Toiminnot

Ero sivun ”Kyros Edessalainen” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

Rivi 1: Rivi 1:
'''Kyros Edessalaisen''' elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli Edessassa, Mesopotamiassa 500-luvulla, todennäköisesti sen alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (''kts. [[Narsai]]'') koulussa sekä ''Mar Aban'' että ''Tuomas Edessalaisen'' johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.
+
'''Kyros Edessalaisen''' elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli Edessassa, Mesopotamiassa 500-luvulla, todennäköisesti sen alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (''kts. [[Narsai]]'') koulussa sekä ''Mar Aban'' että ''Tuomas Edessalaisen'' johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.
  
 
Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille [[luostari]]n ja siihen teologisen koulun.
 
Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille [[luostari]]n ja siihen teologisen koulun.

Versio 10. huhtikuuta 2009 kello 16.13

Kyros Edessalaisen elämästä ei ole saatavissa paljoa tietoja ja siksi hänen elämästään tiedetään kovin vähän. Hän syntyi ja eli Edessassa, Mesopotamiassa 500-luvulla, todennäköisesti sen alkupuolella ja opiskeli Nisibisin (kts. Narsai) koulussa sekä Mar Aban että Tuomas Edessalaisen johdolla. Kyros seurasi Mar Abaa, kun hän siirtyi nykyisessä Irakissa Tigris-joen rantamilla sijainneen Seuleukia-Ktesifonin koulun johtajaksi ja alkoi myöhemmin opettaa samassa koulussa.

Kun Mar Aba kuoli, Kyros meni al-Hiraan, joka sijaitseen nykyisessä Irakissa sen keskiosassa ja hautasi sinne oppi-isänsä ja rakensi haudan ympärille luostarin ja siihen teologisen koulun.

Kyroksen eräistä teksteistä ei ole säilynyt paljoakaan, mutta tiedetään hänen kirjoittaneen useita kommentaareja. Säilyneitä tekstejä ovat hänen 540-luvulla Seuleukia-Ktesifonissa kirjoittamansa kuusi teostaan ”Paastosta”, ”Pääsiäisestä”, ”Kuolemasta”, ”Ylösnousemuksesta”, ”Taivaaseenastumisesta” ja ”Helluntaisunnuntaista” [teoksesta (englanniksi) Six Explanations on the Liturgical Feasts). Teksteissä on hyvä tasapaino älyllisen pohdinnan ja uskonhehkuisen julistamisen välillä – harvinainen ominaisuus tänäkin päivänä.

HAP

Kirjallisuutta

  • William F. Macomber: The theological synthesis of Cyrus of Edessa, Pontificium Institutum Orientalium Studiorum, 1964
  • Six Explanations of the Liturgical Feasts, William F. Macomber, Peeters, 1974, ISBN 978-90-429-0397-5