Toiminnot

Ero sivun ”Palava pensas” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 35: Rivi 35:


{{jumalansynnyttäjän ikoneja}}
{{jumalansynnyttäjän ikoneja}}
[[Luokka:Ikonit/Jumalansynnyttäjä]]
[[Luokka:Jumalansynnyttäjä]]
[[Luokka:Jumalansynnyttäjä]]
[[Luokka:Ikonit]]
[[Luokka:Ikonit]]

Versio 20. marraskuuta 2011 kello 08.11

Palava pensas Joensuun seminaarin ikonifreskossa.
Kuva © Pyykkönen
Jumalansynnyttäjän Palava Pensas -ikoni.
(Kuva © Pyykkönen)

Toinen Mooseksen kirja 3:1-6

Mooses paimensi appensa Jetron, midianilaisen papin, lampaita. Kerran hän vei lauman autiomaan toiselle puolen ja tuli Jumalan vuoren Horebin juurelle. Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta. Mooses huomasi, ettei tuli kuluttanut pensasta, vaikka se oli liekeissä. Silloin hän ajatteli: ”Menenpä katsomaan tuota ihmettä. Minkä vuoksi pensas ei pala poroksi?”
Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: ”Mooses, Mooses!” Mooses vastasi: ”Tässä olen.” Herra sanoi: ”Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä.” Herra sanoi vielä: ”Minä olen sinun isäsi Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.” Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.

Viides Mooseksen kirja 33:16

Mooses ottaa vastaan laintaulut, palava pensas on hänen jalkojensa juuressa.
Kuva: Wikipedia
Ryömivä vadelmapensas, Rubus sanctus, Katariinan luostarin sisäpihalla. Pensaan oletetaan olevan palavan pensaan jälkeläinen. Alkuperäinen palavan pensaan paikka on kuitenkin kirkon sisällä.
Kuva: Wikipedia
Hän, joka asuu palavassa pensaassa, siunatkoon häntä suosiollaan. Kaikki tämä tulkoon Joosefin osaksi, hänen, joka on päämies veljiensä joukossa.

Pyhän Katariinan luostarissa Siinain vuorella Egyptissä on kirkon taakse rakennettu pieni kappeli sille paikalle, jossa Jumala ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa. Pyhiinvaeltaja Aetheria kertoo matkastaan Siinain luostariin vuosina 393 - 396 ja munkkien kilvoittelusta palavan pensaan lähellä ja Mooseksen vuorella jo kauan ennen kuin nykyinen luostari rakennettiin. Hänen mukaansa pensas oli silloin yhä elossa ja kasvatti uusia versoja. Viimeistään vuoteen 1216 mennessä pensas oli jaettu reliikkeinä kristityille.

Kirkon pääapsiksen takana palavan pensaan ympärillä oli aikaisemmin vain kattamaton piha, jolle pääsi kirkon etumaisten sivukappeleiden kautta. Vasta keskiajalla rakennettiin pieni lyijykattoinen kappeli kirkon päätyyn. Vain seinä erottaa kirkon apsiksen luostarin pyhimmästä paikasta, palavan pensaan kappelista. Niitä harvoja pyhiinvaeltajia, joiden enää sallitaan käydä palavan pensaan kappelissa, kehotetaan riisumaan kenkänsä ennen kuin he astuvat sisään, aivan niin kuin Jumalakin käski Mooseksen riisua kenkänsä ilmestyessään hänelle palavassa pensaassa. Kappelin lattialla on kallisarvoisia mattoja ja seinillä lukuisia ikoneita. Marmorilaatta avoimen alttarin alla osoittaa sitä kohtaa, jossa palava pensas on ollut.

Luostarin kirkon pääapsiksen suurenmoisissa mosaiikeissa Mooses on kuvattu riisumassa kenkiään Jumalan ilmestyessä hänelle palavassa pensaassa.

Ikoneissa usein toistuva aihe on Jumalanäiti palava pensas. Vanhin tästä aiheesta säilynyt kuva on kreikkalaisen käsikirjoituksen miniatuuri noin vuodelta 1100. Ikonin venäläisessä tyypissä on Jumalanäidin kuva kahdesta nelikulmaisesta, teräväsakaraisesta tähdestä muodostetun kahdeksankulmion keskellä, jota ympäröivät ruusunlehdet. Tähden sakaroihin on saatettu kuvata evankelistojen symbolit ja ruusunlehtiin ylienkelit. Pienet raamatulliset kohtaukset ikonin kulmissa viittaavat Jumalanäidin neitsyyteen. Bysanttilainen ikonityyppi on kuvattu Athoksen ikonimaalauskirjassa näin:

Jumalanäiti Palava pensas (Неопалимая Купина / Neopalimaja Kupina), venäläinen ikonityyppi
Kuva: Wikipedia
Lampaiden ympäröimä Mooses riisuu kenkiään palavan pensaan edessä. Pensaan keskellä näkyy Pyhä Neitsyt lapsen kanssa. Hänen vierellään on enkeli, joka katsoo Moosesta. Pensaan toisella puolella on toisen kerran Mooses, joka ojentaa kättään ylöspäin, ja toisessa kädessään hänellä on sauva.

Pyhät isät ovat jo varhain selittäneet tätä symbolia:

Niin kuin pensas oli liekeissä palamatta silti poroksi, säilyi Jumalanäidin neitsyys salaisella tavalla hänen synnytettyään Jumalan Pojan.

Jos me haluamme etsiä luonnontieteellistä selitystä palavalle pensaalle, jota tuli ei kuitenkaan kuluta, se voisi löytyä Siinailla esiintyvästä erittäin harvinaisesta pensaasta, jonka oksat ja lehdet ovat hyvin vaaleat ja saattavat vastavalossa hyvinkin näyttää olevan liekeissä. Myös luostarin sisäpihalla yhä kasvavaa ryömivää vadelmapensasta on pidetty palavan pensaan jälkeläisenä. Mutta toisaalta: Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. (Luuk.1:37)

Vilma

Katso myös


Jumalansynnyttäjän (Jumalanäidin) ikoneja

Jumalanäiti Aerovindus | Jumalanäiti Ahtyrskaja | Jumalanäiti Akatistos | Arapetin (Arabian) Jumalanäiti | Jumalanäiti Aristakratus | Armatian Jumalanäiti | Barskin Jumalanäiti | Belozerskin Jumalanäiti | Betlehemin Jumalanäiti | Jumalanäiti Bogoljubskaja | Devpetepurin Jumalanäiti | Donin Jumalanäiti | Ilojen ilo -ikoni | Japanilainen Jumalanäiti | Jumalanäiti Ehtymätön malja | Jumalanäiti Eksyneiden lohduttaja | Jumalansynnyttäjä Elävöittävä lähde | Jumalanäiti Elefterousa | Jumalanäiti Ennusmerkki | Fjodorovin Jumalanäiti | Gerbovetsin Jumalanäiti | Georgian Jumalanäiti | Jumalanäiti Grebnevskaja | Jumalanäiti Hukkuvien pelastaja | Imettävä Jumalanäiti | Itkevä Jumalanäiti | Ivironin Jumalanäiti | Jeletsin Jumalanäiti | Jerusalemin Jumalanäiti | Jumalanäiti ilmestyy Sergei Radonežilaiselle | Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkuminen | Jumalanäidin ylistys | Jumalanäiti Kaikkien murheellisten ilo | Jumalanäiti Lohduta minua surussani | Kalugan Jumalanäiti | Kasperovin Jumalanäiti | Kazanin Jumalanäiti | Kiinalainen Jumalanäiti | Kolmikätinen Jumalanäidin ikoni | Kolotskajan Jumalanäiti | Konevitsan Jumalanäiti | Korsunin Jumalanäiti | Kostrovin Jumalanäiti | Kozelshtshanin Jumalanäiti | Jumalanäiti Kuihtumaton kukka | Kupjatitsin Jumalanäiti | Kärsimyksen Jumalanäiti | Jumalanäiti Lapin viljaa | Leipäviljan Jumalanäiti | Lesnan Jumalanäiti | Mirožin Jumalanäiti | Neitsyt Marian ilmestys | Neitsyt Marian syntymä | Neitsyt Marian temppeliin tuominen | Neamţun Jumalanäiti | Nikopoioksen Jumalanäiti | Novgorodin Jumalanäiti | Novonikitan Jumalanäiti | Jumalanäiti Nöyrän tuki | Jumalanäiti Oi suuresti ylistetty Äiti | Okonskin Jumalanäiti | Jumalanäiti Olet viinitarha | Jumalanäiti Ostrobramskaja | Palava pensas | Pielaveden Jumalanmuamo | Porin Jumalanäiti | Jumalanäiti Parantaja | Jumalanäidin suojelus eli Pokrova | Potšaevin Jumalanäiti | Pyhtitsan Jumalanäiti | Rasimäen Jumalanäiti | Rauman Jumalanäiti | Rooman kansan pelastus | Serafim-Divejevon Jumalanäiti | Sitkan Jumalanäiti | Jumalanäiti Siunattu kohtu | Seiso Kristuksen puolella | Seitsemän surua | Smolenskin Jumalanäiti | Socolan Jumalanäiti | Jumalanäiti Suljettu puutarha | Supraslin Jumalanäiti | Svjatogorskin Jumalanäiti | Tihvinän Jumalanäiti | Tinoksen Jumalanäiti | Tolgan Jumalanäiti | Jumalanäiti Totisesti on kohtuullista | Troitse-Sergijevin Jumalanäiti | Tsilkanin Jumalanäiti | Tširskin Jumalanäiti | Tšuhloman Jumalanäiti | Tulessa ilmestyvä | Ustjužnan Jumalanäiti | Valamolainen Jumalanäiti | Valgetjärven Jumalanäiti | Volokolamskin Jumalanäiti | Jumalansynnyttäjä Valtaistuimella | Vladimirin Jumalanäiti | Jumalanäiti Ymmärryksen lisääjä | Älä itke minua, äitini |