Toiminnot

Ero sivun ”Tšekin ja Slovakian ortodoksinen kirkko” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
 
(10 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 4: Rivi 4:
itsenäisyys=1951, 1998|
itsenäisyys=1951, 1998|
tunnustus=1951 [[Venäjä]], 1998 [[Konstantinopoli]]|
tunnustus=1951 [[Venäjä]], 1998 [[Konstantinopoli]]|
päämies=Prahan ja Tšekin ja Slovakian metropoliitta [[Kryštof (metropoliitta)|Kryštof (Pulets)]]|
päämies=Prahan arkkipiispa ja Tšekinmaan ja Slovakian metropoliitta, avoin , Arkkipiispa Simeon ([[locum tenens]])|
keskus=Prešov, Slovakia|
keskus=Prešov, Slovakia|
alue=Tšekki ja Slovakia|
alue=Tšekki ja Slovakia|
Rivi 13: Rivi 13:
jäsenmäärä=71 000|
jäsenmäärä=71 000|
kotisivut=[http://www.pravoslav.gts.cz/ Pravoslavné křesťanství]
kotisivut=[http://www.pravoslav.gts.cz/ Pravoslavné křesťanství]
}}'''Tšekin ja Slovakian kirkko''' on täysin itsenäinen, [[Autokefalia|autokefalinen]] [[ortodoksinen kirkko]], jonka alue kattaa nykyisen Tšekin tasavallan ja Slovakian tasavallan alueet. Kirkon päämiehenä toimii Hänen autuutensa Prahan ja Tšekin ja Slovakian metropoliitta [[Kryštof (metropoliitta)|Kryštof]], joka valittiin tähän tehtävään vuonna 2006.
}}[[Kuva:Tsekki_slovakia_logo.gif|thumb|Tsekin ja Slovakian kirkon logo]]'''Tšekin ja Slovakian kirkko''' on täysin itsenäinen, [[Autokefalia|autokefalinen]] [[ortodoksinen kirkko]], jonka alue kattaa nykyisen Tšekin tasavallan ja Slovakian tasavallan alueet. Kirkon päämiehenä toimii Hänen autuutensa Prahan arkkipiispa ja Tšekinmaan ja Slovakian metropoliitta. Tuossa tehtävässä toimi aiemmin metropoliitta [[Kryštof (metropoliitta)|Kryštof]], joka valittiin tähän tehtävään vuonna 2006, mutta joka joutui siirtymään syrjää erilaisten väärinkäytösten vuoksi huhtikuussa 2013. Tehtävä on tällä hetkellä (10.2013) vielä avoin ja sitä hoitaa tilapäisesti Olomouchin ja Brnon arkkipiispa Simeon (Radivoj Jakovljević) [[locum tenens]].


== Historia ==
== Historia ==
Rivi 19: Rivi 19:
Tšekin ja Slovakian kirkolla on sekä todella vanhaa että uutta historiaa. Nykyinen kirkko toimii suunnilleen samalla alueella kuin Määri, jossa veljekset [[Kyrillos ja Methodios]] aloittivat slaavien käännyttämisen kristinuskoon ja jossa otettiin käyttöön ortodoksisen kirkon liturginen ja kanoninen kirkkojärjestys [[kirkkoslaavi]]nkielisenä. Samalla veljekset kehittivät paikallisten ihmisten käyttöön slaavinkielisen kirjaimiston. Tämä kehitysvaihe loppui Methodioksen kuoleman jälkeen vuonna 885, kun paavi Stefanus V pakotti kaikki veljesten seuraajat jättämään alueen, joka käsitti suunnilleen nykyisen Tšekin tasavallan. Ortodoksinen usko säilyi lähes nykypäivään asti Slovakian alueella, koska se oli lähempänä Kiovan Rusia ja sen vaikutuksen alaisena melko kauan. Rooman uniaattitoimet katkaisivat tämänkin kehityksen.
Tšekin ja Slovakian kirkolla on sekä todella vanhaa että uutta historiaa. Nykyinen kirkko toimii suunnilleen samalla alueella kuin Määri, jossa veljekset [[Kyrillos ja Methodios]] aloittivat slaavien käännyttämisen kristinuskoon ja jossa otettiin käyttöön ortodoksisen kirkon liturginen ja kanoninen kirkkojärjestys [[kirkkoslaavi]]nkielisenä. Samalla veljekset kehittivät paikallisten ihmisten käyttöön slaavinkielisen kirjaimiston. Tämä kehitysvaihe loppui Methodioksen kuoleman jälkeen vuonna 885, kun paavi Stefanus V pakotti kaikki veljesten seuraajat jättämään alueen, joka käsitti suunnilleen nykyisen Tšekin tasavallan. Ortodoksinen usko säilyi lähes nykypäivään asti Slovakian alueella, koska se oli lähempänä Kiovan Rusia ja sen vaikutuksen alaisena melko kauan. Rooman uniaattitoimet katkaisivat tämänkin kehityksen.


== I maailman sodan jälkeen kirkko elpyi ==
== I maailmansodan jälkeen kirkko elpyi ==


Kun oikeudelliset rajoitukset kuulua ortodoksiseen kirkkoon poistettiin ensimmäisen maailmansodan lopulla, useat ihmiset siirtyivät takaisin [[Roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisista]] [[Uniaatit|uniaateista]] ortodokseiksi. Kirkolla oli ollut paljon pyrkimyksiä yhdistyä [[Serbian kirkko|Serbian kirkon]] kanssa jo ennen sotia. Näissä pyrkimyksissä oli vahvasti mukana roomalaiskatolinen pappi [[Gorazd Pavlik|Matthias Pavlik]], joka oli ollut kiinnostunut ortodoksisuudesta jo vuosia. Serbian kirkon suostumuksella isä Matthias vihittiin ortodoksisen kirkon [[piispa]]ksi nimellä [[Gorazd Pavlik|Gorazd]].
Kun oikeudelliset rajoitukset kuulua ortodoksiseen kirkkoon poistettiin ensimmäisen maailmansodan lopulla, useat ihmiset siirtyivät takaisin [[Roomalaiskatolinen kirkko|roomalaiskatolisista]] [[Uniaatit|uniaateista]] ortodokseiksi. Kirkolla oli ollut paljon pyrkimyksiä yhdistyä [[Serbian kirkko|Serbian kirkon]] kanssa jo ennen sotia. Näissä pyrkimyksissä oli vahvasti mukana roomalaiskatolinen pappi [[Gorazd Pavlik|Matthias Pavlik]], joka oli ollut kiinnostunut ortodoksisuudesta jo vuosia. Serbian kirkon suostumuksella isä Matthias vihittiin ortodoksisen kirkon [[piispa]]ksi nimellä [[Gorazd Pavlik|Gorazd]].


Syyskuussa 1921 Serbian patriarkka Dimitri vihki [[arkkimandriitta]] Gorazdin Määrin ja Sleesian piispaksi pyhän arkkienkeli Mikaelin katedraalissa Belgradissa, silloisessa Jugoslaviassa, nykyisessä Serbiassa. Piispa Gorazdin katsottiin olevan Määrin arkkipiispa Methodioksen seuraaja ja siksi hänelle annettiin nimeksi yksi pyhän Methodioksen oppilaan Gorazdin nimi.
Syyskuussa 1921 Serbian patriarkka Dimitri vihki [[arkkimandriitta]] Gorazdin Määrin ja Sleesian piispaksi pyhän arkkienkeli Mikaelin katedraalissa Belgradissa, silloisessa Jugoslaviassa, nykyisessä Serbiassa. Piispa Gorazdin katsottiin olevan Määrin arkkipiispa Methodioksen seuraaja ja siksi hänelle annettiin pyhän Methodioksen oppilaan Gorazdin nimi.


Silloisen uuden valtion, Tšekkoslovakian, ortodoksisena johtajana piispa Gorazd elvytti ortodoksisen kirkkoyhteisön Böömiin, Määriin ja Slovakiaan. Böömissä hän henkilökohtaisesti valvoi yhdentoista kirkon ja kahden [[kappeli]]n rakentamista. Hän myös julkaisi tarpeellisia kirjoja kirkon käyttöön Tšekin kielellä. Hän myös tuki voimakkaasti niitä ihmisiä Slovakiassa ja nykyisen Ukrainan alueella, jotka halusivat palata takaisin esi-isien ortodoksiseen uskoon uniaattikirkoista. Tänä sotien välisenä aikana piispa Gorazd rakensi pienen Tšekin kirkon, jolla hän halusi osoittaa, miten tiiviisti ortodoksinen usko liittyy Tšekkiläiseen kansaan.
Silloisen uuden valtion, Tšekkoslovakian, ortodoksisena johtajana piispa Gorazd elvytti ortodoksisen kirkkoyhteisön Böömiin, Määriin ja Slovakiaan. Böömissä hän henkilökohtaisesti valvoi yhdentoista kirkon ja kahden [[kappeli]]n rakentamista. Hän myös julkaisi tarpeellisia kirjoja kirkon käyttöön tšekin kielellä. Hän myös tuki voimakkaasti niitä ihmisiä Slovakiassa ja nykyisen Ukrainan alueella, jotka halusivat palata takaisin esi-isien ortodoksiseen uskoon uniaattikirkoista. Tänä sotien välisenä aikana piispa Gorazd rakensi pienen Tšekin kirkon, jolla hän halusi osoittaa, miten tiiviisti ortodoksinen usko liittyy tšekkiläiseen kansaan.


== II maailmansodan jälkeen kirkko taantui ==
== II maailmansodan aikana kirkko taantui ==


Kun Hitler ja natsit vyöryivät läpi Euroopan, ankarat säännöt tulivat voimaan useissa maissa. Tšekkoslovakia ei eronnut näistä maista, kun se kärsi Hitlerin julmista säännöistä lakeijansa, valtakunnanprotektori Reinhard Heydrichin julman vallan alla. Toukokuun 21. päivän jälkeen vuonna 1942 Tšekkiläiset patriootit pakenivat Heydrichin murhayrityksen ja myöhemmän kuoleman jälkeen pyhien Kyrilloksen ja Methodioksen [[katedraali]]n kryptaan Prahassa tarkoituksenaan jatkaa sieltä pakoa edelleen. Heitä auttoivat kirkon maallikkojäsenet, jotka informoivat asiasta myös piispa Gorazdia. Karkurien piilopaikka oli kuitenkin natsien tiedossa ja he hyökkäsivät katedraaliin 18. päivänä kesäkuuta ja tappoivat kaikki karkurit. Ortodoksiset maallikot ja piispa Gorazd pidätettiin ja kidutettiin raa’alla tavalla ja viimein tapettiin syyskuussa 1942.
Kun Hitler ja natsit vyöryivät läpi Euroopan, ankarat säännöt tulivat voimaan useissa maissa. Tšekkoslovakia ei eronnut näistä maista, kun se kärsi Hitlerin julmista säännöistä tämän lakeijan, valtakunnanprotektori Reinhard Heydrichin julman vallan alla. Toukokuun 27. päivänä 1942 tšekkiläiset patriootit yrittivät murhata Heydrichin, joka menehtyikin myöhemmin vammoihinsa, ja pakenivat pyhien Kyrilloksen ja Methodioksen [[katedraali]]n kryptaan Prahassa tarkoituksenaan jatkaa sieltä pakoa edelleen. Heitä auttoivat kirkon maallikkojäsenet, jotka informoivat asiasta myös piispa Gorazdia. Karkurien piilopaikka oli kuitenkin natsien tiedossa ja he hyökkäsivät katedraaliin 18. päivänä kesäkuuta ja tappoivat kaikki karkurit. Ortodoksiset maallikot ja piispa Gorazd pidätettiin ja heitä kidutettiin raa’alla tavalla ja viimein tapettiin syyskuussa 1942.


Kostoksi natsit kielsivät vielä kirkon toiminnan Böömin ja Määrin alueilla. Kirkot ja kappelit suljettiin ja monia pöyristyttäviä julmuuksia tapahtui sen lisäksi. Muiden muassa pienen Lidicen kylän asukkaat joko tapettiin tai lähetettiin leireille kostona tapahtumista. Ortodoksinen kirkko ajettiin alas natsimiehityksen aikana ja lähes koko kirkko tuhottiin. Hiemen yli 250 ortodoksista pappia ja maallikko teloitettiin ja kirkon elämä loppui.
Kostoksi natsit kielsivät vielä kirkon toiminnan Böömin ja Määrin alueilla. Kirkot ja kappelit suljettiin ja monia pöyristyttäviä julmuuksia tapahtui sen lisäksi. Muiden muassa pienen Lidicen kylän asukkaat joko tapettiin tai lähetettiin leireille kostona tapahtumista. Ortodoksinen kirkko ajettiin alas natsimiehityksen aikana ja lähes koko kirkko tuhottiin. Hieman yli 250 ortodoksista pappia ja maallikkoa teloitettiin ja kirkon elämä loppui.


== Autokefalia ==
== Autokefalia ==


Toisen maailmansodan jälkeen Tšekkoslovakian ortodoksinen kirkko alkoi elvyttää elämäänsä ilman rakastettua piispaansa. Joulukuussa 1951 [[Moskovan patriarkaatti]] antoi kirkolle autokefalian, jota Konstantinopoli ei heti tunnustanut, vaan piti Tšekkoslovakian kirkkoa autonomisena kirkkonaan. Myöhemmin [[Konstantinopolin patriarkaatti]]kin myönsi [[Tomos|tomoksella]] Tšekkoslovakian kirkolla autokefalian vuonna 1998.
Toisen maailmansodan jälkeen Tšekkoslovakian ortodoksinen kirkko alkoi elvyttää elämäänsä ilman rakastettua piispaansa. Joulukuussa 1951 [[Moskovan patriarkaatti]] antoi kirkolle autokefalian, jota Konstantinopoli ei heti tunnustanut, vaan piti Tšekkoslovakian kirkkoa autonomisena kirkkonaan. Myöhemmin [[Konstantinopolin patriarkaatti]]kin myönsi [[Tomos|tomoksella]] Tšekkoslovakian kirkolle autokefalian vuonna 1998.


Piispa Gorazdin marttyyrikuoleman tunnusti ensimmäisenä Serbian kirkko toukokuussa 1961 ja hänet [[Kanonisaatio|kanonisoitiin]] ns. uusmarttyyrina kuuluvaksi pyhien joukkoon. Myöhemmin hänet kanonisoitiin vielä juhlallisesti Määrin Olomoucissa pyhän Gorazdin katedraalissa elokuussa 1987.
Piispa Gorazdin marttyyrikuoleman tunnusti ensimmäisenä Serbian kirkko toukokuussa 1961 ja hänet [[Kanonisaatio|kanonisoitiin]] ns. uusmarttyyrina kuuluvaksi pyhien joukkoon. Myöhemmin hänet kanonisoitiin vielä juhlallisesti Määrin Olomoucissa pyhän Gorazdin katedraalissa elokuussa 1987.
Rivi 47: Rivi 47:
== Useita seurakuntia kahdessa maassa ==
== Useita seurakuntia kahdessa maassa ==


Hänen autuutensa Prahan ja koko Tšekkoslovakian metropoliitta Dorotheoksen kuoleman jälkeen Presovin arkkipiispa Nikolaos valittiin uudeksi metropoliitaksi ja kirkon päämiehen istuin siirtyi Prahasta Presoviin. Metropoliitta Nikolaos kuoli tammikuussa 2006 ja hänen paikalleen tuli uudeksi päämieheksi Prahan ja Tsenkinmaan [[Kryštof (metropoliitta)|Kryštof]] (valittiin toukokuussa 2006).
Hänen autuutensa Prahan ja koko Tšekkoslovakian metropoliitta Dorotheoksen kuoleman jälkeen Presovin arkkipiispa Nikolaos valittiin uudeksi metropoliitaksi ja kirkon päämiehen istuin siirtyi Prahasta Presoviin. Metropoliitta Nikolaos kuoli tammikuussa 2006 ja hänen paikalleen tuli uudeksi päämieheksi Prahan ja Tšekinmaan [[Kryštof (metropoliitta)|Kryštof]] (valittiin toukokuussa 2006).


Tšekin tasavallassa on 82 seurakuntaa, joista 51 on Böömissä ja 31 Määrissä ja Sleesiassa. Slovakian tasavallassa on 90 seurakuntaa, joista Presovin eparkiassa 69 ja Michalovcen eparkiassa 21. Presovin yliopiston ortodoksinen teologinen tiedekunta antaa koulutusta uusille tuleville papeille yhdistetyssä kirkossa. Tiedekunnasta on erotettu pieni sivuosasto myös Olomouciin.
Tšekin tasavallassa on 82 seurakuntaa, joista 51 on Böömissä ja 31 Määrissä ja Sleesiassa. Slovakian tasavallassa on 90 seurakuntaa, joista Presovin eparkiassa 69 ja Michalovcen eparkiassa 21. Presovin yliopiston ortodoksinen teologinen tiedekunta antaa koulutusta uusille tuleville papeille yhdistetyssä kirkossa. Tiedekunnasta on erotettu pieni sivuosasto myös Olomouciin.
Rivi 57: Rivi 57:
== Katso myös ==
== Katso myös ==


* [[Kryštof (metropoliitta)|Metropoliitta Kryštof]]
* [[Gorazd Pavlik]]
* [[Gorazd Pavlik]]



Nykyinen versio 19. lokakuuta 2013 kello 08.45


Tšekin ja Slovakian autokefalinen ortodoksinen kirkko
Perustaja(t) Pyhät Kyrillos ja Methodios
Autokefalian/autonomian myöntäminen 1951, 1998
Autokefalia/autonomia tunnustettu 1951 Venäjä, 1998 Konstantinopoli
Nykyinen päämies Prahan arkkipiispa ja Tšekinmaan ja Slovakian metropoliitta, avoin , Arkkipiispa Simeon (locum tenens)
Keskuspaikka Prešov, Slovakia
Alue Tšekki ja Slovakia
Ulkomaiset alueet / diaspora -
Liturginen kieli/kielet kirkkoslaavi
Kirkkomusiikki / musiikillinen traditio prostopinije
Kirkkokalenteri juliaaninen kalenteri, korjattu juliaaninen kalenteri
Jäsenmäärä (arvio) 71 000
Viralliset kotisivut Pravoslavné křesťanství
Tsekin ja Slovakian kirkon logo

Tšekin ja Slovakian kirkko on täysin itsenäinen, autokefalinen ortodoksinen kirkko, jonka alue kattaa nykyisen Tšekin tasavallan ja Slovakian tasavallan alueet. Kirkon päämiehenä toimii Hänen autuutensa Prahan arkkipiispa ja Tšekinmaan ja Slovakian metropoliitta. Tuossa tehtävässä toimi aiemmin metropoliitta Kryštof, joka valittiin tähän tehtävään vuonna 2006, mutta joka joutui siirtymään syrjää erilaisten väärinkäytösten vuoksi huhtikuussa 2013. Tehtävä on tällä hetkellä (10.2013) vielä avoin ja sitä hoitaa tilapäisesti Olomouchin ja Brnon arkkipiispa Simeon (Radivoj Jakovljević) locum tenens.

Historia

Tšekin ja Slovakian kirkolla on sekä todella vanhaa että uutta historiaa. Nykyinen kirkko toimii suunnilleen samalla alueella kuin Määri, jossa veljekset Kyrillos ja Methodios aloittivat slaavien käännyttämisen kristinuskoon ja jossa otettiin käyttöön ortodoksisen kirkon liturginen ja kanoninen kirkkojärjestys kirkkoslaavinkielisenä. Samalla veljekset kehittivät paikallisten ihmisten käyttöön slaavinkielisen kirjaimiston. Tämä kehitysvaihe loppui Methodioksen kuoleman jälkeen vuonna 885, kun paavi Stefanus V pakotti kaikki veljesten seuraajat jättämään alueen, joka käsitti suunnilleen nykyisen Tšekin tasavallan. Ortodoksinen usko säilyi lähes nykypäivään asti Slovakian alueella, koska se oli lähempänä Kiovan Rusia ja sen vaikutuksen alaisena melko kauan. Rooman uniaattitoimet katkaisivat tämänkin kehityksen.

I maailmansodan jälkeen kirkko elpyi

Kun oikeudelliset rajoitukset kuulua ortodoksiseen kirkkoon poistettiin ensimmäisen maailmansodan lopulla, useat ihmiset siirtyivät takaisin roomalaiskatolisista uniaateista ortodokseiksi. Kirkolla oli ollut paljon pyrkimyksiä yhdistyä Serbian kirkon kanssa jo ennen sotia. Näissä pyrkimyksissä oli vahvasti mukana roomalaiskatolinen pappi Matthias Pavlik, joka oli ollut kiinnostunut ortodoksisuudesta jo vuosia. Serbian kirkon suostumuksella isä Matthias vihittiin ortodoksisen kirkon piispaksi nimellä Gorazd.

Syyskuussa 1921 Serbian patriarkka Dimitri vihki arkkimandriitta Gorazdin Määrin ja Sleesian piispaksi pyhän arkkienkeli Mikaelin katedraalissa Belgradissa, silloisessa Jugoslaviassa, nykyisessä Serbiassa. Piispa Gorazdin katsottiin olevan Määrin arkkipiispa Methodioksen seuraaja ja siksi hänelle annettiin pyhän Methodioksen oppilaan Gorazdin nimi.

Silloisen uuden valtion, Tšekkoslovakian, ortodoksisena johtajana piispa Gorazd elvytti ortodoksisen kirkkoyhteisön Böömiin, Määriin ja Slovakiaan. Böömissä hän henkilökohtaisesti valvoi yhdentoista kirkon ja kahden kappelin rakentamista. Hän myös julkaisi tarpeellisia kirjoja kirkon käyttöön tšekin kielellä. Hän myös tuki voimakkaasti niitä ihmisiä Slovakiassa ja nykyisen Ukrainan alueella, jotka halusivat palata takaisin esi-isien ortodoksiseen uskoon uniaattikirkoista. Tänä sotien välisenä aikana piispa Gorazd rakensi pienen Tšekin kirkon, jolla hän halusi osoittaa, miten tiiviisti ortodoksinen usko liittyy tšekkiläiseen kansaan.

II maailmansodan aikana kirkko taantui

Kun Hitler ja natsit vyöryivät läpi Euroopan, ankarat säännöt tulivat voimaan useissa maissa. Tšekkoslovakia ei eronnut näistä maista, kun se kärsi Hitlerin julmista säännöistä tämän lakeijan, valtakunnanprotektori Reinhard Heydrichin julman vallan alla. Toukokuun 27. päivänä 1942 tšekkiläiset patriootit yrittivät murhata Heydrichin, joka menehtyikin myöhemmin vammoihinsa, ja pakenivat pyhien Kyrilloksen ja Methodioksen katedraalin kryptaan Prahassa tarkoituksenaan jatkaa sieltä pakoa edelleen. Heitä auttoivat kirkon maallikkojäsenet, jotka informoivat asiasta myös piispa Gorazdia. Karkurien piilopaikka oli kuitenkin natsien tiedossa ja he hyökkäsivät katedraaliin 18. päivänä kesäkuuta ja tappoivat kaikki karkurit. Ortodoksiset maallikot ja piispa Gorazd pidätettiin ja heitä kidutettiin raa’alla tavalla ja viimein tapettiin syyskuussa 1942.

Kostoksi natsit kielsivät vielä kirkon toiminnan Böömin ja Määrin alueilla. Kirkot ja kappelit suljettiin ja monia pöyristyttäviä julmuuksia tapahtui sen lisäksi. Muiden muassa pienen Lidicen kylän asukkaat joko tapettiin tai lähetettiin leireille kostona tapahtumista. Ortodoksinen kirkko ajettiin alas natsimiehityksen aikana ja lähes koko kirkko tuhottiin. Hieman yli 250 ortodoksista pappia ja maallikkoa teloitettiin ja kirkon elämä loppui.

Autokefalia

Toisen maailmansodan jälkeen Tšekkoslovakian ortodoksinen kirkko alkoi elvyttää elämäänsä ilman rakastettua piispaansa. Joulukuussa 1951 Moskovan patriarkaatti antoi kirkolle autokefalian, jota Konstantinopoli ei heti tunnustanut, vaan piti Tšekkoslovakian kirkkoa autonomisena kirkkonaan. Myöhemmin Konstantinopolin patriarkaattikin myönsi tomoksella Tšekkoslovakian kirkolle autokefalian vuonna 1998.

Piispa Gorazdin marttyyrikuoleman tunnusti ensimmäisenä Serbian kirkko toukokuussa 1961 ja hänet kanonisoitiin ns. uusmarttyyrina kuuluvaksi pyhien joukkoon. Myöhemmin hänet kanonisoitiin vielä juhlallisesti Määrin Olomoucissa pyhän Gorazdin katedraalissa elokuussa 1987.

Kirkon hallinto

Kun Tšekin tasavalta ja Slovakian tasavalta erotettiin omiksi erillisiksi valtioikseen vuonna 1993, toiminta jatkui kummankin maan osalta erillisissä maissa mutta yhtenä yhtenäisenä, kanonisena ja autokefalisena kirkkona Tšekin tasavallassa Tšekin tai Tšekinmaan ortodoksisena kirkkona ja Slovakian tasavallassa Slovakian ortodoksisena kirkkona.

Kirkko on nykyään jaettu neljään eparkiaan (hiippakuntaan), jotka jakaantuvat kahteen hallinnolliseen keskukseen: metropoliitan neuvostoon Prahassa Tšekin tasavaltaa varten ja metropoliitan neuvostoon Presovissa Slovakian tasavaltaa varten. Prahan alaisuudessa ovat Prahan ja Olomouc-Brnon eparkiat ja Presovin alaisuudessa Presovin ja Michalovecen eparkiat.

Useita seurakuntia kahdessa maassa

Hänen autuutensa Prahan ja koko Tšekkoslovakian metropoliitta Dorotheoksen kuoleman jälkeen Presovin arkkipiispa Nikolaos valittiin uudeksi metropoliitaksi ja kirkon päämiehen istuin siirtyi Prahasta Presoviin. Metropoliitta Nikolaos kuoli tammikuussa 2006 ja hänen paikalleen tuli uudeksi päämieheksi Prahan ja Tšekinmaan Kryštof (valittiin toukokuussa 2006).

Tšekin tasavallassa on 82 seurakuntaa, joista 51 on Böömissä ja 31 Määrissä ja Sleesiassa. Slovakian tasavallassa on 90 seurakuntaa, joista Presovin eparkiassa 69 ja Michalovcen eparkiassa 21. Presovin yliopiston ortodoksinen teologinen tiedekunta antaa koulutusta uusille tuleville papeille yhdistetyssä kirkossa. Tiedekunnasta on erotettu pieni sivuosasto myös Olomouciin.

Pyhän Prokopios Sazavalaisen luostari sijaitsee Mostissa ja sillä on toimintaa myös Vilemovissa.

HAP

Katso myös