Toiminnot

Ero sivun ”Kirkon historian aikajana” versioiden välillä

Kohteesta Ortodoksi.net

(Apostolinen aika (33-100))
(Nikean kirkolliskokousta edeltänyt aika (100-325))
Rivi 58: Rivi 58:
  
 
* 107 [[Ignatios Antiokialainen]] syötetään leijonille; Jerusalemin toinen piispa Simeon ristiinnaulitaan
 
* 107 [[Ignatios Antiokialainen]] syötetään leijonille; Jerusalemin toinen piispa Simeon ristiinnaulitaan
* n. 120-220 Apologeettojen aika ([[Justinos Marttyyri]], [[Aristeides Ateenalainen]], [[Tatianos Assyrialainen]], [[Athenagoras Ateenalainen]], [[Theofilus Antiokialainen]], [[Felix Marcus Minucius]], [[Tertullianus]],  [[Kodratos (apostoli)|Kodratos]], [[Meliton Sardeslainen]], [[Apollinaris Claudius]]
+
* n. 120-220 [[Apologetiikka|Apologeettojen]] aika ([[Justinos Marttyyri]], [[Aristeides Ateenalainen]], [[Tatianos Assyrialainen]], [[Athenagoras Ateenalainen]], [[Theofilus Antiokialainen]], [[Felix Marcus Minucius]], [[Tertullianus]],  [[Kodratos (apostoli)|Kodratos]], [[Meliton Sardeslainen]], [[Apollinaris Claudius]]
 
* 124 Apostolit [[Kodratos (apostoli)|Kodratos]] ja [[Aristeides Ateenalainen]] esittävät apologiat keisari Hadrianukselle Ateenassa.
 
* 124 Apostolit [[Kodratos (apostoli)|Kodratos]] ja [[Aristeides Ateenalainen]] esittävät apologiat keisari Hadrianukselle Ateenassa.
 
* 130 [[Justinos Marttyyri]]n kääntyminen
 
* 130 [[Justinos Marttyyri]]n kääntyminen
Rivi 66: Rivi 66:
 
* 142-144 [[Markion Sinopelainen]], meni Roomaan ja perusti kirkon, jota myöhemmin kutsuttiin markionismiksi. Julistettiin harhaoppiseksi 144 (tai 147).
 
* 142-144 [[Markion Sinopelainen]], meni Roomaan ja perusti kirkon, jota myöhemmin kutsuttiin markionismiksi. Julistettiin harhaoppiseksi 144 (tai 147).
 
* 150 Kreikkalainen egyptiläisten evankeliumi (Nag Hammadi)  
 
* 150 Kreikkalainen egyptiläisten evankeliumi (Nag Hammadi)  
* 150 Valentinos (myös Valentinios) oli tunnetuin kristillinen gnostilainen teologi ja valentinolaisuuden perustaja.
+
* 150 Valentinos (myös Valentinios) oli tunnetuin kristillinen [[Gnostilaisuus|gnostilainen]] teologi ja valentinolaisuuden perustaja.
 
* 150 [[Justinos Marttyyri]] määrittelee liturgian.
 
* 150 [[Justinos Marttyyri]] määrittelee liturgian.
 
* 155 (tai 160) [[Polykarpos Smyrnalainen|Polykarpos Smyrnalaisen]] marttyyrikuolema
 
* 155 (tai 160) [[Polykarpos Smyrnalainen|Polykarpos Smyrnalaisen]] marttyyrikuolema
Rivi 74: Rivi 74:
 
* 166-174 Paavi Soter erotti erillisen vuosittaisen pääsiäisjuhlan viikoittaisten sunnuntaiden lisäksi Krituksen ylösnousemuksen juhlaksi, kvartodesimaanien tilalle.  
 
* 166-174 Paavi Soter erotti erillisen vuosittaisen pääsiäisjuhlan viikoittaisten sunnuntaiden lisäksi Krituksen ylösnousemuksen juhlaksi, kvartodesimaanien tilalle.  
 
* 170 (tai 175) [[Tatianos Assyrialainen]] kirjoittaa "Diatessaronin", jossa hän harmonisoi neljä kanonista evankeliumitekstiä yhdeksi.
 
* 170 (tai 175) [[Tatianos Assyrialainen]] kirjoittaa "Diatessaronin", jossa hän harmonisoi neljä kanonista evankeliumitekstiä yhdeksi.
* 170 [[Muratorin kaanon]], varhaisin tunnettu Uuden testamentin kirjojen kaanon.
+
* 170 [[Muratorin kaanon]], varhaisin tunnettu [[UT|Uuden testamentin]] kirjojen kaanon.
 
* 170 (tai 193-211) Simmakos Ebioniitin (Ἐβιωνίτης Σύμμαχος) uusi kreikankielinen käännös Vanhasta Testamentista.
 
* 170 (tai 193-211) Simmakos Ebioniitin (Ἐβιωνίτης Σύμμαχος) uusi kreikankielinen käännös Vanhasta Testamentista.
 
* 175 [[Paavalin teot]] (apokryfi)  
 
* 175 [[Paavalin teot]] (apokryfi)  
Rivi 104: Rivi 104:
 
* 248 [[Origenes]] kirjoitti ”Kelsosta vastaan” (Contra Celsum)
 
* 248 [[Origenes]] kirjoitti ”Kelsosta vastaan” (Contra Celsum)
 
* 249-251 Deciuksen vainot  
 
* 249-251 Deciuksen vainot  
* 255-256 Kolme Karthagon kirkolliskokousta  
+
* 255-256 Kolme Karthagon [[Ekumeeniset kirkolliskokoukset|kirkolliskokousta]]
 
* 253-260 Valerianuksen vainot
 
* 253-260 Valerianuksen vainot
 
* 258 Keisari Valerianus teloitutti kaikki kristityt piispat, seurakunnanvanhimmat ja diakonit
 
* 258 Keisari Valerianus teloitutti kaikki kristityt piispat, seurakunnanvanhimmat ja diakonit
 
* 258 [[Cyprianus Karthagolainen]] kokee marttyyrikuoleman
 
* 258 [[Cyprianus Karthagolainen]] kokee marttyyrikuoleman
* 264 [[Paavali Samosatalainen]] ekskommunikoidaan
+
* 264 [[Paavali Samosatalainen]] [[Ekskommunikaatio|ekskommunikoidaan]]
* 265 [[Modalismi|Modalistiset]] [[Monarkismi|monarkianistit]] käyttivät Kyrenessä termiä ''[[homoousios]]'' eli yhtä olemusta käytettiin ensimmäisen kerran kuvaamaan Isän ja Pojan suhdetta.
+
* 265 [[Modalismi|Modalistiset]] [[Monarkismi|monarkianistit]] käyttivät Kyrenessä termiä ''[[homoousios]]'' eli yhtä olemusta käytettiin ensimmäisen kerran kuvaamaan [[Isä (Jumala)|Isän]] ja [[Jeesus|Pojan]] suhdetta.
 
* 265-270 [[Gregorios Neokesarealainen]] näkee ensimmäisen tunnetun Jumalansynnyttäjän ilmestyksen
 
* 265-270 [[Gregorios Neokesarealainen]] näkee ensimmäisen tunnetun Jumalansynnyttäjän ilmestyksen
 
* 270 [[Antonios Suuri]] aloittaa luostariliikkeen
 
* 270 [[Antonios Suuri]] aloittaa luostariliikkeen
Rivi 116: Rivi 116:
 
* 276 Mani ristiinnaulittiin, [[manikealaisuus|manikealaisuuden]] perustaja
 
* 276 Mani ristiinnaulittiin, [[manikealaisuus|manikealaisuuden]] perustaja
 
* 283-284 [[Kosmas ja Damianos Roomalaiset]] kokevat marttyyrikuoleman
 
* 283-284 [[Kosmas ja Damianos Roomalaiset]] kokevat marttyyrikuoleman
* 284 [[Andreas Sotajoukkojenjohtaja]] (Stratelates) ja 2593 hänen kanssaan sotilastaan kokivat marttyyrikuoleman. Koptikirkon marttyyrien muistokalenteri alkaa tästä päivästä, ollen päivä yksi.
+
* 284 [[Andreas Sotajoukkojenjohtaja]] (Stratelates) ja 2593 hänen kanssaan sotilastaan kokivat marttyyrikuoleman. [[Aleksandrian koptilaisortodoksinen kirkko|Koptikirkon]] marttyyrien muistokalenteri alkaa tästä päivästä, ollen päivä yksi.
 
* 285 [[Antonios Suuri]] pakenee erämaahan elämään rukouksessa
 
* 285 [[Antonios Suuri]] pakenee erämaahan elämään rukouksessa
 
* 293-305 Diocletianuksen vainot
 
* 293-305 Diocletianuksen vainot

Versio 25. tammikuuta 2010 kello 00.49

Kirkon historian aikajanan on laatinut Petja Pyykkönen. Osa vuosiluvuista on viitteellisiä, koska varmaa tietoa varsinkaan varhaisesta historiasta on erittäin vaikea saada. Ehdota muutosta tai lisäystä.

Uuden testamentin aika

  • 27 eKr.-180 jKr. Pax Romana
  • 20 eKr. Herodes aloittaa toisen temppelin suuren rakennustyön Jerusalemissa
  • 7 eKr.–4eKr. Kristus syntyi Betlehemissä. 14 000 lasta tapetaan.
  • 1 Juutalainen apokryfi ”Mooseksen taivaaseenastuminen” kirjoitetaan
  • 6 Augustus panee Herodeksen viralta; Samariasta, Juudeasta ja Idumeasta tulee suoran Rooman hallinnon alainen Juudean provinssi, jonka pääkaupunki on Kesareassa; Quirinius saa Syyrian maaherran viran ja panee Juudeassa toimeen väestönlaskennan veronkeräystä varten
  • 7–26 Rauhan aika, Juudeassa ja Galileassa on suhteellisen rauhallista
  • 18–36 prefekti Valerius Gratus nimittää Kaifaksen juutalaisten ylipapiksi
  • 19 Juutalaiset, juutalaiset proselyytit ja astrologit karkotetaan Roomasta
  • n. 25-26 Joosef Kihlaaja kuolee
  • 26–36 Pontius Pilatus Juudean prefektinä
  • 26–29 Johannes Kastaja aloittaa toimintansa "Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuonna" (Luuk. 3:1–2); Jeesuksen kaste (Mark. 1:4–11); Johannes Kastaja pidätetään ja mestataan (Luuk. 3:19–20, Juutalaisten muinaisajat 18.5.2)
  • 28–30 Jeesuksen julkinen toiminta, ristiinnaulitseminen
  • n. 30 ensimmäisen marttyyrin Stefanoksen kuolema; Paavalin kääntymys Damaskon tiellä (Apt. 9)

Apostolinen aika (33-100)

  • n.30-33 Jeesuksen ylösnousemus ja ilmestyminen ihmisille; ensimmäinen helluntai; Jerusalemin kirkko, ensimmäinen kirkko perustetaan, kristittyjä vainotaan (Ap.t. 7:54–8:8)
  • 33-70 Ensimmäinen tunnettu kirkko rakennettiin nykyisen Jordanian Rihabin kaupungin läheisyyteen
  • 34 Apostoli Pietari perustaa Antiokian seurakunnan
  • 35 Nimitystä ”kristitty” käytetään ensimmäisen kerran Antiokiassa
  • 37 Joosef Arimatealainen matkustaa Britanniaan, jossa hän rantautuu Glastonburyyn
  • 40 Apostoli Barnabas lähetetään Jerusalemista Antiokiaan vahvistamaan seurakuntaa, koska kirkon johtajat pakenivat vainojen vuoksi; Neljäs makkabialaiskirja kirjoitetaan; Simon Pietari kastaa roomalaisen kenturion Corneliuksen, jota pidetään ensimmäisenä pakanakäännynnäisenä (Ap.t. 10)
  • 44 Jaakob Sebedeuksen poika teloitetaan Herodes Agrippa I:n käskystä (Ap.t. 12:1–3)
  • n. 46–48 Paavali ja Barnabas lähetysmatkalla Kyproksella (Ap.t. 13:4–12)
  • 48–99 Paavalin kirjeet kirjoitetaan
  • 49 Keisari Claudius ajaa juutalaiset pois Roomasta.
  • 49 Apostolien kokous Jerusalemissa, jossa päätetään, ettei ei-juutalaisten tarvitse noudattaa juutalaisten tapoja tullakseen kristityiksi (Ap.t. 15)
  • n. 49-52 Paavali lähetysmatka Korinttiin apostoli Silaksen kanssa (Ap.t. 18)
  • 50 Pääsiäismellakka Jerusalemissa, 20–30 000 kuolee
  • 50 Jesajan taivaaseenastuminen kirjoitetaan
  • 52 Apostoli Tuomas saapuu Keralaan Intiaan
  • 53-57 Apostoli Paavalin kolmas lähetysmatka
  • n. 57 Paavalin viimeinen käynti Jerusalemissa (Ap.t. 21)
  • n. 58 Paavali pidätetään ja vangitaan Kesareaan (Ap.t. 25:4)
  • n. 60 Paavali saarnaa Roomassa (Ap.t. 28:15–31)
  • 62 Apostoli Jaakob, Herran veli kivitetään ylipappi Ananus ben Artanuksen käskystä, Clodius Albinus panee Ananuksen viralta
  • 62 Apostoli Andreas ristiinnaulitaan Patraksella
  • 64 Rooman palo, Nero syyttää 'kristittyjä', vainot alkavat; varhaisin maininta kristityistä Roomassa (Tacitus); Paavali mestataan (Kol. 1:24, Ef. 3:13, 2 Tim. 4:6–8, 1 Klem. 5:5–7); Pietari ristiinnaulitaan (Joh. 21:18, 1 Piet. 5:13, Origenes)
  • 66–73 Juutalaisten kansannousu
  • 68 Roomalaiset tuhoavat essealaisen Qumranin yhteisön; Nero tekee itsemurhan
  • 69 Ignatios Antiokialaisesta tulee Antiokian kolmas piispa
  • 70 Markuksen evankeliumi kirjoitetaan; Jerusalemin ja Herodeksen temppelin tuhoaminen (Uuden Testamentin kirjojen kirjoittamisen ajankohdista on kaksi koulukuntaa, toisen mukaan ne ajoitetaan ajalle 40–96 jaa.)
  • 71 Apostoli Markus matkustaa Egyptiin
  • n. 75–90 Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot kirjoitetaan
  • 80–85 Matteuksen evankeliumi kirjoitetaan
  • n. 80-90 Didakhe kirjoitetaan
  • 81–96 Johannes tai hänen oppilaansa kirjoittaa Johanneksen ilmestyksen; Domitianuksen vainot
  • 98-117 Trajanuksen vainot
  • 90 Jamnian kokous (kyseenalaistettu) määrittelee pesäeron juutalaisten ja kristittyjen välillä
  • 90–100 Johanneksen evankeliumi ja Johanneksen kirjeet kirjoitetaan
  • 100 Apostoli Johannes kuolee

Nikean kirkolliskokousta edeltänyt aika (100-325)

Kirkolliskokousten aika (325-787)

kesken

Bysantin aika (787-1453)

kesken

Kansalliskirkkojen aika 1453->

kesken

Vallankumousten ja Diasporan aika 1917->

kesken

Petja Pyykkönen

Ehdota muutosta tai lisäystä.