Toiminnot

Ero sivun ”Jeesus” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Rivi 20: Rivi 20:
== Jeesus ikoneissa ==
== Jeesus ikoneissa ==


Jeesus on suosituin kuvauksen kohden [[Ikoni|ikoneissa]]. Ehkä kaikkein suosituimpia ikoneja ovat juuri [[Kristus Pantokrator]] - [[Kristus kaikkivaltias]] sekä [[Käsittä tehty Kristus]] -ikoni.
Jeesus on suosituin kuvauksen kohden [[Ikoni|ikoneissa]]. Ehkä kaikkein suosituimpia ikoneja ovat juuri [[Kristus Pantokrator]] - [[Kristus Kaikkivaltias]] sekä [[Käsittä tehty Kristus]] -ikoni.


Jumala - siis Pyhän Kolminaisuuden toinen persoona - voidaan kuvata ikonissa, koska hän tuli ihmiseksi ja kuvattavaksi. Muita Pyhän Kolminaisuuden persoonia ei ikoneissa yleensä kuvata, lukuun ottamatta sitä, että [[Pyhä Henki]] kuvataan niissä joskus erilaisina symboleina: kyyhkysenä, tuulena tai tulisina kielinä tai säteenä, joka tulee ylhäältä. [[Isä (Jumala)|Isää Jumalaa]] ei ikoneissa kuvata, koska häntä ei ole kukaan nähnyt.
Jumala - siis Pyhän Kolminaisuuden toinen persoona - voidaan kuvata ikonissa, koska hän tuli ihmiseksi ja kuvattavaksi. Muita Pyhän Kolminaisuuden persoonia ei ikoneissa yleensä kuvata, lukuun ottamatta sitä, että [[Pyhä Henki]] kuvataan niissä joskus erilaisina symboleina: kyyhkysenä, tuulena tai tulisina kielinä tai säteenä, joka tulee ylhäältä. [[Isä (Jumala)|Isää Jumalaa]] ei ikoneissa kuvata, koska häntä ei ole kukaan nähnyt.

Versio 5. helmikuuta 2009 kello 14.02

Tämä artikkeli on osa artikkelisarjasta:
Tutustu
ortodoksiseen kirkkoon
Traditio
Raamattu
Uskontunnustus
Ekumeeniset kirkolliskokoukset
Pyhät
Ortodoksinen jumalanpalvelus
osa 1 | osa 2 | osa 3
Liturgia
Kanonit
Ikoni
Symbolismi
Pyhä Kolminaisuus
Isä (Jumala)
Jeesus Kristus
Pyhä Henki
Yksi, Pyhä, katolinen ja apostolinen Kirkko
Ekklesiologia
Kirkkohistoria
Mysteriot

Jeesus Kristus on Jumalamme ja Vapahtajamme, inkarnoitunut eli lihaksi tullut Pyhän Kolminaisuuden toinen hypostaasi, persoona, täydellinen Jumala ja täydellinen ihminen, jonka Neitsyt Maria, Jumalansynnyttäjä neitseellisesti synnytti ja jonka kuitenkin on syntynyt Isästä Jumalasta ennen aikojen alkua.

Hänen suomenkielinen nimensä Jeesus on kreikaksi Ιησους, (Isous), joka juontuu heprean nimestä Jeshua, joka tarkoittaa "Jahweh pelastaa." Hänen nimensä Kristus on kreikaksi Χριστος, (Hristos), joka on käännös heprean sanasta Mashiach (Messias), joka tarkoittaa voideltua.

Messias

Jeesus Kristus on Vanhan testamentin kirjoitusten juutalaisten profeettojen ennustama Messias. Matteuksen evankeliumissa keskitytään Jeesukseen erikoisesti profetian täyttymyksenä, pääasiassa siksi, koska tämä evankeliumi oli kirjoitettu juutalaisille.

Immanuel

Immanuel (tai Emmanuel) (hepreaksi: עִמָּנוּאֵל) on peräisin Vanhan testamentin Jesajan kirjan hepreankielisestä tekstistä muodostuen kahdesta sanasta: אל (El, joka merkitsee Jumala) ja עמנו (Imanu, joka merkitsee "kanssamme") ja siksi sillä on myös merkitys "Jumala on kanssamme".

  • (Matt.1:23) Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
  • [Jes.7.23) Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Tuohon neitsyt ja Immanuel sanoihin Raamattu antaa vielä selityksen: Käännös "neitsyt" perustuu Septuagintaan. Hepreankielisen alkutekstin 'alma' merkitsee 'nuori nainen'. Nimi Immanuel merkitsee 'meidän kanssamme on Jumala'.

Jeesus ikoneissa

Jeesus on suosituin kuvauksen kohden ikoneissa. Ehkä kaikkein suosituimpia ikoneja ovat juuri Kristus Pantokrator - Kristus Kaikkivaltias sekä Käsittä tehty Kristus -ikoni.

Jumala - siis Pyhän Kolminaisuuden toinen persoona - voidaan kuvata ikonissa, koska hän tuli ihmiseksi ja kuvattavaksi. Muita Pyhän Kolminaisuuden persoonia ei ikoneissa yleensä kuvata, lukuun ottamatta sitä, että Pyhä Henki kuvataan niissä joskus erilaisina symboleina: kyyhkysenä, tuulena tai tulisina kielinä tai säteenä, joka tulee ylhäältä. Isää Jumalaa ei ikoneissa kuvata, koska häntä ei ole kukaan nähnyt.