Jumalansynnyttäjän synaksis
Ortodoksi.netista
Joulujuhlan toisena päivänä, toisena joulupäivänä muistellaan ortodoksisessa kirkossa Jumalansynnyttäjää, Neitsyt Mariaa, tätä juhlaa nimitetään myös Jumalansynnyttäjän synaksikseksi.
Yhdistettyinä Kristuksen syntymän hymneihin, joissa muistellaan Jumalansynnyttäjää, Kirkko tähdentää Marian olevan se ainoa, jonka kautta inkarnaatio – lihaksi tuleminen - oli mahdollista. Kristuksen ihmisyys – konkreettisesti ja historiallisesti – on ihmisyyttä, jonka Hän sai Marialta. Hänen ruumiinsa on ennen kaikkea Marian ruumista, Hänen elämänsä Marian elämää. Tämä juhla, joka on valmistettu Jumalansynnyttäjän kunniaksi, on luultavasti vanhin Marian juhlista kristillisessä traditiossa, hänen Kirkon parissa alkaneen kunnioittamisensa alkuajoilta.
Joulun jälkijuhla, kuusi päivää joulusta, tuo jouluajan lähelle joulukuun 31. päivää. Kaikkien noiden päivien palveluksissa Kirkko toistaa hymnejä ja veisuja ylistäen Kristuksen lihaksi tulemista, muistuttaen meitä, että pelastuksemme lähde ja kivijalka on ainoastaan löytää se Ainoa, joka Jumalana ennen aikojen alkua tuli tähän maailmaan ja joka meidän tähden ”syntyi lapsena”.
Tropari ja kontakki
Kaikkein pyhimmän Jumalansynnyttäjän juhla
Joulukuun 26. päivä
Tropari, 4.säv.
- Sinun syntymästäsi, Kristus, meidän Jumalamme, | koitti maailmalle tiedon valkeus, | sillä siitä tähtien palvelijat | tähden kautta oppivat kumartamaan Sinua, | vanhurskauden Aurinkoa, | ja tuntemaan Sinut, Koiton korkeudesta. || Herra, kunnia olkoon Sinulle!
Kontakki, 6.säv.
- Hän, joka on ennen aamunkoittoa syntynyt äidittä Isästä, | on tänään tullut isättä lihaksi Sinusta. | Sen tähden tähti julistaa ilosanomaa tietäjille || ja enkelit ylistävät paimenten kanssa veisuin puhdasta synnytystäsi, oi armoitettu.
Linkit
- antiochian.org: Jumalansynnyttäjän synaksis, ikonikuva
- Metropoliitta Panteleimon Oulussa 26.12.2007: II joulupäivän opetuspuhe