Toiminnot

Luomiskertomus — ovi olemassaolon mysteeriin

Kohteesta Ortodoksi.net

Versio hetkellä 12. kesäkuuta 2010 kello 13.52 – tehnyt Petja (keskustelu | muokkaukset) (Ak: Uusi sivu: '''FT, munkkidiakoni Serafim Seppälän luento Ortodoksisella seurakuntakeskuksella ortodoksisilla kirkkopäivillä 12.6.2010.''' [[Kuva:Serafim ...)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
FT, munkkidiakoni Serafim Seppälän luento Ortodoksisella seurakuntakeskuksella ortodoksisilla kirkkopäivillä 12.6.2010.
Munkkidiakoni Serafim Seppälä luennoi ortodoksisilla kirkkopäivillä. Hän puhui luomiskertomuksesta, joka on nykyaikana vuoropuhelussa tieteellisen luomiskäsityksen kanssa.

Serafim Seppälän mukaan Raamatun tekstiä ei nähdä päätepisteenä, vaan se on keskustelun alku. Siksi Serafimin käyttää nimeä ovi olemassaolon mysteeriin. Raamattu on pyhä, mutta myös inhimillinen teksti. Johannes Krysostomos oli kirjaimellinen Raamatun tulkitsija. Silti hän piti luomiskertomusta primitiivisenä ilmoituksena, joka oli tarkoitettu beduiinipaimentolaisille.

Jumala ei ole olevaista, vaan hän on yliolevainen eli olevaisen yläpuolella. Luomaton Jumala on jotakin, joka ajan ja tilan ulkopuolella. Raamattu puhuu kuudesta luomispäivästä. Tätä käsitettä käytetään siksi, että ihminen pystyisi ymmärtämään luomisen.

Luominen ja maailman olemassaolo on ihme potenssiin ihme eli ihmeiden ihme. Tätä kaikki maailman ihmiset ihmettelevät. Tieteellinen tieto ei vähennä ihmettelemistä. Lisääntynyt tieto ei ole uskonnolle ongelma, vain fyysikoille.

Ihmettely on yksi oleellinen taso luomisessa. Toinen oleellinen taso on kauneus. Johannes Krysostomoksen mukaan Raamattu olisi voitu aloittaa puhumalla enkeleistä, jotka ovat taivaallisen kauniita. Asioiden merkittävyyden kriteeriksi asetetaan siis kauneus.

Voit kuunnella munkkidiakoni Serafim Seppälän luennon myöhemmin Ortodoksi.net -sivustolla.

Petja Pyykkönen