Toiminnot

Ero sivun ”Jumalansynnyttäjän synaksis” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 1: Rivi 1:
[[Joulu|Joulujuhlan]] toisena päivänä, toisena joulupäivänä muistellaan [[Ortodoksinen kirkko|ortodoksisessa kirkossa]] [[Jumalansynnyttäjä]]ä, [[Neitsyt Maria]]a, tätä juhlaa nimitetään myös '''Jumalansynnyttäjän [[Synaksis|synaksiksi]]'''.
+
[[Joulu|Joulujuhlan]] toisena päivänä, toisena joulupäivänä muistellaan [[Ortodoksinen kirkko|ortodoksisessa kirkossa]] [[Jumalansynnyttäjä]]ä, [[Neitsyt Maria]]a, tätä juhlaa nimitetään myös '''Jumalansynnyttäjän [[Synaksis|synaksikseksi]]'''.
  
 
Yhdistettyinä [[Joulu|Kristuksen syntymän]] hymneihin, joissa muistellaan Jumalansynnyttäjää, Kirkko tähdentää Marian olevan se ainoa, jonka kautta ''[[inkarnaatio]]'' – [[lihaksi tuleminen]] - oli mahdollista. Kristuksen ihmisyys – konkreettisesti ja historiallisesti – on ihmisyyttä, jonka Hän sai Marialta. Hänen ruumiinsa on ennen kaikkea Marian ruumista, Hänen elämänsä Marian elämää. Tämä juhla, joka on valmistettu Jumalansynnyttäjän kunniaksi, on luultavasti vanhin Marian juhlista kristillisessä [[traditio]]ssa, hänen Kirkon parissa alkaneen kunnioittamisensa alkuajoilta.
 
Yhdistettyinä [[Joulu|Kristuksen syntymän]] hymneihin, joissa muistellaan Jumalansynnyttäjää, Kirkko tähdentää Marian olevan se ainoa, jonka kautta ''[[inkarnaatio]]'' – [[lihaksi tuleminen]] - oli mahdollista. Kristuksen ihmisyys – konkreettisesti ja historiallisesti – on ihmisyyttä, jonka Hän sai Marialta. Hänen ruumiinsa on ennen kaikkea Marian ruumista, Hänen elämänsä Marian elämää. Tämä juhla, joka on valmistettu Jumalansynnyttäjän kunniaksi, on luultavasti vanhin Marian juhlista kristillisessä [[traditio]]ssa, hänen Kirkon parissa alkaneen kunnioittamisensa alkuajoilta.

Versio 26. joulukuuta 2014 kello 12.50

Joulujuhlan toisena päivänä, toisena joulupäivänä muistellaan ortodoksisessa kirkossa Jumalansynnyttäjää, Neitsyt Mariaa, tätä juhlaa nimitetään myös Jumalansynnyttäjän synaksikseksi.

Yhdistettyinä Kristuksen syntymän hymneihin, joissa muistellaan Jumalansynnyttäjää, Kirkko tähdentää Marian olevan se ainoa, jonka kautta inkarnaatiolihaksi tuleminen - oli mahdollista. Kristuksen ihmisyys – konkreettisesti ja historiallisesti – on ihmisyyttä, jonka Hän sai Marialta. Hänen ruumiinsa on ennen kaikkea Marian ruumista, Hänen elämänsä Marian elämää. Tämä juhla, joka on valmistettu Jumalansynnyttäjän kunniaksi, on luultavasti vanhin Marian juhlista kristillisessä traditiossa, hänen Kirkon parissa alkaneen kunnioittamisensa alkuajoilta.

Joulun jälkijuhla, kuusi päivää joulusta, tuo jouluajan lähelle joulukuun 31. päivää. Kaikkien noiden päivien palveluksissa Kirkko toistaa hymnejä ja veisuja ylistäen Kristuksen lihaksi tulemista, muistuttaen meitä, että pelastuksemme lähde ja kivijalka on ainoastaan löytää se Ainoa, joka Jumalana ennen aikojen alkua tuli tähän maailmaan ja joka meidän tähden ”syntyi lapsena”.

HAP

Tropari ja kontakki

Kaikkein pyhimmän Jumalansynnyttäjän juhla
Joulukuun 26. päivä

Tropari, 4.säv.

Sinun syntymästäsi, Kristus, meidän Jumalamme, | koitti maailmalle tiedon valkeus, | sillä siitä tähtien palvelijat | tähden kautta oppivat kumartamaan Sinua, | vanhurskauden Aurinkoa, | ja tuntemaan Sinut, Koiton korkeudesta. || Herra, kunnia olkoon Sinulle!

Kontakki, 3.säv.

Tänä päivänä Neitsyt yliolennollisen synnyttää, | ja maa tarjoaa luolan lähestymättömälle. | Enkelit paimenten kanssa ylistystä veisaavat. | Tietäjät tähden mukana vaeltavat, | sillä meidän tähtemme | on syntynyt Lapsukainen || -iankaikkinen Jumala.

Linkit