Ero sivun ”Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka” versioiden välillä
Ortodoksi.netista
Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 11: | Rivi 11: | ||
Rooman [[piispa]]a pidettiin vanhastaan arvoltaan ensimmäisenä ja v. 381 Konstantinopolissa pidetty [[toinen ekumeeninen kirkolliskokous]] päätti, että Konstantinopolin piispalla oli kunniasija toisena Rooman piispan jälkeen, koska Konstantinopoli on ''"Uusi Rooma"'', valtakunnan pääkaupunki. |
Rooman [[piispa]]a pidettiin vanhastaan arvoltaan ensimmäisenä ja v. 381 Konstantinopolissa pidetty [[toinen ekumeeninen kirkolliskokous]] päätti, että Konstantinopolin piispalla oli kunniasija toisena Rooman piispan jälkeen, koska Konstantinopoli on ''"Uusi Rooma"'', valtakunnan pääkaupunki. |
||
[[Khalkedonin kirkolliskokous]] v. 451 antoi 28. kanonissaan Konstantinopolin piispalle ''"samat etuoikeudet"'' kuin Rooman piispalle. [[Paavi]] ei kuitenkaan hyväksynyt tätä [[kanoni]]a, eikä se sen vuoksi saanut virallisen päätöksen voimaa, ja Khalkedonin kirkolliskokouksen katsottiin antaneen vain 27 kanonia. Sen jälkeen, kun lännen ja idän kirkot erosivat vuonna 1054, ortodoksihistorioitsijat ovat kuitenkin katsoneet 28. kanonin viralliseksi päätökseksi. |
[[Neljäs ekumeeninen kirkolliskokous|Khalkedonin kirkolliskokous]] v. 451 antoi 28. kanonissaan Konstantinopolin piispalle ''"samat etuoikeudet"'' kuin Rooman piispalle. [[Paavi]] ei kuitenkaan hyväksynyt tätä [[kanoni]]a, eikä se sen vuoksi saanut virallisen päätöksen voimaa, ja Khalkedonin kirkolliskokouksen katsottiin antaneen vain 27 kanonia. Sen jälkeen, kun lännen ja idän kirkot erosivat vuonna 1054, ortodoksihistorioitsijat ovat kuitenkin katsoneet 28. kanonin viralliseksi päätökseksi. |
||
Suurten alueiden kirkollisia johtajia, piispoja alettiin nimittää [[Patriarkka|patriarkoiksi]] tai [[Paavi|paaveiksi]]. 500-luvun alussa Konstantinopolin patriarkka sai arvonimen ekumeeninen patriarkka eli koko valtakunnan patriarkka. Roomassa oli paavi, Aleksandrian piispalla oli molemmat arvinimet (''paavi ja patriarkka''), Antiokiassa ja Jerusalemissa oli molemmissa patriarkka. |
Suurten alueiden kirkollisia johtajia, piispoja alettiin nimittää [[Patriarkka|patriarkoiksi]] tai [[Paavi|paaveiksi]]. 500-luvun alussa Konstantinopolin patriarkka sai arvonimen ekumeeninen patriarkka eli koko valtakunnan patriarkka. Roomassa oli paavi, Aleksandrian piispalla oli molemmat arvinimet (''paavi ja patriarkka''), Antiokiassa ja Jerusalemissa oli molemmissa patriarkka. |
Versio 31. elokuuta 2009 kello 15.08
Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka on Konstantinopolin ja Uuden Rooman arkkipiispa, jolle on siis annettu myös arvonimi Ekumeeninen Patriarkka.
Hän johtaa omaa autokefalista patriarkaattiaan, joka on yksi ns. viidestä vanhasta patriarkaatista, jotka syntyivät jo ensimmäisten vuosisatojen alussa. Nämä viisi vanhaa patriarkaattia ovat (keskuspaikkojensa mukaisesti):
- Rooma
- Konstantinopoli
- Aleksandria
- Antiokia
- Jerusalem
Rooman piispaa pidettiin vanhastaan arvoltaan ensimmäisenä ja v. 381 Konstantinopolissa pidetty toinen ekumeeninen kirkolliskokous päätti, että Konstantinopolin piispalla oli kunniasija toisena Rooman piispan jälkeen, koska Konstantinopoli on "Uusi Rooma", valtakunnan pääkaupunki.
Khalkedonin kirkolliskokous v. 451 antoi 28. kanonissaan Konstantinopolin piispalle "samat etuoikeudet" kuin Rooman piispalle. Paavi ei kuitenkaan hyväksynyt tätä kanonia, eikä se sen vuoksi saanut virallisen päätöksen voimaa, ja Khalkedonin kirkolliskokouksen katsottiin antaneen vain 27 kanonia. Sen jälkeen, kun lännen ja idän kirkot erosivat vuonna 1054, ortodoksihistorioitsijat ovat kuitenkin katsoneet 28. kanonin viralliseksi päätökseksi.
Suurten alueiden kirkollisia johtajia, piispoja alettiin nimittää patriarkoiksi tai paaveiksi. 500-luvun alussa Konstantinopolin patriarkka sai arvonimen ekumeeninen patriarkka eli koko valtakunnan patriarkka. Roomassa oli paavi, Aleksandrian piispalla oli molemmat arvinimet (paavi ja patriarkka), Antiokiassa ja Jerusalemissa oli molemmissa patriarkka.
Patriarkaateilla oli oman kirkon sisällä itsehallinto, eivätkä patriarkat yleensä käyttäneet tuomiovaltaa toistensa alueilla.
Nykyisin Konstantinopolin ja Uuden Rooman arkkipiispana ja Ekumeenisena Patriarkkana toimii patriarkka Bartolomeos I (siviilinimeltään Dimitrios Arhondoris), s. 29.2.1940 Imbroksen (Imvroksen) saarella Turkissa.
Ns. uudet autokefaaliset patriarkaatit ovat:
- Moskovan
- Serbian
- Romanian
- Bulgarian
- Georgian patriarkaatit
Ne ovat ajan saatossa eronneet vanhoista patriarkaateista joko omalla tai entisen patriarkaatin päätöksellä (kts. autokefalia).