Ero sivun ”Karjalan valistajat” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 32: | Rivi 32: | ||
Ohessa on luetteloa Karjalan valistajista ja heidän muistopäivistään: |
Ohessa on luetteloa Karjalan valistajista ja heidän muistopäivistään: |
||
(''XIII = valistaja vaikutti 1200 luvulla, XIV= 1300-luvulla, XV = 1400-luvulla, XVI = 1500-luvulla, XVII = 1600-luvulla'') |
(''XII = valistaja vaikutti 1100 luvulla, XIII = valistaja vaikutti 1200 luvulla, XIV= 1300-luvulla, XV = 1400-luvulla, XVI = 1500-luvulla, XVII = 1600-luvulla'') |
||
# [[Pahomi Kenjärveläinen]] (''6.1. jälkeinen lauantai'') XVI |
# [[Pahomi Kenjärveläinen]] (''6.1. jälkeinen lauantai'') XVI |
Nykyinen versio 26. lokakuuta 2016 kello 12.28
Karjalan pyhittäjäisien ja valistajien muistopäivä tuli Suomen ortodoksisen kirkon kirkkokalenteriin vuonna 1957, kun piispainkokous teki päätöksen asiasta. Se sijoittuu aina lokakuun viimeisen päivän ja marraskuun 6. päivän väliseen lauantaihin.
Keitä olivat Karjalan valistajat?
Pääasiassa Venäjän Karjalassa, Lapissa, Inkerissä, Vepsässä ja Äänisjoen ja Vienanjoen alajuoksulla vaikuttaneita pyhiä kutsutaan Karjalan valistajiksi. Laajemmin ajatellen heidän joukkoonsa voidaan lukea myös suomensukuisten kansojen valistajat. Joensuun yliopiston historian professori Jukka Korpela jakaa nämä 1100-luvulta 1600-luvulle vaikuttaneet pyhät nejään ryhmään:
- lähetyssaarnaajat
- luostarinperustajat
- erämaakilvoittelijat
- paikalliset ihmiset
Tunnetuimmat Karjalan pyhät
Karjalan valistajia on useita. Kirjallisuudessa ja hagiografisissa teksteissä heitä mainitaan olleen noin 70. Suomessa tunnetuimpia ovat olleet pyhittäjät:
- Sergei ja Herman Valamolaiset (28.6.) XII (Valamon luostarin perustajat)
- Arseni Konevitsalainen (12.6.) XIV (Konevitsan luostarin perustaja)
- Aleksanteri Syväriläinen (30.8.) XV (Pyhän Kolminaisuuden luostarin perustaja)
- Trifon Petsamolainen (15.12.) XV (Petsamon luostarin perustaja)
Muita Karjalan pyhiä
Ortodoksista uskoa vahvisti ja levitti Karjalassa kuitenkin monia muitakin pyhiä ihmisiä. Osaa heistä kunnioitetaan paikallisesti, osa on laajemminkin tunnettuja.
Ohessa on luetteloa Karjalan valistajista ja heidän muistopäivistään: (XII = valistaja vaikutti 1100 luvulla, XIII = valistaja vaikutti 1200 luvulla, XIV= 1300-luvulla, XV = 1400-luvulla, XVI = 1500-luvulla, XVII = 1600-luvulla)
- Pahomi Kenjärveläinen (6.1. jälkeinen lauantai) XVI
- Filip (Moskovan metropoliitta, Solovetskin munkki) (9.1.) XVI
- Eleasar Hanhisaarelainen (Jeleazar Anzerilainen) (13.1.) XVII
- Afanasi Säntämäläinen (18.1.) XVI
- Afanasi Navolotski (18.1.) XVII
- Makari Roomalainen (19.1.) XVI
- Gerasim (Stefan Permiläisen oppilas) (29.1.) XV
- Joona (Stefan Permiläisen oppilas) (29.1.) XV
- Pitirim (Stefan Permiläisen oppilas) (29.1.) XV
- Gennadi Vasojärveläinen (9.2.) XVI
- Nikifor Vasojärveläinen (9.2.) XVI
- Joona Tuuheatukkainen (17.2.) XVII
- Afanasi Muromalainen (8.3.) XV
- Lasari Muromalainen (8.3.) XIV
- Jefrosin Sinozerolainen (20.3.) XVII
- Sosima (Zosima) Solovetskilainen (17.4.) XV
- Antoni Karjalanrantalainen (Antoni Korelski) (18.4.) XV
- Eufimi Karjalanrantalainen (Jefimi Korelski) (18.4.) XV
- Feliks Karjalanrantalainen (Feliks Korelski) (18.4.) XV
- Aleksanteri Oševenilainen (20.4.) XV
- Stefan Permiläinen (syrjäänien valistaja) (26.4.)
- Kiriak Syrjäläinen (28.4.) XV
- Kassian Komelilainen (16.5.) XVI
- Kornili Paleostrovilainen (19.5.) XIV
- Jeleasar Muromalainen (4.6.) XV
- Jevmeni Muromalainen (4.6.) XV
- Nasari Muromalainen (4.6.) XV
- Joona Petrominskilainen (5.6.) XVI
- Vassian Petrominskilainen (5.6.) XVI
- Joona Kliimolainen (6.6.) XVI
- Avrami Keniläinen (7.6.) XVII
- Jelisei Sumalainen (14.6.) XVI
- Varlaam Valgalainen (19.6.) XV
- Johannes Jarengalainen (3.7.) XVI
- Longin Jarengalainen (3.7.) XVI
- Irinark Solovetskilainen (17.7.) XVII
- Herman Solovetskilainen (30.7.) XV
- Feodorit Kuolalainen (17.8.) XVI
- Avrami Paleostrovilainen (21.8.) XV
- Taddeus Petroskoilainen (21.8.)
- Adrian Ondrusovalainen (26.8.) XVI
- Dionisi Sermaksilainen (30.8.) XVI
- Feodor Ojattikokilainen (30.8.) XVI
- Ferapont Sermaksilainen (30.8.) XVI
- Ignati Ojattijokilainen (30.8.) XVI
- Joasaf Maasjärveläinen (30.8.) XVI
- Kassian Solomannilainen (30.8.) XVI
- Kornili Padanilainen (30.8.) XVI
- Leonid Ojattijokilainen (30.8.) XVI
- Sergei Syväriläinen (Aleksanteri Syväriläisen isä) (30.8.) XVI
- Varvara Syväriläinen (Aleksanteri Syväriläisen äiti) (30.8.) XVI
- Vassian Krestomirilainen (3.9.) XIV
- Makari Vysokojärveläinen (Makari Korkeajärveläinen) (19.9.) XVII
- Joona Jaasjärveläinen (22.9.) XVI
- Savvati Solovetskilainen (27.9.) XV
- Trifon Vjatkalainen (hantien valistaja) (8.10.)
- Artemi Verkolalainen (20.10.) XVI
- Paraskeva Piriminiläinen (28.10.) XVI
- Kiprian Storoževilainen (2.11.) XVI
- Varlaam Kierettiläinen (6.11.) XVI
- Aleksanteri Nevski (23.11.) XIII
- Diodor Jurjemäkeläinen (Diodor Jurjegorski) (27.11.) XVII
- Apostoli Andreas (Venäjällä Karjalan apostoli) (30.11.)
- Gennadi (Novgorodin arkkipiispa, Valamon munkki) (4.12.) XVI
- Antoni Siijalainen (Antoni Siijokelainen) (7.12.) XVI
- Kiril Tšelmogorilainen (Kirill Tšelmovuorelainen) (8.12.) XIV
- Joona Petsamolainen (pt. Trifon Petsamolaisen oppilas) (15.12.) XVI
Luettelossa on vain yksi varsinainen naispyhä (nr.58) ja sen lisäksi yksi pyhän äiti (nr.51). Tähän on syynä se, ettei Karjalassa ole ollut naispyhiä enempää. On muistettava, että pyhäksi voidaan lukea vain sellainen henkilö, jonka kirkkomme on virallisesti kanonisoinut tai jota paikallisesti kunnioitetaan pyhänä. Tämän kunnioituksen tulisi ilmetä mm. kyseisen henkilön pyhäinjäännösten kunnioittamisena, ikonin maalaamisena ja jumalanpalvelustekstien, akatistoksen tai ainakin jonkinlaisen rukouksen laatimisena ko. pyhälle. Kunnioitus perustuu myös usein ihmeisiin, joita esimerkiksi pyhänä pidetyn kilvoittelijan haudalla on tapahtunut. Osaa Karjalan valistajista ei liene koskaan "virallisesti" kanonisoitu. Heidän kunnioituksensa on alkanut aikoja sitten kansan joukossa ja joittenkin kohdalla se on jäänyt ilman kanonisointia, mutta vakiintunut, myöhemmin omaksuttu käytäntö pitää heitä ainakin paikallisesti katsottuina pyhiin luettavina.
Karjalan valistajia - samalla kun osa heistä oli tietysti maallisen vallan, tsaarin poliittisten valtapyrkimysten eteenpäin viejiä ja valtiollisen vallan juurruttajia - voidaan hyvällä syyllä samalla pitää ortodoksisuuden tuojina Karjalaan ja Suomeen, ja siksi heillä on merkittävä osa meidän sydämissämme.
Heidän työnsä tuloksina on Karjalaan syntynyt useita luostareita, kirkkoja, tšasounoita, jotka ovat jakaneet meille ja monille muille ihmisille ortodoksisuutta jo vuosisatoja.
Katso myös
Akatistoksia Karjalan valistajille
- kts. Liturgiset tekstit -> Akatistohymnit
Kirjallisuutta
- Munkki Serafim (toim.): Synaksarion - marraskuu
- Tapani Repo (suom.): Pyhä muisto I, vuoden kullekin päivälle
- Irma-Riitta Järvinen: Karjalan pyhät kertomukset
- Erkki Piiroinen: Karjalan pyhät kilvoittelijat