Toiminnot

Ero sivun ”Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä (ikoni)” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
 
Rivi 1: Rivi 1:
[[Kuva:Neitseen marian syntyma.jpg|thumb|250px|right|<center>''Jumalansynnyttäjän <br> Neitseen Marian syntymä'' <br> venäläinen ikoni, 1700-luku<br><small>Neitsyt Marian äiti ''Anna'' vasemmalla ja <br>isä, pappi ''Joakim'' oikealla puolella. Vastasyntynyt [[Neitsyt Maria]] <br>kapaloituna palvelijan sylissä.<br>(''kuva:Wikipedia'')</small></center>]]
[[Kuva:Neitseen marian syntyma.jpg|thumb|250px|right|<center>''Jumalansynnyttäjän <br> Neitseen Marian syntymä'' <br> venäläinen ikoni, 1700-luku<br><small>Neitsyt Marian äiti ''Anna'' vasemmalla ja <br>isä, pappi ''Joakim'' oikealla puolella. Vastasyntynyt [[Neitsyt Maria]] <br>kapaloituna palvelijan sylissä.<br>''Kuva:Wikipedia''</small></center>]]
Ortodoksisen [[kirkkovuosi|kirkkovuoden]] ensimmäinen [[Suuret juhlat|suuri juhla]] on '''syyskuun 8. päivänä''' vietettävä [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä]]juhla. Juhlan alkuperä on viimeistään 500-luvulta ja juhlaan liittyvistä tapahtumista kertoo juutalaiskristillistä alkuperää oleva [[Apokryfiset kirjat|apokryfi]]nen Jaakobin protoevankeliumi (''Protevangelium Iakobi''). Juhlan aihetta kuvaava [[ikoni]] kehittyi nykyiseen kerronnalliseen muotoonsa ensimmäisen kristillisen vuosituhannen vaihteessa.
Ortodoksisen [[kirkkovuosi|kirkkovuoden]] ensimmäinen [[Suuret juhlat|suuri juhla]] on '''syyskuun 8. päivänä''' vietettävä [[Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä]]juhla. Juhlan alkuperä on viimeistään 500-luvulta ja juhlaan liittyvistä tapahtumista kertoo juutalaiskristillistä alkuperää oleva [[Apokryfiset kirjat|apokryfi]]nen Jaakobin protoevankeliumi (''Protevangelium Iakobi''). Juhlan aihetta kuvaava [[ikoni]] kehittyi nykyiseen kerronnalliseen muotoonsa ensimmäisen kristillisen vuosituhannen vaihteessa.


Rivi 22: Rivi 22:
Neitsyt Marian syntymäjuhlaa vietetään 8.9. Juhlan [[päättäjäisjuhla]] on 12.9.
Neitsyt Marian syntymäjuhlaa vietetään 8.9. Juhlan [[päättäjäisjuhla]] on 12.9.


[[Käyttäjä:Soili|Soili Mustapää]]'''
* [[Käyttäjä:Soili|Soili Mustapää]]'''


== Lähteet ==
== Lähteet ==

Nykyinen versio 9. joulukuuta 2011 kello 08.42

Jumalansynnyttäjän
Neitseen Marian syntymä

venäläinen ikoni, 1700-luku
Neitsyt Marian äiti Anna vasemmalla ja
isä, pappi Joakim oikealla puolella. Vastasyntynyt Neitsyt Maria
kapaloituna palvelijan sylissä.
Kuva:Wikipedia

Ortodoksisen kirkkovuoden ensimmäinen suuri juhla on syyskuun 8. päivänä vietettävä Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymäjuhla. Juhlan alkuperä on viimeistään 500-luvulta ja juhlaan liittyvistä tapahtumista kertoo juutalaiskristillistä alkuperää oleva apokryfinen Jaakobin protoevankeliumi (Protevangelium Iakobi). Juhlan aihetta kuvaava ikoni kehittyi nykyiseen kerronnalliseen muotoonsa ensimmäisen kristillisen vuosituhannen vaihteessa.

Joakim ja Anna, Neitsyt Marian vanhemmat

Joakim oli Daavidin sukua ja Anna Aaronin, ylimmäisen papin sukua. He olivat hurskaita ja Jumalaa pelkääviä ihmisiä, mutta murehtivat kovin lapsettomuuttaan, joka siihen aikaan oli suuri häpeä. Joakim ja Anna rukoilivat hartaasti lasta ja lupasivat, että jos heidän rukouksensa täyttyisi, he pyhittäisivät lapsensa kokonaan Jumalalle.

Jumala kuuli heidän rukouksensa ja lähetti enkelin heidän luokseen. Enkeli toi sanoman tyttären syntymästä, joka olisi kaikkein siunatuin ja jota kaikki kansat ylistäisivät ja jonka kautta tulisi pelastus maailmaan. Yhdeksän kuukauden kuluttua tästä tapahtumasta Joakimille ja Annalle syntyi tytär, jonka nimeksi tuli Maria. Perinteisen selityksen mukaan Maria merkitsee hepreankielellä valtiatar ja toivo.

Ikonografia

Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä -ikonissa on paljon käytännön elämään liittyviä yksityiskohtia kuten lapsen hoitaminen ja kylvyn valmistaminen sekä palvelijoiden huolenpito pyhästä Annasta. Neitsyt Marian äiti istuu aitiopaikalla ikonin keskiosassa. Joissakin ikonikuvauksissa katetun pöydän takana on palvelijattarien sijaan neitsyitä, jotka tuovat lahjoja Annalle. Nämä kotoisat yksityiskohdat ovat erottamaton osa pyhää tapahtumaa ja vähäpätöisimmätkin hahmot ovat täysivaltaisina mukana yhteisessä juhlassa.

Sommitelmaan kuuluu yleensä vastasyntyneen Neitsyt Marian pesemistä esittävä osa, toisinaan nähdään kapaloitu Maria kätkyessä tai kätilön sylissä ja kylpyä valmisteleva tai lankaa kehräävä palvelijatar. Vaikka Neitsyt Maria onkin kuvattu sivuun, hän on kuitenkin keskeisin hahmo ikonissa. Jumalanäidin vaatimattomuudella korostetaan hänen täydellistä nöyryyttään.

Taustalla olevien rakennusten kattojen ylle on usein kuvattu niitä yhdistävä vaate, joka kertoo, että ikonin tapahtumat sijoittuvat sisätiloihin.

Ikoni viestii ilosanomaa, sillä pitkään odotettu lapsi, Neitsyt Maria, tuo valtavan ilon vanhemmilleen ja poistaa iäkkäiden vanhempiensa, Joakimin ja Annan, pitkään jatkuneen lapsettomuuden häpeän.

Sananlaskujen kirja 9:1-11: Viisaus on rakentanut itselleen talon...

Viisauden itselleen rakentama talo on Kirkon opetuksen mukaan Jumalanäiti. Hänestä tulee Viisauden eli Sofian, Kristuksen asunto.

Muistopäivä

Neitsyt Marian syntymäjuhlaa vietetään 8.9. Juhlan päättäjäisjuhla on 12.9.

Lähteet

Katso myös


Jumalansynnyttäjän (Jumalanäidin) ikoneja

Jumalanäiti Aerovindus | Jumalanäiti Ahtyrskaja | Jumalanäiti Akatistos | Arapetin (Arabian) Jumalanäiti | Jumalanäiti Aristakratus | Armatian Jumalanäiti | Barskin Jumalanäiti | Belozerskin Jumalanäiti | Betlehemin Jumalanäiti | Jumalanäiti Bogoljubskaja | Devpetepurin Jumalanäiti | Donin Jumalanäiti | Ilojen ilo -ikoni | Japanilainen Jumalanäiti | Jumalanäiti Ehtymätön malja | Jumalanäiti Eksyneiden lohduttaja | Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde | Jumalanäiti Elefterousa | Jumalanäiti Ennusmerkki | Fjodorovin Jumalanäiti | Gerbovetsin Jumalanäiti | Georgian Jumalanäiti | Jumalanäiti Grebnevskaja | Jumalanäiti Hukkuvien pelastaja | Imettävä Jumalanäiti | Itkevä Jumalanäiti | Ivironin Jumalanäiti | Jeletsin Jumalanäiti | Jerusalemin Jumalanäiti | Jumalanäiti ilmestyy Sergei Radonežilaiselle | Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkuminen | Jumalanäidin ylistys | Jumalanäiti Kaikkien murheellisten ilo | Jumalanäiti Lohduta minua surussani | Kalugan Jumalanäiti | Kasperovin Jumalanäiti | Kazanin Jumalanäiti | Kiinalainen Jumalanäiti | Kolmikätinen Jumalanäidin ikoni | Kolotskajan Jumalanäiti | Konevitsan Jumalanäiti | Korsunin Jumalanäiti | Kostrovin Jumalanäiti | Kozelshtshanin Jumalanäiti | Jumalanäiti Kuihtumaton kukka | Kupjatitsin Jumalanäiti | Kärsimyksen Jumalanäiti | Jumalanäiti Lapin viljaa | Leipäviljan Jumalanäiti | Lesnan Jumalanäiti | Mirožin Jumalanäiti | Neitsyt Marian ilmestys | Neitsyt Marian syntymä | Neitsyt Marian temppeliin tuominen | Neamţun Jumalanäiti | Nikopoioksen Jumalanäiti | Novgorodin Jumalanäiti | Novonikitan Jumalanäiti | Jumalanäiti Nöyrän tuki | Jumalanäiti Oi suuresti ylistetty Äiti | Okonskin Jumalanäiti | Jumalanäiti Olet viinitarha | Jumalanäiti Ostrobramskaja | Palava pensas | Pielaveden Jumalanmuamo | Porin Jumalanäiti | Jumalanäiti Parantaja | Jumalanäidin suojelus eli Pokrova | Potšaevin Jumalanäiti | Pyhtitsan Jumalanäiti | Rasimäen Jumalanäiti | Rauman Jumalanäiti | Rooman kansan pelastus | Serafim-Divejevon Jumalanäiti | Sitkan Jumalanäiti | Jumalanäiti Siunattu kohtu | Seiso Kristuksen puolella | Seitsemän surua | Smolenskin Jumalanäiti | Socolan Jumalanäiti | Jumalanäiti Suljettu puutarha | Supraslin Jumalanäiti | Svjatogorskin Jumalanäiti | Tihvinän Jumalanäiti | Tinoksen Jumalanäiti | Tolgan Jumalanäiti | Jumalanäiti Totisesti on kohtuullista | Troitse-Sergijevin Jumalanäiti | Tsilkanin Jumalanäiti | Tširskin Jumalanäiti | Tšuhloman Jumalanäiti | Tulessa ilmestyvä | Ustjužnan Jumalanäiti | Valamolainen Jumalanäiti | Valgetjärven Jumalanäiti | Volokolamskin Jumalanäiti | Jumalansynnyttäjä Valtaistuimella | Vladimirin Jumalanäiti | Jumalanäiti Ymmärryksen lisääjä | Älä itke minua, äitini |