysanttilaisen riitukset ja muodostivat näin Uniaattikirkon
* 1596 [[Brestin unioni]], jossa miljoonat valkovenäläiset ja ukrainalaiset Puolan vallan alla jättivät Konstantinopolin kirkon ja tunnustivat Rooman paavin vallan, mutta säilyttävät bysanttilaisen riitukset ja muodostivat näin Uniaattikirkon

Nykyinen versio 3. tammikuuta 2014 kello 10.08

Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajanan pääkohdat

Koonnut Petja Pyykkönen, pohjana on ollut Kirkon historian aikajana.

Hitaan eroon kasvamisen aika 155-1054

  • 155 Rooman kirkolliskokous: Rooman piispa Anicetus ja Polykarpos Smyrnalainen yrittivät ratkaista pääsiäisen vieton ajankohtaan liittyvää ristiriitaa. Yhteisymmärrystä ei löytynyt, mutta ehtoollisyhteys ryhmittymien välillä säilyi.
  • 451 Khalkedonian kirkolliskokous kirjaa Rooman paavin aseman ensimmäisenä vertaistensa joukossa
  • 537-752 Paavi toimi Bysantin alaisena Länsi-Rooman tuhouduttua
  • 589 Toledon kolmas kirkolliskokous lisäsi filioque-sanan Nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen taistellakseen areiolaisuutta vastaan
  • 710 Rooman paavi Konstantinus teki viimeisen paavillisen vierailun Konstantinopoliin ennen vuotta 1967
  • 794 Kaarle Suuri lisäytti filioque-sanan nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen Frankfurt am Mainin kirkolliskokouksessa ja syytti kreikkalaisia sanan poistamisesta
  • 810 Rooman paavi Leo III kielsi lisäämästä filioque-sanaa uskontunnustukseen
  • 867 Konstantinopolin kirkolliskokous tuomitsi patriarkka Fotios Suuren johdolla Rooman paavi Nikolaus I:n anateemaan hänen hyökkäyksistään kreikkalaisia lähetystyöntekijöitä vastaan Bulgariassa ja paavin lähetystyöntekijöiden filioque-sanan käytöstä. Nikolaus kuoli samana vuonna ehtimättä kuulla kokouksen tuomiota.
  • 879-880 Neljäs Konstantinopolin kirkolliskokous vahvisti Fotios Suuren Konstantinopolin patriarkaksi, tuomitsi lisäykset nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen ja julisti, että Rooman ja Konstantinopolin patriarkkojen asemat ovat yhtäläiset. Rooman paavi Johannes VIII hyväksyi vastahakoisesti kokouksen päätökset.

Suuren skisman aika 1054-1965

  • 1054 Kardinaali Humbertus ekskommunikoi patriarkka Mikael Kerularioksen, muodostaen merkittävän käännekohdan suuressa skismassa idän ja lännen kirkkojen välillä
  • 1075 Dictatus Papae -dokumentti edisti paavin ylivaltaa
  • 1180 Viimeinen ortodoksien ehtoollisyhteys latinalaisten kanssa Antiokiassa
  • 1202-1204 Neljäs ristiretki, Konstantinopoli ryöstetään lyöden viimeisen sinetin Suureen skismaan
  • 1260 Kyproksen kirkko alistettiin roomalaiskatolisen kirkon alle
  • 1261 Latinalainen valta Konstantinopolissa päättyi ja ortodoksinen patriarkaatti nostettiin jälleen toimintaan
  • 1269 Ortodoksinen patriarkka palasi Antiokiaan 171 vuoden maanpaon jälkeen lopettaen latinalaisen patriarkan vallan
  • 1274 Toinen Lyonin roomalaiskatolinen kirkolliskokous julisti unionin roomalaiskatolisen lännen ja ortodoksisen idän kirkon välillä, jota ei yleisesti hyväksytty idässä
  • 1365 Latinalaiset ristiretkeläiset ryöstävät Egyptin Aleksandrian
  • 1422 Rooman paavi Martinus V:n lähettiläs Antonio de Massa saapui Konstantinopoliin mukanaan yhdeksänkohtainen ehdotelma idän ja lännen kirkon yhdistymisestä
  • 1452 Roomalaiskatolisen ja ortodoksisten unioni Hagia Sofiassa lännen ehdoilla
  • 1596 Brestin unioni, jossa miljoonat valkovenäläiset ja ukrainalaiset Puolan vallan alla jättivät Konstantinopolin kirkon ja tunnustivat Rooman paavin vallan, mutta säilyttävät bysanttilaisen riitukset ja muodostivat näin Uniaattikirkon
  • 1755 Konstantinopolin kirkolliskokous julisti roomalaiskatolisen kasteen mitättömäksi ja määräsi kasteen kaikille, jotka kääntyivät roomalaiskatolisesta kirkosta.
  • 1798 Jerusalemin patriarkka Anthimios julisti, että ottomaanien valtakunta oli osa Jumalan suunnitelmaa suojella ortodoksista kirkkoa roomalaiskatolisuudelta ja lännen maallistumiselta
  • 1831 Kolme miljoonaa uniaattia palasi ortodoksisuuteen Vilnassa
  • 1847 Paavi Pius IX palautti Jerusalemin latinalaisen patriarkaatin toimintaan
  • 1848 Itäisten patriarkkojen kiertokirje lähettäjänä neljä vanhaa patriarkaattia tuomitsevat Filioque-sanan lisäämisen ja tuomitsevat roomalaiskatolisen kirkon harhaoppiseksi, skismaattiseksi ja apostaasiksi sekä tuomitsevat ultramontanismin
  • 1870 Vatikaanin ensimmäinen kirkolliskokous loi paavin virheettömyys dogman

Lähentymisen aika 1965-nykyaika

  • 1965 Athenagoras I Konstantinopolin patriarkka ja Rooman paavi Paavali VI mitätöivät vuoden 1054 ekskommunikaatiot
  • 1979 Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon yhteinen teologisen dialogin komissio perustettiin
  • 1993 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Balamandissa Libanonissa
  • 1995 Rooman paavi Johannes Paavali II julkaisi kiertokirjeen Orientale Lumen rohkaisten idän ja lännen kirkkojen yhdentymiseen
  • 1995 Ekumeeninen patriarkka Bartholomeos vieraili Vatikaanissa
  • 1997 Orientale Lumen liike perustettiin Washingtonissa Yhdysvalloissa
  • 2000 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Baltimoressa
  • 2001 Rooman paavi Johannes Paavali II esitti ortodoksiselle kirkolle anteeksipyynnön neljännestä ristiretkestä
  • 2002 Ekumeeninen patriarkka Bartholomeos ja Rooman paavi Johannes Paavali II allekirjoittivat Venetsian julistuksen ympäristöetiikasta
  • 2004 Rooman paavi Johannes Paavali II palautti Konstantinopolin patriarkaatille Johannes Krysostomoksen ja Gregorios Teologin pyhäinjäännökset, jotka ryöstettiin neljännen ristiretken aikana
  • 2005 Kiista Ukrainassa, kun Ukrainan kreikkalaiskatolinen uniaattikirkko siirsi päämajansa Lviv'stä Kiovaan ja suunnitteli patriarkaatin perustamista sinne, mikä sai kritiikkiä ortodoksisilta kirkoilta
  • 2006 Rooman paavi Benedictus XVI luopui arvonimestään lännen patriarkka
  • 2006 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Belgradissa Serbiassa
  • 2007 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten komissio tapasi Ravennassa Italiassa ja hyväksyivät dokumentin, joka sisälsi 46 artiklaa luoden kirkollisen tiekartan yhdistymiskeskusteluille
  • 2009 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten komisso tapasi Pafoksella Kyproksella keskustelemaan Rooman paavin asemasta ensimmäisellä vuosituhannella

Petja Pyykkönen