Toiminnot

Ero sivun ”Toimittajan huomautuksia” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

(Ak: Uusi sivu: Nettiversion toimittajan huomautuskai kirjaan "Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset: <br> * '''lehteri''': vanha sana, nykyisin käytetään sanaa parvi. Nykyisin Raamattua...)
 
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 4: Rivi 4:
* '''lehteri''': vanha sana, nykyisin käytetään sanaa parvi. Nykyisin Raamattua luetaan todella harvoin, jos ollenkaan parvelta.
* '''lehteri''': vanha sana, nykyisin käytetään sanaa parvi. Nykyisin Raamattua luetaan todella harvoin, jos ollenkaan parvelta.
* '''oven sulkeminen''' pienessä saatossa: hyvin toissijainen vertauskuvallinen selitys ja "peruste" ovien sulkemiseen. Nykyisessa teologisessa koulutuksessa tällaisia asioita ei edes enää opeteta.
* '''oven sulkeminen''' pienessä saatossa: hyvin toissijainen vertauskuvallinen selitys ja "peruste" ovien sulkemiseen. Nykyisessa teologisessa koulutuksessa tällaisia asioita ei edes enää opeteta.
* '''saattokynttilä''': Saattokynttilällä on suurempi merkitys ehtoopalveluksessa,jossa ehtoovalo (Kristuksen valkeus) kannetaan esille. Kynttilät kuuluvat muihinkin saattoihin ja varmasti merkitys on ollut myös hyvin käytännöllinen, kun ei ole ollut sähköjä kirkot ovat olleet hämäriä. Tässä kohden viittaus Johannes Kastajaan on taas toissijaista vertauskuvallisuutta.
*

Versio 23. tammikuuta 2021 kello 14.53

Nettiversion toimittajan huomautuskai kirjaan "Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset:

  • lehteri: vanha sana, nykyisin käytetään sanaa parvi. Nykyisin Raamattua luetaan todella harvoin, jos ollenkaan parvelta.
  • oven sulkeminen pienessä saatossa: hyvin toissijainen vertauskuvallinen selitys ja "peruste" ovien sulkemiseen. Nykyisessa teologisessa koulutuksessa tällaisia asioita ei edes enää opeteta.
  • saattokynttilä: Saattokynttilällä on suurempi merkitys ehtoopalveluksessa,jossa ehtoovalo (Kristuksen valkeus) kannetaan esille. Kynttilät kuuluvat muihinkin saattoihin ja varmasti merkitys on ollut myös hyvin käytännöllinen, kun ei ole ollut sähköjä kirkot ovat olleet hämäriä. Tässä kohden viittaus Johannes Kastajaan on taas toissijaista vertauskuvallisuutta.