Ero sivun ”Efraim Syyrialainen” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 2: | Rivi 2: | ||
'''Pyhä Efraim''' ''[syyriaksi: Mâr Aphrêm Sûryâyâ, kreikaksi: Hagios Ephraim Syros]'' syntyi 4. vuosisadan alussa Nesebiassa Mesopotamiassa. Hänen vanhempansa olivat köyhiä maanviljelijöitä, hyviä ja hurskaita [[kristitty]]jä. |
'''Pyhä Efraim''' ''[syyriaksi: Mâr Aphrêm Sûryâyâ, kreikaksi: Hagios Ephraim Syros]'' syntyi 4. vuosisadan alussa Nesebiassa Mesopotamiassa. Hänen vanhempansa olivat köyhiä maanviljelijöitä, hyviä ja hurskaita [[kristitty]]jä. |
||
Nuoruudessaan Efraim oli |
Nuoruudessaan Efraim oli kevytmielinen ja eli huolettomuudessa. Jouduttuaan syyttömänä vankilaan, Efraim koki elämänmuutoksen ja hän ryhtyi etsimään [[Jumala]]a, katumaan tekojaan ja nöyrtymään. Tässä työssä häntä auttoivat ensin [[erakko|erakot]] myöhemmin Jaakob, Nesebian piispa (Mar Jacob), jonka kanssa hän muun muassa osallistui [[Nikean kirkolliskokous|Nikean kirkolliskokoukseen]]. |
||
Jonkin ajan kuluttua Efraim siirtyi Edessaan ja hän ryhtyi elämään erakkoelämää luolassa. Samalla hän alkoi kirjoittaa [[Mooseksen kirja|Mooseksen kirjojen]] selityksiä. Hiljalleen hänen maineensa opettajana kasvoi ja häneltä tultiin kysymään usein neuvoa asioihin. |
Jonkin ajan kuluttua Efraim siirtyi Edessaan ja hän ryhtyi elämään erakkoelämää luolassa. Samalla hän alkoi kirjoittaa [[Mooseksen kirja|Mooseksen kirjojen]] selityksiä. Hiljalleen hänen maineensa opettajana kasvoi ja häneltä tultiin kysymään usein neuvoa asioihin. |
Versio 24. helmikuuta 2009 kello 17.32
Pyhä Efraim [syyriaksi: Mâr Aphrêm Sûryâyâ, kreikaksi: Hagios Ephraim Syros] syntyi 4. vuosisadan alussa Nesebiassa Mesopotamiassa. Hänen vanhempansa olivat köyhiä maanviljelijöitä, hyviä ja hurskaita kristittyjä.
Nuoruudessaan Efraim oli kevytmielinen ja eli huolettomuudessa. Jouduttuaan syyttömänä vankilaan, Efraim koki elämänmuutoksen ja hän ryhtyi etsimään Jumalaa, katumaan tekojaan ja nöyrtymään. Tässä työssä häntä auttoivat ensin erakot myöhemmin Jaakob, Nesebian piispa (Mar Jacob), jonka kanssa hän muun muassa osallistui Nikean kirkolliskokoukseen.
Jonkin ajan kuluttua Efraim siirtyi Edessaan ja hän ryhtyi elämään erakkoelämää luolassa. Samalla hän alkoi kirjoittaa Mooseksen kirjojen selityksiä. Hiljalleen hänen maineensa opettajana kasvoi ja häneltä tultiin kysymään usein neuvoa asioihin.
Hänen sanoistaan huokui palava rakkaus Jumalaan, syvä katumus ja nöyryys. Meille kaikille on tuttu hänen paastorukouksensa.
Efraim vihittiin papiksi, mutta hän ei nöyryydessään rohjennut milloinkaan toimittaa liturgiaa. Hän taisteli runollisin tekstein harhaoppeja vastaan ja hänen opetuksiaan luettiin jo hänen eläessään jumalanpalveluksissa.
Matkoillaan Efraim tapasi egyptiläisiä ja syyrialaisia erakkoja sekä mm. pyhän Basileios Suuren. Basileioksen opettaessa Efraim kertoi nähneensä valkoisen kyyhkysen hänen olkapäällään ja Basileioksen suusta tulevan tulisen liekin, ymmärtäen näin Basileioksen suuruuden kristinuskon opettajana.
Efraim Syyrialainen kuoli vuonna 378 ja ylevien opetuksiensa vuoksi häntä nimitetään Syyrian profeetaksi. Kirkko viettää vuosittain hänen muistopäiväänsä 28. päivänä tammikuuta.
Kirjallisuutta:
- Kirkkovuoden pyhät I
- - Pyhä Efraim Syyrialainen, ss. 479 - 484
Katso myös perusteellisempi artikkeli pyhästä Efraim Syyrialaisesta kirjoittajana isä Raimo Sissonen: Pyhä Efraim Syyrialainen (Nettisivusto: Tsasounan suunnalta)