Toiminnot

Ikonimaalari 1/2016

Ortodoksi.netista

Versio hetkellä 17. maaliskuuta 2016 kello 06.58 – tehnyt Hannu (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: thumb|300 px|<center>Aikakauslehden kansi</center> :: ''Leena Heikkilä-Palo (päätoimittaja) & Ville Pekkanen (toimitussihteeri/toimittaja)'': '''Ikonim...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Aikakauslehden kansi
Leena Heikkilä-Palo (päätoimittaja) & Ville Pekkanen (toimitussihteeri/toimittaja): Ikonimaalari 1/2016
ISBN 978-952-301-063-5
ISSN 1455-7975
Julkaisija ja kustantaja: Suomen ikonimaalarit ry. / Maahenki Oy
Julkaisupäivämäärä: 10.3.2016
Sivumäärä: 105 sivua
Koko: 270 x 217 mm
Sidos: liimasidottu / pehmytkantinen

Toimituskunta:

Ikonimaalari on kahdesti vuodessa ilmestyvä ikonitaiteen aikakausjulkaisu.

Tämän numeron teemana on Musiikki.


Kustantajan esittelyteksti:

Miten ikonitaide ja musiikki kytkeytyvät toisiinsa ortodoksisessa perinteessä? Ortodoksisella kirkkolaululla ja ikonitaiteella on yhteinen lähtökohta: ne molemmat ilmentävät rukousta ja välittävät uskonoppia, toinen sävelen ja sanan, toinen kuvan avulla. Kautta vuosisatojen ortodoksinen hymnografia ja ikonografia ovat käyneet vuoropuhelua, josta on syntynyt kirkollista kuva- ja säveltaidetta.

Tekstit muun muassa käsittelevät musiikkia osana jumalanpalvelusta. Samalla pureudutaan ortodoksisen kirkkomusiikin erityispiirteisiin ja analysoidaan sen ja modernin länsimaisen taidemusiikin välistä kanssakäymistä. Kirjoittajina ovat mm. Yleisradion musiikkitoimittaja Risto Nordell, pappismunkki ja professori Serafim Seppälä, musiikintutkija ja säveltäjä Ivan Moody, ikonimaalari Alexander Wikström sekä tohtori Jaakko Olkinuora.

Mikko Orasen kiehtovassa artikkelissa käydään Athosvuorella Kreikassa tapaamassa mestarillista ikonimaalaria, Isä Luukasta.

Sisällysluettelo

  • Lukijalle
  • Ut pictura poesis - kuvan ja hymnografian yhteys kirkossa (TT Jaakko Olkinuora)
    • Kuvitukset kirkkoveisujen esittämisestä
    • Ikonin ja hymnin temaattiset yhteydet
    • Retoriset ikonit
    • Ikonit ja hymnit kirkkovuoden kontekstissa
    • Pyhien läsnäolo ja "käännetty perspektiivi"
  • Hymnirunoilija ja kirkkomuusikkopyhien ikonografia (Jaakko Olkinuora)
    • Romanos Melodos
    • Johannes Damaskolainen ja Kosmas Melodos
    • Pyhä Kassiane merkittävin naishymnografi
    • Kirkkomusiikin ammattimaistuminen verrattain uusi ilmiö
    • Notaatio näkyviin ikonitaiteessa vasta 1500-luvulta alkaen
  • "Tulkaa tanssikaamme Daavidin kanssa" (Serafim Seppälä)
    • Pyhyys saapuu Jerusalemiin
    • Jumaluuden asuinsija
    • Jumalansynnyttäjän hautasaatto
    • "Tulkaa tanssikaamme Daavidin kanssa"
  • Kirkkoveisut ikoneina ja portteina hengelliseen näkemiseen (TT Jaakko Olkinuora)
    • Jumalan ja pyhien ruumiillistunut ääni
    • Marttyyrit hyppäävät järveen
    • Theoria - hengellinen näkeminen
    • Theoriasta hymnografiaan ja takaisin
  • Traditio modernin lähteen' - nykymusiikin ortodoksisia innoittajia (Ivan Moody)
    • Michael Adamis yhdisti bysanttilaisen kirkkolaulun elektroniseen musiikkiin
    • Arvp Pärt löysi ortodoksisen perinteen vähitellen
    • Kirkkolaulu mukana John Tavernerilla alusta alkaen
    • Eri traditiot uuden musiikin synnyttäjinä
    • Kirjallisuus
  • Musiikki Jerusalemin temppelissä (Serafim Seppälä)
    • Toisen temppelin musiikkikäytännöt
    • Laulujen tekstit
    • Soittimet
    • Säestyksetön laulu ihanteena jo ajanlaskun taitteen juutalaisuudessa
    • Temppelimusiikin luonne
    • Temppelimusiikin perintö
  • Ihmisen ääni, Jumalan harmonia - Augustinuksen ja Gregorios Nyssalaisen ajatuksia musikaalisesta harmoniasta
    • Ihmisen soittimet vaikenivat, tilalle tuli Jumalan luoma musiikki
    • Augustinus ja numeroiden kauneus
    • Kauneuden suhteellisuusteoria
    • Nyssalainen kauneuden matkassa
    • Ihminen on mikrokosmoksena pakattu mp3-tiedosto
  • Laulu Marttyyripiispa Josafat Kuncewicz - kirkollisen unionin symboli (Maria Takala-Roszczenko)
    • Kirkkorunouden avulla tehtiin pesäeroa
    • Ikonit kirkkopoliittisina tunnuksina
  • "Maailman elämästä lähdettyänne pois ..." (Olga Sipola)
    • Pyhien puuttuvat elämänkerrat
    • Ikonien kuvakentät
      • Pyhäinjäännösten siirto -aiheen ikonografinen traditio
    • Ikonien esikuvia
      • Kirkkolaulu Pyhien Sergein ja Hermanin pyhäinjäännösten siirto -ikonissa
  • Isä Luukas - Athosvuoren ikonimaalari (Mikko Oranen)
    • Suuria mestareita
    • Maalausperinne elpyy
    • Kahden vuoden urakka
    • Ikonillisia siteitä
  • Antti Narmala - kirkon moniottelija (Alexander Wikström)
  • Jumalanäiti Elävöittävä lähde (Jyrki Pouta)
    • Ikoni
    • Historia
    • Kirkko
    • Juhla
    • Juhlan tropari
    • Juhlan kontakki
    • Ikonin teologisesta sisällöstä
    • Elämän lähde ikonityypin lähtökohtana
  • Pyhäkkömme
    • Uspenskin katedraali (Hanna Kemppi)
      • Seurakunta kasvoi, uutta kirkkoa tarvittiin
      • Uspenskin katedraali edustamassa keisarin valtaa
      • "Venäläisbysanttilaisuus" näkyy sisällä ja ulkona
      • Korjaustöiden keskellä oleva sisätila täynnä historiaa
  • Yksityisiä aarteita
    • Antiikkiliike Lammi ja Hyvät esineet
      • Ikoni on paljon enemmän kuin "pigmenttiä puulla"
      • Mikä tekee esineestä "makean" ja "pähän"?
      • Aarteita kaikilla mittareilla
  • George Kordis : Rytmissä - viivan ilmaisuvoima bysanttilaisessa ikonimaalauksessa (Johannes Karhusaari )
  • Suomen Ikonimaalarit ry:n Opintopäivä Tutussa 14.11.2015 (Ritva Rojo ja Johanna Heikkilä)
  • Paastosta pääsiäiseen (Suvi Heino)
  • Näyttelykalenteri
  • Koulutus
  • Kirjat

Katso myös

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

  • IKONI & kulttuuri 1/2022
  • IKONI & kulttuuri 2/2022

2023

2024