Ero sivun ”Valmistusviikot” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
(Yhtä välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 11: | Rivi 11: | ||
Sakkeuksen sunnuntain jälkeen valmistautumisessa tulee seuraavaksi eteemme varsinainen suuren paaston ensimmäinen valmistussunnuntai, [[publikaanin ja fariseuksen sunnuntai]], jolloin ensi kertaa otetaan käyttöön paastonajan liturgiset tekstit [[Triodion]]ista. |
Sakkeuksen sunnuntain jälkeen valmistautumisessa tulee seuraavaksi eteemme varsinainen suuren paaston ensimmäinen valmistussunnuntai, [[publikaanin ja fariseuksen sunnuntai]], jolloin ensi kertaa otetaan käyttöön paastonajan liturgiset tekstit [[Triodion]]ista. |
||
Nöyryys on katumuksen seuraava porras etenemisessämme kohti |
Nöyryys on katumuksen seuraava porras etenemisessämme kohti pääsiäistä. Sitä kuvataan kertomuksella ylpeästä fariseuksesta ja nöyrtyneestä publikaanista. Katumus perustuu nöyryyteen. |
||
== Paluu (Luuk. 15:11 - 32) == |
== Paluu (Luuk. 15:11 - 32) == |
||
Rivi 41: | Rivi 41: | ||
* [[Alexander Schmemann]]: [[Suuri paasto (kirja)|Suuri Paasto]], (OV) 1982 |
* [[Alexander Schmemann]]: [[Suuri paasto (kirja)|Suuri Paasto]], (OV) 1982 |
||
== Katso myös == |
|||
* [[Laskiaisviikon jumalanpalvelustekstejä]] |
|||
[[Luokka:Pääsiäinen]] |
[[Luokka:Pääsiäinen]] |
Nykyinen versio 14. helmikuuta 2021 kello 08.35
Valmistautuminen Suureen Paastoon alkaa ajoissa ennen varsinaisen paaston alkamista. Kirkko tuntee ihmisluonteemme, keskittymisen puuttumisemme, kyvyttömyytemme nopeisiin muutoksiin ja tilanteesta toiseen siirtymiseen. Siksi valmistautuminen aloitetaan ns. Sakkeuksen sunnuntaina, jolloin ensi kertaa ilmoitetaan Suuresta Paastosta.
Kaipaus (Luuk. 19:1 - 10)
Sakkeuksen sunnuntain teema on kaipaus. Sunnuntain sanomassa pienen miehen kaipuu nähdä Pelastajansa oli niin suuri, että hän kiipeää puuhun nähdäkseen Kristuksen.
Sakkeus toimii samalla katumuksen ensimmäisenä tunnusmerkkinä, katumuksen alkamisen symbolina. Katumus alkaa kaipauksesta Jumalan valtakuntaan, Hänen vanhurskauteensa.
Nöyryys (Luuk. 18:10 - 14)
Sakkeuksen sunnuntain jälkeen valmistautumisessa tulee seuraavaksi eteemme varsinainen suuren paaston ensimmäinen valmistussunnuntai, publikaanin ja fariseuksen sunnuntai, jolloin ensi kertaa otetaan käyttöön paastonajan liturgiset tekstit Triodionista.
Nöyryys on katumuksen seuraava porras etenemisessämme kohti pääsiäistä. Sitä kuvataan kertomuksella ylpeästä fariseuksesta ja nöyrtyneestä publikaanista. Katumus perustuu nöyryyteen.
Paluu (Luuk. 15:11 - 32)
Toinen valmistussunnuntai, tuhlaajapojan sunnuntai tuo eteemme vertauksen tuhlaajapojasta, joka kaiken omaisuuden tuhlattuaan palaa kotiinsa maapaosta.
Paluulla korostetaan tarvetta korjata tilanne, jossa olemme vieraantuneet Jumalasta. Ilman takaisinpaluuta ei ole mahdollisuutta katumukseen ja anteeksiantoon.
Viimeinen tuomio (Matt. 25:31- 46)
Kolmas valmistussunnuntai on nimeltään tuomiosunnuntai. Sillä on myös toinen nimi: lihapaastosunnuntai, jolloin alkavalla viikolla aloitetaan ruokapaastoonkin valmistautuminen ja mukautuminen jättämällä pois liharuuat.
Tuomiosunnuntaita edeltävänä lauantaina (lihapaastolauantaina) muistelemme vainajiamme. Päivää nimitetään myös sielujen lauantaiksi.
Sunnuntain teemana on rakkaus. Vertauksella viimeisestä tuomiosta halutaan osoittaa, että Kristuksen rakkaus ihmistä kohtaan on loppujen lopuksi tärkein kriteeri viimeisellä tuomiolla.
Anteeksiantamus (Matt. 6:14 - 21)
Neljäntenä valmistussunnuntaina teemana on anteeksiantamus, joka konkretisoituu kyseisen sovintosunnuntain ehtoopalveluksessa kauniilla ja syvällisellä tavalla.
Sovintosunnuntain ehtoopalvelus on laskeutumista Suureen Paastoon, siksi päivästä käytetään myös nimitystä laskiaissunnuntai.
Suuri Paasto alkaa laskiaissunnuntain eli sovintosunnuntain ehtoopalveluksesta ja kestää 40 päivää eli kuusi viikkoa ns. Lasaruksen lauantaihin saakka. Välissä on sitten kyseinen lauantai ja palmusunnuntai, jotka ovat hieman kevyempiä paastopäiviä ja paastoaika jatkuu ankarampana seuraavalla eli ns. Suurella Viikolla. Pääsiäistä edeltävä paastoaika päättyy Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen juhlaan. Paasto päättyy konkreettisesti pääsiäisyön kokoöiseen jumalanpalvelukseen pääsiäislauantain eli Suuren lauantain ja sitä seuraavan sunnuntain, ylösnousemuksen muistopäivän välisenä yönä.
Kirjallisuutta
- Munkki Serafim: Tie ylösnousemukseen -Suuren paaston ja pääsiäisen sanoma, (Kirjapaja) 2006
- Alexander Schmemann: Suuri Paasto, (OV) 1982