Toiminnot

Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajana

Ortodoksi.netista

Versio hetkellä 1. tammikuuta 2014 kello 14.26 – tehnyt Petja (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajanan pääkohdat Koonnut Petja Pyykkönen, pohjana on ollut Kirkon historian aikajana. == Hitaan e...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)

Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon suhteiden aikajanan pääkohdat

Koonnut Petja Pyykkönen, pohjana on ollut Kirkon historian aikajana.

Hitaan eroon kasvamisen aika 155-1054

  • 155 Rooman kirkolliskokous: Rooman piispa Anicetus ja Polykarpos Smyrnalainen yrittivät ratkaista pääsiäisen vieton ajankohtaan liittyvää ristiriitaa. Yhteisymmärrystä ei löytynyt, mutta ehtoollisyhteys ryhmittymien välillä säilyi.
  • 451 Khalkedonian kirkolliskokous kirjaa Rooman paavin aseman ensimmäisenä vertaistensa joukossa
  • 537-752 Paavi toimi Bysantin alaisena Länsi-Rooman tuhouduttua
  • 589 Toledon kolmas kirkolliskokous lisäsi filioque-sanan Nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen taistellakseen areiolaisuutta vastaan
  • 710 Rooman paavi Konstantinus teki viimeisen paavillisen vierailun Konstantinopoliin ennen vuotta 1967
  • 794 Kaarle Suuri lisäytti filioque-sanan nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen Frankfurt am Mainin kirkolliskokouksessa ja syytti kreikkalaisia sanan poistamisesta
  • 810 Rooman paavi Leo III kielsi lisäämästä filioque-sanaa uskontunnustukseen
  • 867 Konstantinopolin kirkolliskokous tuomitsi patriarkka Fotios Suuren johdolla Rooman paavi Nikolaus I:n anateemaan hänen hyökkäyksistään kreikkalaisia lähetystyöntekijöitä vastaan Bulgariassa ja paavin lähetystyöntekijöiden filioque-sanan käytöstä. Nikolaus kuoli samana vuonna ehtimättä kuulla kokouksen tuomiota.
  • 879-880 Neljäs Konstantinopolin kirkolliskokous vahvisti Fotios Suuren Konstantinopolin patriarkaksi, tuomitsi lisäykset nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen ja julisti, että Rooman ja Konstantinopolin patriarkkojen asemat ovat yhtäläiset. Rooman paavi Johannes VIII hyväksyi vastahakoisesti kokouksen päätökset.

Suuren skisman aika 1054-1965

  • 1054 Kardinaali Humbertus ekskommunikoi patriarkka Mikael Kerularioksen, muodostaen merkittävän käännekohdan suuressa skismassa idän ja lännen kirkkojen välillä
  • 1075 Dictatus Papae -dokumentti edisti paavin ylivaltaa
  • 1180 Viimeinen ortodoksien ehtoollisyhteys latinalaisten kanssa Antiokiassa
  • 1202-1204 Neljäs ristiretki, Konstantinopoli ryöstetään lyöden viimeisen sinetin Suureen skismaan
  • 1260 Kyproksen kirkko alistettiin roomalaiskatolisen kirkon alle
  • 1261 Latinalainen valta Konstantinopolissa päättyi ja ortodoksinen patriarkaatti nostettiin jälleen toimintaan
  • 1269 Ortodoksinen patriarkka palasi Antiokiaan 171 vuoden maanpaon jälkeen lopettaen latinalaisen patriarkan vallan
  • 1274 Toinen Lyonin roomalaiskatolinen kirkolliskokous julisti unionin roomalaiskatolisen lännen ja ortodoksisen idän kirkon välillä, jota ei yleisesti hyväksytty idässä
  • 1365 Latinalaiset ristiretkeläiset ryöstävät Egyptin Aleksandrian
  • 1452 Roomalaiskatolisen ja ortodoksisten unioni Hagia Sofiassa lännen ehdoilla
  • 1596 Brestin unioni, jossa miljoonat valkovenäläiset ja ukrainalaiset Puolan vallan alla jättivät Konstantinopolin kirkon ja tunnustivat Rooman paavin vallan, mutta säilyttävät bysanttilaisen riitukset ja muodostivat näin Uniaattikirkon
  • 1755 Konstantinopolin kirkolliskokous julisti roomalaiskatolisen kasteen mitättömäksi ja määräsi kasteen kaikille, jotka kääntyivät roomalaiskatolisesta kirkosta.
  • 1798 Jerusalemin patriarkka Anthimios julisti, että ottomaanien valtakunta oli osa Jumalan suunnitelmaa suojella ortodoksista kirkkoa roomalaiskatolisuudelta ja lännen maallistumiselta
  • 1831 Kolme miljoonaa uniaattia palasi ortodoksisuuteen Vilnassa
  • 1847 Paavi Pius IX palautti Jerusalemin latinalaisen patriarkaatin toimintaan
  • 1848 Itäisten patriarkkojen kiertokirje lähettäjänä neljä vanhaa patriarkaattia tuomitsevat Filioque-sanan lisäämisen ja tuomitsevat roomalaiskatolisen kirkon harhaoppiseksi, skismaattiseksi ja apostaasiksi sekä tuomitsevat ultramontanismin
  • 1870 Vatikaanin ensimmäinen kirkolliskokous loi paavin virheettömyys dogman

Lähentymisen aika 1965-nykyaika

  • 1965 Athenagoras I Konstantinopolin patriarkka ja Rooman paavi Paavali VI mitätöivät vuoden 1054 ekskommunikaatiot
  • 1979 Ortodoksisen ja roomalaiskatolisen kirkon yhteinen teologisen dialogin komissio perustettiin
  • 1993 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Balamandissa Libanonissa
  • 1995 Rooman paavi Johannes Paavali II julkaisi kiertokirjeen Orientale Lumen rohkaisten idän ja lännen kirkkojen yhdentymiseen
  • 1995 Ekumeeninen patriarkka Bartholomeos vieraili Vatikaanissa
  • 1997 Orientale Lumen liike perustettiin Washingtonissa Yhdysvalloissa
  • 2000 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Baltimoressa
  • 2001 Rooman paavi Johannes Paavali II esitti ortodoksiselle kirkolle anteeksipyynnön neljännestä ristiretkestä
  • 2002 Ekumeeninen patriarkka Bartholomeos ja Rooman paavi Johannes Paavali II allekirjoittivat Venetsian julistuksen ympäristöetiikasta
  • 2004 Rooman paavi Johannes Paavali II palautti Konstantinopolin patriarkaatille Johannes Krysostomoksen ja Gregorios Teologin pyhäinjäännökset, jotka ryöstettiin neljännen ristiretken aikana
  • 2005 Kiista Ukrainassa, kun Ukrainan kreikkalaiskatolinen uniaattikirkko siirsi päämajansa Lviv'stä Kiovaan ja suunnitteli patriarkaatin perustamista sinne, mikä sai kritiikkiä ortodoksisilta kirkoilta
  • 2006 Rooman paavi Benedictus XVI luopui arvonimestään lännen patriarkka
  • 2006 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten teologinen komissio tapasi Belgradissa Serbiassa
  • 2007 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten komissio tapasi Ravennassa Italiassa ja hyväksyivät dokumentin, joka sisälsi 46 artiklaa luoden kirkollisen tiekartan yhdistymiskeskusteluille
  • 2009 Ortodoksien ja roomalaiskatolisten komisso tapasi Pafoksella Kyproksella keskustelemaan Rooman paavin asemasta ensimmäisellä vuosituhannella

Petja Pyykkönen