Toiminnot

Suuri paasto (kirja)

Ortodoksi.netista

Versio hetkellä 21. helmikuuta 2011 kello 09.04 – tehnyt Hannu (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: thumb|300 px|<center>Kirjan kansi</center> :: Aleksander Schmemann:<br> '''Suuri paasto''' :: Alkuperäinen teos: Great Lent (''St.Vladimir Seminar...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Tulostettavaa versiota ei enää tueta ja siinä voi olla renderöintivirheitä. Päivitä selaimesi kirjanmerkit ja käytä selaimen tavallista tulostustoimintoa sen sijaan.
Kirjan kansi
Aleksander Schmemann:
Suuri paasto
Alkuperäinen teos: Great Lent (St.Vladimir Seminary Press, 1969)
Kääntäjät: Maria Iltola, Matti Sidoroff
ISBN 951-95470-5-3
Julkaisija ja kustantaja: Ortodoksinen veljestö (OV)
Julkaisuajankohta: tammikuu 1982 (3. painos)
Sivumäärä: 172 sivua
Koko: 210 mm x 140 mm
Sidos: sidottu / pehmytkantinen

Kustantajan esittelyteksti kirjaan

»Kun ihminen lähtee matkalle, hänen täytyy tietää, mihin hän on menossa. Näin on myös suuren paaston suhteen. Suuri paasto on ennen kaikkea hengellinen matka, ja sen päämäärä on pääsiäinen, 'juhlien juhla'.»

Näin esillä olevassa teoksessa arvostettu amerikkalainen ortodoksiteologi, isä Alexander Schmemann kutsuu lukijoitaan »pyhiinvaellukselle» kohti sarastavaa pääsiäisen kirkkautta. Tämän 40-päiväisen paastovaelluksen tarkoituksena on herättää meissä kaipuu sen »uuden elämän» elvyttämiseen, jonka olemme kasteessa saaneet ja sitten tämän lahjan laiminlyöneet. »Todellinen synti on vieraantumista Jumalasta, ja katumus on kaipausta palata toisenlaiseen todellisuuteen.» Tällä »paluumatkalla» olevaa opastavat ja vahvistavat paastonajan jumalanpalvelukset, joissa on myös erikoisella tavalla otettu huomioon ihmisen psykosomaattinen luonne. Niinpä ei yksin sanojen vaan mm. maahan kumartamisen kautta »koko ihminen – sielu ja ruumis – katuu; ruumis osallistuu sielun rukoukseen, samoin kuin sielu rukoilee ruumiin kautta ja ruumiissa.»

Mikä oleellinen yhteys on meidän kasteellamme ja pääsiäisellä? Miten suureen paastoon valmistaudutaan? Mikä on »täydellinen» ja mikä »askeettinen» paasto? Miksi edellinen on aina ennen ehtoollista? Mitä kuuluu nykyaikana paastonajan »elämäntyyliin» kotona ja mitä sen ulkopuolella? Siinä vain eräitä niistä monista kysymyksistä, joihin prof. Schmemann vastaa herättävällä ja syvällisellä tavallaan.

Suuri Paasto -kirjasta voidaan täydellä syyllä sanoa, että se on välttämätön jokaisen ortodoksin lukea ja todella tarpeellinen kaikille, jotka haluavat oppia tuntemaan ortodoksisen hengellisen elämän sykettä ja sen raamatullista perustaa.

Sisällysluettelo

  • Esipuhe
  • Johdanto
    • SUURI PAASTO — MATKA PÄÄSIÄISEEN
  • I luku
    • VALMISTAUTUMINEN SUUREEN PAASTOON
      • (1) Kaipuu (Sakkeus)
      • (2) Nöyryys (Publikaani ja fariseus)
      • (3) Paluu maanpaosta (Tuhlaajapoika)
      • (4) Viimeinen tuomio (Lihapaastosunnuntai)
      • (5) Anteeksiantamus (Sovintosunnuntai)
  • II luku
    • PAASTONAJAN JUMALANPALVELUS
      • (1) »Kirkas surumielisyys»
      • (2) P. Efraim Syyrialaisen paastorukous
      • (3) Raamatun pyhät kirjoitukset
      • (4) Triodion
  • III luku
    • ENNENPYHITETTYJEN LAHJAIN LITURGIA
      • (1) Ehtoollisen kaksi merkitystä
      • (2) Paastoamisen kaksi merkitystä
      • (3) Ehtoollinen illalla
      • (4) Jumalanpalveluksen järjestys
  • IV luku
    • PAASTON TAIVAL
      • (1) Paaston alku — Suuri kanoni
      • (2) Suuren paaston lauantait
      • (3) Suuren paaston sunnuntait
      • (4) Paaston puoliväli — Pyhä Risti
      • (5) Matkalla Betaniaan ja Jerusalemiin
  • V luku
    • PAASTO OMASSA ELÄMÄSSÄMME
      • (I) »Kirkas surumielisyys»
      • (1) »Ottaen sen vakavasti
      • (3) » ... rukouksella ja paastolla»
      • (4) Paastonajan »elämäntyyli»
  • Liite
    • PYHÄT PYHILLE
  • Huomautukset ja lähdeviitteet