Ero sivun ”Kerubiveisu” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
|||
Rivi 39: | Rivi 39: | ||
: ''halleluja,'' |
: ''halleluja,'' |
||
: ''halleluja, halleluja.'' |
: ''halleluja, halleluja.'' |
||
<br> |
|||
[https://www.ortodoksi.net/images/8/8b/Kerubiveisu_mus.mp3 Kuutele veisu]<br>Simonin luostarin sävelmä.<br><small>Saimaan seurakunnan kvartetti: Maria Mentu, Maria Bondarenko, Jari Vepsä, Kari Ahonen.<br>[avaa tiedosto hiiren oikealla näppäimellä uuteen välilehteen].</small> |
|||
<br> |
|||
<br> |
|||
<hr> |
<hr> |
||
[[Tiedosto:Kerubiveisu.pdf]] (''nuotin Ortodoksi.netille tehnyt Antti Soininen'') |
[[Tiedosto:Kerubiveisu.pdf]] (''nuotin Ortodoksi.netille tehnyt Antti Soininen'') |
Nykyinen versio 1. heinäkuuta 2021 kello 09.30
Nämä artikkelit ovat osia sarjasta, jonka otsikko on: Liturgia | |
Liturgiaan valmistautuminen | |
Liturgiset esineet Jumalanpalveluspuvut Proskomidi Hetket Suitsuttaminen | |
Opetettavien liturgia | |
Alkusiunaus Suuri ektenia Antifonit eli Vuorolaulut 1. Psalmi 103 2. Psalmi 146 3. Jumalan ainokainen kuolematon poika ja Sana Autuuden lauseet Pieni saatto Troparit ja kontakit Pyhän Kolminaisuuden virsi eli Trisagion Epistola eli Apostoliset kirjeet Evankeliumi Opetuspuhe Hartauden ektenia Vainajien ektenia Opetettavien ektenia | |
Uskovaisten liturgia | |
Kerubiveisu Suuri saatto Anomusektenia Proskomidirukous Nikealais-konstantinopolilainen uskontunnustus EUKARISTIA ALKAA 1. Anafora eli Lahjain ylentämisen rukous a. Kehotukset b. Prefatio c. Sanctus d. Anamnesis e. Epiklesis f. Muuttuminen g. Intercessio - Esirukoukset 2. Anomusektenia 3. Herran rukous 4. Ehtoollinen Ambonin takainen rukous Antidora Psalmi 34 Loppusiunaus | |
Kerubiveisun alkuperäinen nimi on cherubikon (kreikaksi: Χερουβικον, venäjäksi: херувимская песнь) eli suomennettuna enkelien laulu. Se lauletaan ortodoksisen kirkon liturgiassa (suurta torstaita ja suurta lauantaita lukuun ottamatta) suuren saaton edellä.
Kerubiveisun on lisätty pyhän Johannes Krysostomoksen liturgiaan keisari Justinianuksen määräyksestä joskus 6. vuosisadan loppupuolella joko vuonna 573 tai seuraavana vuonna.
Aikaisemmin kerubiveisua käytettiin Jaakobin liturgiassa, joka oli tuolloin osittain mukailtu Basileios Suuren liturgiasta. Tätä veisua (Vaietkoon jokainen ihmisen liha …) käytetään nykyään suurena lauantaina eli pääsiäislauantaina. Suurena torstaina sen tilalla käytetään toista veisua (Sinun salaiseen Ehtoolliseesi osalliseksi …).
Kerubiveisu
- Nyt me salaisesti kuvaamme,
- salaisesti kuvaamme
- kerubeja.
- Nyt me kuvaamme,
- salaisesti kuvaamme
- kerubeja, kerubeja.
- Ja eläväksitekevälle Kolminaisuudelle
- pyhintä virttä
- virttä veisaamme,
- eläväksitekevälle Kolminaisuudelle
- pyhintä virttä
- virttä veisaamme, veisaamme.
- Heittäkäämme pois siis kaikki huolet,
- maalliset huolet
- heittäkäämme pois,
- heittäkäämme pois siis kaikki
- maalliset huolet,
- heittäkäämme pois maalliset huolet.
- Amen.
- Ottaaksemme vastaan kaikkeuden Kuninkaan,
- ottaaksemme vastaan
- kaikkeuden Kuninkaan,
- jota näkymättömästi seuraavat,
- seuraavat enkelein joukot,
- enkelein joukot.
- Halleluja, halleluja,
- halleluja,
- halleluja, halleluja.
Kuutele veisu
Simonin luostarin sävelmä.
Saimaan seurakunnan kvartetti: Maria Mentu, Maria Bondarenko, Jari Vepsä, Kari Ahonen.
[avaa tiedosto hiiren oikealla näppäimellä uuteen välilehteen].
Tiedosto:Kerubiveisu.pdf (nuotin Ortodoksi.netille tehnyt Antti Soininen)