Toiminnot

ONL:n synty - osa IX

Kohteesta Ortodoksi.net

(Tämä on yhdeksäs osa useammasta artikkelista koostuvasta sarjasta "ONL:n synty".)
(Voit myös kuunnella tämä artikkelin klikkamalla linkkiä "Kuuntele" ja halutessasi lukea tekstin samaan aikaan puhutun tekstin kanssa, kun siirrät puhutun tekstin uuteen välilehteen.)

Aamun Koitto 1943 nro 7 / 15.4.1943 s.19-21

Kuuntele artikkelin teksti


(Oheisessa artikkelissa on termi ’kreikkalaiskatolinen’ korvattu Ortodoksi.netin toimesta 3 kohdassa nykyisyyteen oikeammalla sanalla ’ortodoksinen’.)
---
Pentti Härkönen:

Miksi Ortodoksisten Nuorten Liitto on tarpeen?

Aamun Koiton nr. 7 kansilehti

Historiallisen kehityksen tuloksena on suomalaisen ortodoksisuuden muodostuminen, mitä nyt voimme pitää tapahtuneena tosiasiana. Ortodoksisten Nuorten Liiton tehtävänä on epäilemättä oleva säilyttää tätä ortodoksista uskoamme ja edistää Suomen ortodoksisen kirkon menestystä. Me ortodoksiset nuoret omistamme kirkolle työtämme ja harrastustamme luottamuksessa, että kirkollamme on vastalahjaksi paljonkin meille annettavana. Nähdäksemme uskonto on olemassa ihmistä varten oikeammin kuin ihminen uskontoa varten. Mutta ortodoksinen kirkko onkin sellainen voimakeskus – osittain vielä tuntematon – joka voi antaa mitä arvokkaimman osuuden nuorison kasvattamisessa, mikä toiminta koituu välittömästi tämän omaksi hyväksi. Päämääränä on oleva Ortodoksisten Nuorten Liiton jäsenten samoin kuin yleensä ortodoksisten suomalaisten keskuudessa suoritettava ihmisen kaikinpuolinen, sekä henkinen että ruumiillinen kohottaminen, oikean inhimillisyyden kehittäminen, luonteen ja tahdon lujittaminen ja ominaisuuksien jalostaminen. – Puhuessamme suomalaisista ortodokseista, tarkoitamme lähinnä karjalaisia, jotka muodostavat heistä valtaenemmistön.

Aikaisemmin karjalaiset ovat olleet tunnettuja ankarasta ja puhtaasta siveellisyydestään. Tällaisen korkean siveellisyyden säilyttäminen varsinkin raittius- ja sukupuolikysymyksen alalla on oleva ONL:n ohjelman tärkeimpiä kohtia. Tunnettua on, miten laajalle on juoppous levinnyt nykyhetkenä ja miten sukupuolitauteja ilmenee huolestuttavan runsaasti. Juoppolalliuuden ihanne on kitkettävä pois juurineen, samoin sukupuolikysymyksen alalla ONL:n on ryhdyttävä tarmokkaasti taistelemaan kansanterveyden puolesta. Mainittujen epäkohtien ei ole sallittava kauemmin turmella suomalaisen rodun terveyttä ja huonontaa suomalaista ihmistyyppiä. –

Kun puhumme tässä ortodoksisten karjalaisten siveyskäsityksistä, on muistettava, että niille on kokonaan vierasta synkkä ja kolkko elämänkielteisyys ja ilon paheksuminen, mitä muualla Suomessa tavataan monin paikoin laajalle levinneenä. Karjalaisille ominainen tapojen puhtaus ja terve siveellisyys sen sijaan on avannut portit todelliseen elämäniloon, mikä on ilmaus riehuvista intohimoista saadusta voitosta, heidän keskuudessaan on ollut yleistä hilpeys ja mielen tasapaino. He ovat tienneet sen, että ilo on elämän suurin voima. Myöskään heidän paastotapansa eivät ole olleet piinallista lihansa kiduttamista, vaan pääsytie sielun terveyteen. Heidän viisas kohtuullisuuteen ja pidättyväisyytensä selittänee sen, miksi karjalaisten ortodoksisuus, jos mikä, on ensi sijassa valoisa, iloinen uskonto.

Sanotaan, että karjalaisen luonne on herkkä ja vaikutteille altis. Jos tämä on totta, on se tunnustettava useimmissa tapauksissa heikkoudeksi, josta on päästävä vapautumaan kasvatuksen avulla. Tärkeämpää kuin herkkyys, on meille karjalaisille itsekuri, jonka avulla on heimon luonnetta karaistava, karsittava eräät sen omituisuudet, virheet ja heikkoudet.

Karjalaisten luonteesta ei suinkaan puutu hyviä ominaisuuksia, joiden tarjoamalle perustukselle voidaan vastedes rakentaa. Sillä niin varjo- kuin valopuolet on ONL:n toiminnassa tarkoin otettava huomioon. Tällä kertaa mainitsemme vain karjalaisen luonteen avaruuden ja moniulotteisuuden. Olen kuullut kerrottavan viime vuosisadan puolivälissä eläneestä Syskyjärven miehestä, joka oli samalla kertaa maapallon ympäri purjehtinut ortodoksinen merikapteeni ja hevoskauppias, keihäällä karhun kaataja ja kanteleensoittaja. Tällainen ihmistyyppi ennakoi tulevaisuuden ihmistä sen ehkä ihanteellisessa hahmossa, se aukaisee avaria näköaloja myös henkisiin kehitysmahdollisuuksiin.

ONL:n toiminnassa on otettava huomioon kaikki nuorison luonnetta heikentävät tekijät, jollaisia on olemassa mm. uskonnollisella alalla, erikoisesti mitä tulee meihin karjalaisiin. Tarkoitan kaksiuskontoisuutta, mikä on vaikutukseltaan samanlaista kuin kaksikielisyys. Sielutieteilijät ovat tutkimuksissaan esittäneet, että henkilöt, jotka on varhaisesta lapsuudesta lähtien kasvatettu kaksikielisessä kodissa, eivät pysty korkeimpiin henkisiin saavutuksiin, sillä kahden kielen rinnakkain käyttäminen häiritsee ja tuottaa vaurioita luonnonlahjojen kehitykselle, Mitä tulee uskontoon, niin joskin valtioitten on kyettävä sulattamaan sisäelimistönsä toimintaan erilaisia uskontoja ja saattamaan ne keskinäiseen sopusointuun, niin on kuitenkin pienemmille alueille, yksityisille paikkakunnille onneksi, että niissä asuu ehjästi samaa uskontoa tunnustava väestö. Kaksiuskontoisuus aiheuttaa eräillä seuduilla uskonnollista pirstoutuneisuutta ja yksityisissä perheissä hajaannustilaa, esim. kun joku ortodoksisen perheen jäsen eroaa omasta kirkosta ja muuttaa vieraaseen. Tällainen tuottaa valitettavan repeämän kodin sisäiseen elämään, se on osoitus muuttajan henkisestä ryhdittömyydestä ja useinkin puolisivistyksestä. Kahden uskonnon rinnakkainen vaikutus ja kilpailu aiheuttaa vaurioita lasten ja nuorten henkiselle kehitykselle, murentaa luonteen eheyden, tekee ihmisen juurettomaksi, heikentää tahtoa ja tekee kotikasvatuksen ristiriitaiseksi. Nämä vauriot on päättävästi estettävä, sopivaisuuden ja hyvien tapojen rajoissa, lujittamalla ja eheyttämällä ortodoksisen kansanvähemmistömme sisäistä rintamaa. Siinä on ONL:lle tehtävää riittämiin asti.

Eräänä tärkeänä syynä uskonnonmuuttoihin on ollut riittämätön käsitys omasta uskonnosta ja tietojen puute. Siksi ONL:lla on arvokas tehtävä opiskelujärjestönä. Papistomme on suhtauduttava myönteisesti niin uskonnollisen kuin muunkin kansanvalistuksen kohottamiseen. Ennen Suomen itsenäisyyttä monet Laatokan-Karjalassa toimineet venäläiset papit laiminlyönneillään ja leväperäisyydellään pitivät kansan sivistystason alhaisena. Nuori ortodoksinen papistomme, joka on kansan omasta keskuudesta lähtenyt ja sen parasta tajuava, on varmaankin aikaansaava tässä kohden käänteentekevän muutoksen, varsinkin kun kansan sivistystaso on esim. Laatokan-Karjalassa jo ajat sitten kohonnut muun Suomen tasolle.

Suuremmassa määrässä kuin opiskelujärjestön pitää ONL:n olla jäsentensä kasvatusjärjestön, jonka on kasvatettava nuorisosta kunnon ortodokseja – sehän on ortodoksista uskontoa tunnustavan kristityn nimi – ja hyviä Suomen kansalaisia, jotka vapaina suomalaisina pystyvät hoitamaan Suur-Suomi-isänmaan asioita omalta osaltaan, joko viljelemällä kotikylänsä vainioita ja hoitamalla kotiseudun kunnallista ja kirkollista hallintoa tai tekemällä tehtävänsä kivääri kädessä rajalla ja rintamalla. Jumala antakoon tälle järjestölle ja sen jäsenille voimaa edessä olevan suuren tehtävän suorittamisessa.

(seuraavat voit lukea tai kuunnella oheisista linkeistä)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa I)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa II)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa III)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa IV)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa V)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa VI)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa VII)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa VIII)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa IX)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa X)
(lue tai kuuntele: ONL:n synty - osa XI)