Toiminnot

Ero sivun ”Toimittajan huomautuksia” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 7: Rivi 7:
* '''vainajien ektenia''': Vainajien ektenia luetaan nykyään sunnuntaisin edelleen vain poikkeustapauksissa.
* '''vainajien ektenia''': Vainajien ektenia luetaan nykyään sunnuntaisin edelleen vain poikkeustapauksissa.
* vertauskuvallisuus '''suuressa saatossa''': Samaa toissijaista vertauskuvallista selitystä josta jo aiemmin on ollut puhetta. Näitä asioita ei painoteta enää samalla tavalla nykyisessä liturgisessa opetuksessa.
* vertauskuvallisuus '''suuressa saatossa''': Samaa toissijaista vertauskuvallista selitystä josta jo aiemmin on ollut puhetta. Näitä asioita ei painoteta enää samalla tavalla nykyisessä liturgisessa opetuksessa.
* '''proskomidirukous''' on siis jo pitemmän aikaa ollut proskomidissa liturgian alussa eikä tässä. Vaikkakin tämä on ollut varhaisempi (ja oikeampi) paikka tälle rukoukselle.
*
*

Versio 23. tammikuuta 2021 kello 15.05

Nettiversion toimittajan huomautuskai kirjaan "Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset:

  • lehteri: vanha sana, nykyisin käytetään sanaa parvi. Nykyisin Raamattua luetaan todella harvoin, jos ollenkaan parvelta.
  • oven sulkeminen pienessä saatossa: hyvin toissijainen vertauskuvallinen selitys ja "peruste" ovien sulkemiseen. Nykyisessa teologisessa koulutuksessa tällaisia asioita ei edes enää opeteta.
  • saattokynttilä: Saattokynttilällä on suurempi merkitys ehtoopalveluksessa,jossa ehtoovalo (Kristuksen valkeus) kannetaan esille. Kynttilät kuuluvat muihinkin saattoihin ja varmasti merkitys on ollut myös hyvin käytännöllinen, kun ei ole ollut sähköjä kirkot ovat olleet hämäriä. Tässä kohden viittaus Johannes Kastajaan on taas toissijaista vertauskuvallisuutta.
  • vainajien ektenia: Vainajien ektenia luetaan nykyään sunnuntaisin edelleen vain poikkeustapauksissa.
  • vertauskuvallisuus suuressa saatossa: Samaa toissijaista vertauskuvallista selitystä josta jo aiemmin on ollut puhetta. Näitä asioita ei painoteta enää samalla tavalla nykyisessä liturgisessa opetuksessa.
  • proskomidirukous on siis jo pitemmän aikaa ollut proskomidissa liturgian alussa eikä tässä. Vaikkakin tämä on ollut varhaisempi (ja oikeampi) paikka tälle rukoukselle.