Toiminnot

Ero sivun ”Anateema” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 5: Rivi 5:
Sanana anateema merkitsee ''syrjään asettamista'', mutta puhekielessä siitä käytetään joskus nimitystä [[kirkonkirous]]. Kirkko ei siis tuomitse ihmistä, vaan hänen mielipiteensä, kun hänet asetetaan anateemaan. Hänellä on mahdollisuus luopua harhaopista, tunnustaa virheensä ja palata kirkon yhteyteen.
Sanana anateema merkitsee ''syrjään asettamista'', mutta puhekielessä siitä käytetään joskus nimitystä [[kirkonkirous]]. Kirkko ei siis tuomitse ihmistä, vaan hänen mielipiteensä, kun hänet asetetaan anateemaan. Hänellä on mahdollisuus luopua harhaopista, tunnustaa virheensä ja palata kirkon yhteyteen.


Anateemaa lievempi kirkollinen rangaistus on määräajaksi määrtty ''[[ekskommunikaatio]]'', ehtoollisyhteydest erottaminen.
Anateemaa lievempi kirkollinen rangaistus on määräajaksi määrätty ''[[ekskommunikaatio]]'', ehtoollisyhteydestä erottaminen.


'''[[Käyttäjä:Hannu|Hannu Pyykkönen]]'''
'''[[Käyttäjä:Hannu|Hannu Pyykkönen]]'''

Versio 9. maaliskuuta 2009 kello 12.05

Anateema (kreikaksi: ανάθεμα, venäjäksi: анафема) on ortodoksisessa kirkossa kirkollisen kurinpidon äärimmäinen muoto. Anateemassa yksilö erotetaan yhteisöstä kokonaan tai tietyksi ajaksi.

Anateema kohdistuu pääasiassa harhaoppisiin ja sen käyttö perustellaan kanoneilla. Anateemaan asettaminen on nykyaikana harvinaista.

Sanana anateema merkitsee syrjään asettamista, mutta puhekielessä siitä käytetään joskus nimitystä kirkonkirous. Kirkko ei siis tuomitse ihmistä, vaan hänen mielipiteensä, kun hänet asetetaan anateemaan. Hänellä on mahdollisuus luopua harhaopista, tunnustaa virheensä ja palata kirkon yhteyteen.

Anateemaa lievempi kirkollinen rangaistus on määräajaksi määrätty ekskommunikaatio, ehtoollisyhteydestä erottaminen.

Hannu Pyykkönen

Katso myös