Toiminnot

Alla, Larissa ja Animais

Ortodoksi.netista

Versio hetkellä 9. marraskuuta 2011 kello 19.15 – tehnyt Mikko (keskustelu | muokkaukset)

Suomalaisessa ortodoksisessa kalenterissa on maaliskuun 26. päivän kohdalle merkitty muisteltaviksi kolme marttyyria: Alla, Larissa ja Animais. Kyseiset kolme marttyyria liittyvät kuitenkin suurempaan goottilaisten marttyyrien joukkoon, joita joidenkin lähteiden mukaan oli yhteensä 308, mutta heistä tiedetään nimeltä vain 26.

Nimissä erilaisuutta eri lähteissä

Lisäksi noissa nimissä on eri kalentereissa eroavuuksia, sillä goottilaisten nimien alkumuodosta ei ollut täyttä selvyyttä kreikkalaisten ja latinalaisten elämäkertakirjoittajien kirjoittaessa niitä parhaan kykynsä mukaisesti. Yksi esimerkki nimien erilaisuudesta on juuri suomalaisessa kalenterissa oleva Larissa, joka joissain toisissa lähteissä on joko Baris tai Baride. Larissa-nimi on ilmeisesti vakiintunut etenkin slaavilaiseen perinteeseen.

Krimin ja Tonavan gootteja

Joka tapauksessa Alla, Larissa (Beride/Baris) ja Animais (Animaida) kuuluivat niiden kahdenkymmenenkuuden marttyyrin joukkoon, jotka surmattiin goottien kristittyjen vainossa noin vuonna 375. Gootteja eli Krimillä ja Tonavan pohjoisrannalla 300-luvulta lähtien ja heidän keskuudessaan tehtiin lähetystyötä. Sen seurauksena muun muassa ensimmäiseen ekumeeniseen kirkolliskokoukseen Nikeassa osallistui myös goottilainen piispa Theofilus.

Vainot alkavat

Gootit olivat alkaneet omaksua kristinuskon laajemminkin, kunnes heidän hallitsijakseen tuli Athanaric, joka katkaisi kehityksen ja aloitti kristittyjen vainoamisen. Historioitsija Sozomenoksen mukaan lähetystyötä johti tuolloin areiolainen piispa Wulfila (k.383). Näissä vainoissa kuoli paljon ihmisiä, muiden muassa pyhät Niketas Gootti (muistopv. 15.9.) ja Sabbas Gootti (muistopv. 12.4.). Hallitsija tappoi kristittyjä ilman oikeudenkäyntiä, usein vielä raa’asti kiduttaen.

Kuningas Atharnaricin virkamiehet laittoivat vaunuihinsa epäjumalankuvia ja ajoivat vaunuilla kristittyjen telttojen ohi. Ne ihmiset, jotka palvoivat epäjumalankuvaa, säästyivät, mutta muiden teltat tuikattiin tuleen ja siellä olevat ihmiset paloivat elävältä. Kuninkaan käskyläisenä toimi Jungerich-niminen mies.

26 marttyyria

Näiden surmattujen marttyyrien joukossa oli ainakin kaksi pappia: Bathusius ja Wereka sekä yksi munkki: Arpyla. Näiden lisäksi marttyyreiksi joutuivat pappien lapset ja seuraavat nimeltä tunnetut maallikkomiehet: Abepas, Agnas, Ryax, Igarthrax, Hiskos, Syllas, Sigetzas, Suerilas, Seimblas, Guimblas, Theashas ja Filgas sekä seuraavat nimeltä tunnetut maallikkonaiset: Anna, Baris (Baride/Larissa), Moiko (Manca), Wirko (Virko), Alla ja Animais (Animaida), joista siis vain kolme on merkitty nimeltä suomalaiseen kirkkokalenteriin.

Kaikkien näiden sanotaan olleen teltassa, joka oli toiminut kristittyjen kirkkona ja se oli sytytetty palamaan ja he olivat kuolleet sinne. Kertomuksen mukaan joukossa oli ollut vielä yksi tuntemattomaksi jäänyt mies, joka oli ollut sattumalta tuomassa uhrilahjaa kirkkoon juuri tuolla hetkellä ja hänet otettiin kiinni ja surmattiin.

Kuninkaallisia marttyyreja

Näiden kahdenkymmenen kuuden goottilaisen marttyyrin kanssa samaan aikaan kunnioitetaan vielä kahta kuninkaallista naista. Keisarien Valentinianus ja Theodosios (383-392) valtakaudella, goottilaisen kuninkaan leski Gaatha (joka oli ortodoksinen kristitty) ja hänen tyttärensä Duclida kokosivat pyhien marttyyrien pyhäinjäännöksiä ja veivät niitä turvaan Syyriaan vuosien 383-391 välillä joidenkin pappien ja maallikon nimeltään Thyellas avustamina. Gaatha palasi myöhemmin palasi kotimaahansa, jossa hänet kivitettiin ja hän kuoli marttyyrinä yhdessä poikansa Agathonin kanssa.

Pyhän marttyyri Gaathan tytär Duclida vei reliikkejä Vähässä-Aasiassa sijaitsevaan Kyzikokseen (Cyzicus) ja antoi joitakin pyhäinjäännöksiä sinne perustettavaan kirkkoon. Pyhä Duclida kuoli rauhassa.

Muistopäivä

Ortodoksinen kirkko muistelee kaikkia näitä goottilaisia marttyyreja aina vuosittain maaliskuun 26. päivänä.

HAP