Toiminnot

Ero sivun ”Maria Mirhantuoja Kleopaksen vaimo” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 20: Rivi 20:
Latinalaisen kirkon puolella käytetäänkin hänestä usein nimeä ''Maria Jacobae''.
Latinalaisen kirkon puolella käytetäänkin hänestä usein nimeä ''Maria Jacobae''.


Johanneksen evankeliumissa (kts. yllä Joh.19:25) nimi mainitaan heti seuraavana Jeesuksen äidin ja tämän sisaren jälkeen. Tämän katsotaan joissain piireissä tarkoittavan toista sisarta - siis Jumalansynnyttäjän, Neitsyt Marian sisarta - jolla vain on sama nimi (Maria). Muissa tulkinnoissa Maria (Klopksen vaimo) on mainittu myös Jeesuksen äidin serkkuna, koska hepreassa ja arameassa ei ollut erityistä sanaa ''serkulle'' tai ''kälylle'', jos Maria katsottiin siis Joosefin veljeksi. Tulkintoja on siis monenlaisia.
Johanneksen evankeliumissa (kts. yllä Joh.19:25) nimi mainitaan heti seuraavana Jeesuksen äidin ja tämän sisaren jälkeen. Tämän katsotaan joissain piireissä tarkoittavan toista sisarta - siis Jumalansynnyttäjän, Neitsyt Marian sisarta - jolla vain on sama nimi (Maria). Muissa tulkinnoissa Maria (Klopaksen vaimo) on mainittu myös Jeesuksen äidin serkkuna, koska hepreassa ja arameassa ei ollut erityistä sanaa ''serkulle'' tai ''kälylle'', jos Maria katsottiin siis Joosefin veljeksi. Tulkintoja on siis monenlaisia.


== Mukana Mustan Saaran legendassa ==
== Mukana Mustan Saaran legendassa ==

Versio 5. huhtikuuta 2010 kello 06.49

Maria, Klopaksen (joissain lähteissä Kleopaksen) vaimo (kreikaksi: Μαρία ἡ τοῦ Κλωπᾶ / Maria he tou Klopa) saattoi olla pyhän Joosef Kihlaajan veli. Joka tapauksessa hän on yksi niistä lukuisista Marioista, joita on mainittu Raamatussa.

Johanneksen evankeliumissa

Maria mainitaan nimeltä vain Johanneksen evankeliumissa, kun hän oli läsnä ristiinnaulitsemisessa (Joh,19:25):

Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria.

Vaimo vai tytär?

Kreikankielinen ilmaus Mariasta on hieman epäselvä. Ei ole varmaa, tarkoittaako se Klopaksen vaimoa vai tytärtä, mutta yleisimmin Raamatun selityksissä on kallistuttu siihen, että se olisi "Klopaksen vaimo". Samalla on kuitenkin myös joillain tahoilla arveltu, että pyhällä Annalla - Jumalansynnyttäjän äidillä - olisi ollut kaikkiaan elämänsä aikana kolme aviomiestä, joista yksi olisi Klopas, siis tässä tapauksessa Marian isä.

Monenlaisia tulkintoja

Hämmennystä lisää niin sanottu apokryfinen Filippuksen evankeliumi, jossa Maria mainitaan olleen mahdollisesti Jeesuksen äidin sisar tai Jeesuksen sisko.

Joidenkin tulkintojen mukaan Maria oli mukana myös niiden naisten kanssa, jotka menivät Jeesuksen haudalle pääsiäisaamuna voidellakseen ruumiin tuoksuöljyllä (Matt.28:1):

Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

Matteus kutsuu häntä nimellä toinen Maria erottamaan hänet Magdalan Mariasta, mutta evankelista Markus käyttää nimeä Jaakobin äiti, Maria (Mark.16.1):

Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.

Latinalaisen kirkon puolella käytetäänkin hänestä usein nimeä Maria Jacobae.

Johanneksen evankeliumissa (kts. yllä Joh.19:25) nimi mainitaan heti seuraavana Jeesuksen äidin ja tämän sisaren jälkeen. Tämän katsotaan joissain piireissä tarkoittavan toista sisarta - siis Jumalansynnyttäjän, Neitsyt Marian sisarta - jolla vain on sama nimi (Maria). Muissa tulkinnoissa Maria (Klopaksen vaimo) on mainittu myös Jeesuksen äidin serkkuna, koska hepreassa ja arameassa ei ollut erityistä sanaa serkulle tai kälylle, jos Maria katsottiin siis Joosefin veljeksi. Tulkintoja on siis monenlaisia.

Mukana Mustan Saaran legendassa

Keskiaikaisessa legendassa kolmesta Mariasta (Maria Jaakobin äiti, Maria Salome ja Maria Klopaksen vaimo) heidän veneensä ajelehti Provencen rannikolle nykyiseen Ranskaan kohdalle, jossa nyt on kaupunki nimeltä Saintes-Maries-de-la-Mer. (Kts. Musta Saara) Tämän tarinan eräässä versiossa Maria on Mustan Saaran emäntä. Romaanit muistelevatkin häntä yhdessä pyhän Salomen kanssa huhtikuun 24. päivänä.

Muistopäivä

Ortodoksinen kirkko muistelee mirhantuojanaista, pyhää Mariaa, Klopaksen vaimoa aina vuosittain hänen omana muistopäivänään heinäkuun 21. päivänä.

HAP