Toiminnot

Lavea jalouskoisen itäisen kathoollisen kirkon ristillinen katehisis

Ortodoksi.netista

Kirjan kansi
Lavea jalouskoisen itäisen kathoollisen kirkon ristillinen katehisis (näköispainos)
Pietärissä, Räntätty Keisarillisen Tieto-Akademian Kirjaräntissä, 1849 vuotena
Venäjästä suomenti Th. Friman, Opettaja Pietärin Henkellisässä Seminariumissa
ISBN 951-95565-6-7 (näköispainos)
Julkaisija ja kustantaja: Ensimmäisen painoksen näköispainos Ortodoksinen kirjallisuusyhdistys Ortokirja ry
Julkaisupäivämäärä: Ensimmäinen painos 1849, näköispainos 1982
Sivumäärä: 200 sivua
Koko: 203 x 140 mm
Sidos: Nidottu / pehmeäkantinen

Tutkittu ja hyväksi nähty Pyhimmältä Hallitsevaiselta Synoodilta, ja annettu opetettavaksi opistoissa, ja kaikkien Jalouskoisien Ristittyjen nauttimiseksi Korkeimmasta Hänen Keisarillisen Majesteettinsä Käskystä

Lukijalle (näköispainoksen jälkipuheesta)

Lavea katehisis oli pitkään tärkein kouluissa käytetty ortodoksisen uskonnon oppikirja. Ilmestyessään Lavea katehisis oli siihenastisista oppikirjoista laajin ja perusteellisin. Se sisältää kirkon keskeisen opetuksen kristillisten hyveiden, uskon, toivon ja rakkauden mukaan jaetuissa kolmessa osassa.

Tällä hetkellä kirkkomme piirissä ei ole saatavissa Laveaan katehisikseen verrattavaa teosta. Toivon mukaan nyt Ortokirjan näköispainoksena ilmestyvä Katehisis välittäisi historiallisen näkymän kirkossamme muinoin ilmestyneeseen oppikirjallisuuteen ja antaisi virikkeitä asiasta kiinnostuneille lukijoille. Kirjan vanhahtava, paikoin jopa hauskalta tuntuva kieliasu antaa mielenkiintoisen osoituksen, kuinka kirkollisessa käytössä oleva kielemme on kehittynyt. Tällä jo yli 150 vuotta sitten ilmestyneellä teoksella, kuten muillakin Frimanin käännöksillä, on ollut tärkeä merkitys suomalaiskansallisen ortodoksisen kirkon syntyhistoriassa ja kehityksessä.

Aineesto (TARKOITTAA SISÄLLYSLUETTELOA)

  • JUOHATUS JALOUSKOISEEN KATEHISIIN
    • Ensin käsitettävät tieot
    • Jumalallisesta ilmoituksesta
    • Pyhästä muinelmasta ja pyhästä Kirjoituksesta
    • Pyhästä Kirjoituksesta omituisesti
    • Katehisin rakennus
  • ENSIMMÄINEN OSA, USKOSTA
    • Uskon Symboolista yhteisesti, ja sen synnystä
    • Uskon Symboolin jäsenistä
    • Ensimmäisestä jäsenestä
    • Toisesta jäsenestä
    • Kolmannesta jäsenestä
    • Neljännestä jäsenestä
    • Viiennestä jäsenestä
    • Kuuennesta jäsenestä
    • Seitsemännestä jäsenestä
    • Kaheksannesta jäsenestä
    • Yheksännestä jäsenestä
    • Kymmenennestä jäsenestä
    • Ristimisestä
    • Myrrhamivoieluksesta
    • Osauttamisesta
    • Katumuksesta
    • Pappeuesta
    • Nainnosta
    • Öljypyhityksestä
    • Yksitoistakymmenennestä jäsenestä
    • Kaksitoistakymmenennestä jäsenestä
  • TOINEN OSA, TOIVOSTA
    • Ristillisen toivon tieto, sen perustus ja keinot
    • Rukouksesta
    • HERran Rukouksesta (toim. huom: TODELLA NÄIN KOKO KIRJASSA HERra JEsus jne.)
    • Kutsumisesta
    • Ensimmäisestä anomuksesta
    • Toisesta anomuksesta
    • Kolmannesta anomuksesta
    • Neljännestä anomuksesta
    • Viiennestä anomuksesta
    • Kuuennesta anomuksesta
    • Seitsemännestä anomuksesta
    • Kunnia sanasta
    • Autuuen opetuksesta
    • Ensimmäisestä Autuuen käskystä
    • Toisesta Autuuen käskystä
    • Kolmannesta Autuuen käskystä
    • Neljännestä Autuuen käskystä
    • Viiennestä Autuuen käskystä
    • Kuuennesta Autuuen käskystä
    • Seitsemännestä Autuuen käskystä
    • Kaheksannesta Autuuen käskystä
    • Yhdeksännestä Autuuen käskystä
  • KOLMAS OSA, RAKKAUESTA
    • Liitosta uskon ja rakkauen välillä
    • Jumalan laista ja käskyistä
    • Käskyjen jaosta kahteen tauluun
    • Ensimmäisestä käskystä
    • Toisesta käskystä
    • Kolmannesta käskystä
    • Neljännestä käskystä
    • Viiennestä käskystä
    • Kuuennesta käskystä
    • Seitsemännestä käskystä
    • Kaheksannesta käskystä
    • Yheksännestä käskystä
    • Kymmenennestä käskystä
  • Päätös. Opetuksen käyttäminen hurskauesta ja uskosta