Toiminnot

Ero sivun ”Ilarion Alfejev” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 31: Rivi 31:
* Orthodox Witness Today [http://books.google.fi/books?id=rfOPAAAAMAAJ&q=Orthodox+Witness+Today&dq=Orthodox+Witness+Today&pgis=1] (''WCC Publications, Geneva, 2006'') (''Ortodoksinen todistus nykyään'') ISBN 2825414484
* Orthodox Witness Today [http://books.google.fi/books?id=rfOPAAAAMAAJ&q=Orthodox+Witness+Today&dq=Orthodox+Witness+Today&pgis=1] (''WCC Publications, Geneva, 2006'') (''Ortodoksinen todistus nykyään'') ISBN 2825414484
* Christ the Conqueror of Hell. The Descent into Hell in Orthodox Tradition. (''New York: SVS Press, 2009''). (''Kristus helvetin kukistaja. Manalaan laskeutuminen ortodoksisessa traditiossa'')
* Christ the Conqueror of Hell. The Descent into Hell in Orthodox Tradition. (''New York: SVS Press, 2009''). (''Kristus helvetin kukistaja. Manalaan laskeutuminen ortodoksisessa traditiossa'')
* [[Orthodox Christianity Vol. 1 (kirja)|Orthodox Christianity: The History and Canonical Structure of the Orthodox Church]] (''New York: SVS-Press, 2011'')
* [[Orthodox Christianity Vol. 1 (kirja)|Orthodox Christianity: The History and Canonical Structure of the Orthodox Church]] (''New York: SVS-Press, 2011'') ISBN 978-0-88141-878-1


(''ranskaksi''):
(''ranskaksi''):

Versio 9. maaliskuuta 2011 kello 10.50

Metropoliitta Ilarion Alfejev
(kuva: wikipedia)

Volokolamskin metropoliitta Ilarion [joissakin kielissä, kuten englannin kielessä, käytetään myös muotoa Hilarion] (siviilinimeltään Grigorij) Alfajev syntyi vuonna 1966 Moskovassa ja hän sai nuorena peruskoulutuksen musiikin alalta opiskellen myös viulun ja pianon soittoa sekä säveltämistä Moskovan Gnessins-koulussa ja Moskovan valtion konservatoriossa. Hänen kirjailijaäitinsä Valerija Alfajeva tunnetaan myös Suomessa julkaistujen kirjojensa (Uskolliset ja Pyhiinvaellus Dvariin) kautta.

Kirkollinen ura alkaa luostarista Liettuasta

Suoritettuaan armeijan vuosina 1984-86 hän meni kuitenkin luostariin tammikuussa 1987. Luostari oli Liettuan Vilnassa sijaitseva Pyhän Hengen luostari, jossa hänet vihittiin munkiksi kesäkuun 19. päivänä, diakoniksi 21. päivänä ja vielä papiksi elokuun 19. päivänä samana vuonna. Hän palveli pappina Liettuassa aina vuoteen 1991.

Laajat teologiset opinnot

Vuonna 1989 hän valmistui Moskovan teologisesta seminaarista ja pari vuotta myöhemmin, vuonna 1991 Moskovan teologisesta akatemiasta saaden teologian maisterin arvon. Vuosina 1991-93 hän opetti homiletiikkaa, dogmaattista teologiaa, Uuden testamentin eksegetiikkaa sekä bysanttilaista kreikkaa Moskovan teologisessa koulussa, Pyhän Tihonin teologisessa instituutissa ja Pyhän Johannes Teologin ortodoksisessa yliopistossa.

Vuonna 1995 hän valmistui filosofian tohtoriksi Oxfordin yliopistosta Isossa-Britanniassa Diokleian piispa Kallistos Waren ohjauksessa. Hänen väitöskirjansa aiheena oli ”Pyhä Simeon Uusteologi ja ortodoksinen traditio (St Symeon the New Theologian and Orthodox Tradition). Tuon arvon lisäksi hänellä on teologian tohtorin arvo Pariisin Pyhän Sergiuksen ortodoksisesta teologisesta instituutista, joka myönsi arvon hänelle vuonna 1999.

Kirkollinen ura

Vuosien 1995 – 2001 aikana Ilarion palveli Moskovan patriarkaatin kirkon ulkomaan suhteiden osastolla esimiehenään Kaliningradin ja Smolenskin metropoliitta Kirill (Gundjajev), nykyinen Moskovan ja koko Venäjän patriarkka. Samoihin aikoihin sijoittuu myös pari lyhyempää jaksoa, jolloin hän opetti Smolenskin ja Kalugan teologisessa seminaarissa Venäjällä ja lyhyen aikaa myös Pyhien Vladimirin ja Hermanin teologisessa seminaarissa Yhdysvalloissa ja Cambridgen yliopistossa Isossa-Britanniassa.

Vuoden 2001 lopulla hänet nimitettiin ja seuraavan vuoden 2002 alussa patriarkka Aleksei II vihki hänet apulaispiispaksi Surožin hiippakuntaan Isoon-Britanniaan, mutta hänen riitaannuttuaan hiippakunnan piispan, metropoliitta Anthony Bloomin kanssa hänet siirrettiin jo heinäkuussa 2002 Podolskin piispaksi tehtävänään hoitaa Venäjän kirkon uutta edustustoa EU:ssa Brysselissä. Vuonna 2003 hänet nimitettiin Wienin ja Itävallan piispaksi ja hän jatkoi samassa työssä edustustossa.

Patriarkka Aleksei II:n kuoleman ja uuden patriarkan valinnan jälkeen hänet valittiin uuden patriarkka Kirillin tyhjäksi jättämään tehtävään Venäjän kirkon ulkomaan suhteiden osaston johtajaksi Volokolamskin piispan arvonimellä. Tässä tehtävässään hän toimii HP patriarkka Kirillin vikaarina ja on samalla Venäjän kirkon Pyhän synodin pysyvä jäsen ”ex officio” – viran puolesta. Pääsiäismaanantaina 2009 patriarkka Kirill korotti hänet arkkipiispan arvoon pyhässä liturgiassa Moskovan Kremlin Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen katedraalissa ja helmikuun alussa 2010 hän sai metropoliitan arvon.

Julkaisuja

Kirjan Uskon mysteeri kansi

Arkkipiispa Ilarion on julkaissut suuren määrän kirjallisuutta ja artikkeleja. Tunnetuimpia niistä ovat

(englanniksi):

  • St Symeon the New Theologian and Orthodox Tradition (Oxford University Press, 2000) (väitöskirja) (Pyhä Simeon Uusteologi ja ortodoksinen traditio), ISBN 0198270097
  • The Spiritual World of Isaac the Syrian, Cistercian Studies No 175 [1] [2] [3] (Cistercian Publications, Kalamazoo, MI, 2000) (Iisak Syyrialaisen hengellinen elämä), ISBN 0879076755
  • The Mystery of Faith. An Introduction to the Teaching and Spirituality of the Orthodox Church [4] (Darton, Longman and Todd, 2002) (Uskon mysteeri, Johdatus ortodoksiseen dogmaattiseen teologiaan.)
  • Orthodox Witness Today [5] (WCC Publications, Geneva, 2006) (Ortodoksinen todistus nykyään) ISBN 2825414484
  • Christ the Conqueror of Hell. The Descent into Hell in Orthodox Tradition. (New York: SVS Press, 2009). (Kristus helvetin kukistaja. Manalaan laskeutuminen ortodoksisessa traditiossa)
  • Orthodox Christianity: The History and Canonical Structure of the Orthodox Church (New York: SVS-Press, 2011) ISBN 978-0-88141-878-1

(ranskaksi):

  • Le chantre de la lumière. Initiation à la spiritualité de saint Grégoire de Nazianze. [6] Paris: Cerf, 2006. (pyhän Gregorios Nazianzalaisen hengellisyyden esittely)
  • Le mystère sacré de l’Eglise. Introduction à l’histoire et à la problématique des débats athonites sur la vénération du Nom de Dieu. [7] Fribourg: Academic Press, 2007. (Kirkon pyhä mysteeri)
  • Le Nom grand et glorieux. La vénération du Nom de Dieu et la prière de Jésus dans la tradition orthodoxe. [8] Paris: Cerf, 2007. (Suuri ja kunnioitettava nimi, Jeesuksen rukouksesta ortodoksisessa perinteessä)

Suomeksi piispa Ilarionilta on julkaistu teos:

  • Uskon mysteeri. Johdatus ortodoksiseen dogmaattiseen teologiaan. (OKJ, Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto. Jyväskylä, 2002), ISBN 951-8979-30-8

Näiden lisäksi kirjoja on käännetty myös italiaksi, saksaksi, kreikaksi, serbiaksi, unkariksi, puolaksi, venäjäksi, romaniaksi ja japaniksi.

Sävellyksiä

Piispa Ilarionilta on myös sävellyksiä. Hänen teoksiaan ovat muiden muassa:

  • "Four Poems by Federico Garcia Lorca" for voice and piano (1984) (neljä Frederico Garcia Lorcan runoelmaa lauluäänelle ja pianolle)
  • "The Divine Liturgy" for mixed choir (2006) (Jumalallinen liturgia sekakuorolle)
  • "The All-Night Vigil" for soloists and mixed choir (2006) (kokoöinen vigilia solisteille ja sekakuorolle)
  • The "St Matthew Passion" for soloists, choir and orchestra (2006) (Matteus-passio solisteille, kuorolle ja orkesterille)
  • The "Christmas Oratorio" for soloists, boys' choir, mixed choir and symphony orchestra (2007).
  • "Memento" for symphony orchestra (2007) (Jouluoratorio solisteille, poikakuorolle, sekakuorolle ja sinfoniaorkesterille)
  • "A Song of the Ascents". A symphony on the Psalms for choir and orchestra (2008) (Sinfonia kuorolle ja orkesterille)

HAP

Katso myös