Toiminnot

Ero sivun ”Ainokainen Poika” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 1: Rivi 1:
#REDIRECT [[Jumalan ainokainen kuolematon poika ja Sana]]
'''Jumalan ainokainen kuolematon poika ja Sana''' (''ainosyntyinen Poika,'' kreikaksi: ''Monogenes Gios'' [''μονογενής γιος''] [''Joh.1:14, Joh.1:18, Joh.3:16''], latinaksi: ''unigenitus''), joskus myös Justinianuksen veisuksi kutsuttu laulu lauletaan aina [[Ortodoksinen kirkko|ortodoksisessa]] jumallisessa [[liturgia]]ssa toisen [[antifoni]]n jälkeen.

Pyhä hallitsija, Konstantinopolin [[Hagia Sofia]]n kirkon rakennuttaja, Itä-Rooman keisari [[Justinianus I]] (''483-565'') omisti paljon huomiota ja toimia taisteluun aikansa origenistien, [[Origenes|Origenen]] oppien kannattajien kanssa, jotka tuolloin olivat elvyttäneet [[Nestoriolaisuus|Nestorianuksen harhaopin]].

Vastaiskuna heidän [[harhaoppi]]siin pohdintoihinsa sävellettiin kirkon veisu ''”Jumalan ainokainen kuolematon Poika ja Sana, joka meidän pelstuksemme tähden...”'' Keisari Justinianus määräsi, että veisua piti laulaa kaikissa kirkoissa. Tätä veisua on laulettu sitten liturgiassa ennen [[Pieni saatto|pientä saattoa]] toisen antifonin jälkeen tuosta ajasta näihin päiviin saakka.

== Veisu kuuluu seuraavasti:==

::''Jumalan ainokainen kuolematon Poika ja Sana,''
::''joka meidän pelastuksemme tähden''
::''olet tahtonut lihaksi tulla''
::''pyhästä Jumalansynnyttäjästä ainaisesta Neitseestä Mariasta.''
::''Muuttumatta ihmiseksi tullut.''
::''Myös ristiinnaulittu ja kuolemallasi kuoleman rikki polkenut.''
::''Yksi pyhästä Kolminaisuudesta,''
::''ja Isän ja Pyhän Hengen kanssa kunnioitettava Kristus Jumala.''
::''Pelasta meidät.''

== Veisun teologiaa ==

Veisu on erittäin teologinen, sävelletty lihaksi tulleen Jeesuksen Kristuksen kunniaksi. Veisu antaa myös selvän vastuksen erilaisille harhaopeille, jotka aikanaan ja osittain edelleenkin olivat ja ovat kirkon vitsauksena selittäen eri tavoilla lihaksi tulemista, Jumalan muuttumattomuutta, ylösnousemusta ja [[Pyhä Kolminaisuus|kolminaisuutta]]. Se tuo esille ortodoksisen opetuksen kolminaisuuden toisesta persoonsta. Hän on ainokainen Poika ja Jumalan Sana, kuolematon, tullut ihmiseksi muuttumatta ja ottanut vastaan ihmisruumiin pyhältä [[Jumalansynnyttäjä]]ltä, ainaiselta Neitseeltä Marialta. Ristiinnaulitsemisessa kuolemallaan hän voitti kuoleman, ''”polki rikki kuoleman”'', yhtenä pyhän Kolminaisuuden kolmesta persoonana Häntä kunnioitetaan [[Isä (Jumala)|Isän]] ja [[Pyhä Henki|Pyhän Hengen]] kanssa [[Kristus]] Jumalana.

Veisu ylistää todellista meille ilmestynyttä, lihaksi tullutta Jumalaa, joka tarjoaa koko ihmiskunnalle pelastuksen mahdollisuuden. Terminä ''ainoa Poika / ainosyntyinen Poika / monogenes Gios'' on mukana myös vuonna 325 Nikeassa hyväksytyssä [[Nikean uskontunnustus|uskontunnustuksessa]] ja sitä hieman myöhemmin täydennetyssä, käytössämme olevassa [[Uskontunnustus|nikealais-konstantinopolilaisessa uskontunnustuksessa]].

== Katso myös:==

* Jopi Harrin Gerasimovskij-sävelmän mukaan sovittama: [http://ecmr.t5.fi/CompFinnish/InB_Jumalan_ainokainen_Gerasimovskij.pdf Jumalan ainokainen kuolematon Poika]


[[Luokka:Kirkkomusiikki]]
[[Luokka:Kirkkomusiikki]]

Versio 20. tammikuuta 2009 kello 09.52