Toiminnot

Toiminnot

Hakutulokset

  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    976 tavua (124 sanaa) - 7. marraskuuta 2009 kello 10.52
  • Bysanttilaisten isien käytännöllisessä opetuksessa ihmisen parantumisen sielun sairauksista t ...ntisen teologian haitallisista vaikutuksista ainoastaan palaamalla Pyhien Isien Teologiaan.
    15 KiB (1 814 sanaa) - 23. elokuuta 2016 kello 10.54
  • ...hänen teologian opettajansa, Filadelfian metropoliitta Theoleptos, jonka kirjoituksia löytyy myös [[Filokalia]]sta. ...s he voivat olla aitoja teologeja, mikäli he pysyvät uskollisina pyhien isien todistukselle. Sitten kolmanneksi ovat ne, joilla ei ole henkilökohtaista
    10 KiB (1 325 sanaa) - 14. marraskuuta 2013 kello 06.35
  • ...itinsä Silvia ja tätinsä Tarsilla ja Emiliana ovat myös Rooman kirkon pyhien luettelossa. Saatuaan erinomaisen maallisen koulutuksen hän saavutti Rooma == Kirjeitä ja kirjoituksia ==
    4 KiB (617 sanaa) - 11. elokuuta 2013 kello 10.55
  • ...selle]], jossa hän tutustui luostarielämään ja kreikankielisiin pyhien isien kirjoituksiin. Palattuaan Venäjälle Nil näki Venäjän luostarilaitoksen ...luopumista ja haki itselleen yksinäisyyttä. Sorajoella hän tutki pyhiä kirjoituksia ja vähitellen hänen ympärilleen kerääntyi muita veljiä, jotka janosiv
    4 KiB (552 sanaa) - 4. toukokuuta 2011 kello 18.08
  • ...kauneudesta toistuu usein Bysantin teologian huomattavien edustajien kuten pyhien [[Basileios Suuri|'''Basileios Suuren''']] (k. 379), [[Johannes Krysostomos
    16 KiB (2 061 sanaa) - 1. elokuuta 2010 kello 21.24
  • ...eroaa selkeästi maailmallisesti elävän ihmisen elämänkuvasta. Pyhien isien elämä sitoutuu Kirkon askeettiseen, liturgiseen, kokemukselliseen ja käy ...pelkästään elää luostarissa, vaan munkin tulee elää siellä pyhien isien esikuvan mukaisesti. Munkin hengellisen innoituksen lähteenä on sisäinen
    22 KiB (2 978 sanaa) - 29. joulukuuta 2009 kello 12.39
  • ...alisesti, vaan tulemalla olemassa olevaksi langenneessa maailmassa. Pyhien isien näkemys papista oman heikkoutensa tiedostavana "haavoittuneena parantajana ...a kyvylle nähdä pahuus eri muodoissa kaikkialla, missä sitä on. Pyhien isien askeesi perustuu ihmisessä itsekkyyden ja vastuuttomuuden voittamiseen. Ki
    31 KiB (4 047 sanaa) - 20. tammikuuta 2010 kello 22.15
  • ...lahja. Kirkko on hengellisen elämän ja kasvamisen kohtu. Bysanttilaisten isien ja opettajien lähimmäisenrakkauteen liittyy voimallisesti näkemys kaikki ...iiton 10 käskyä. - Filokalia IV osa''. Kokoelma pyhien kilvoittelijoiden kirjoituksia. Vanhasta kreikasta suomentanut sisar Kristoduli (Lampi). Pieksämäki
    23 KiB (3 033 sanaa) - 2. maaliskuuta 2010 kello 12.21
  • :: '''''Filokalia''''': '''Kokoelma pyhien kilvoittelijaisien kirjoituksia''' ...enkisten pyhien rakkaus kauneuteen: kokoelma pyhien ja jumalankantajaisien kirjoituksia, joiden käytännöllisen ja kontemplatiivisen eettisen filosofian kautta m
    17 KiB (1 900 sanaa) - 25. tammikuuta 2024 kello 13.41
  • ...oka sijoittuu luokkaan [[:Luokka:Pyhien isien kirjoituksia|’Pyhien isien kirjoituksia’]] ja sen alaluokkaan [[:Luokka:Syyrialaisten mystikkojen opetuksia|’Sy [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (213 sanaa) - 9. lokakuuta 2017 kello 10.05
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (266 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.02
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia|*]]
    7 KiB (811 sanaa) - 7. joulukuuta 2009 kello 00.56
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (194 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.03
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    927 tavua (136 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.06
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (351 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.03
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    6 KiB (871 sanaa) - 5. joulukuuta 2011 kello 18.06
  • ...li nuorelle miehelle pyhän Markus Askeetin (''muistopv. 5.3.'') ja muiden pyhien tekstejä. Nuori mies luki kirjoja tarkkaan ja yritti laittaa lukemansa tod ...ukemalla pyhää [[Raamattu]]a ja isien kirjoituksia sekä keskustelemalla pyhien vanhusten kanssa.
    11 KiB (1 530 sanaa) - 7. heinäkuuta 2012 kello 17.22
  • ..., vaan tekemään meidät otollisiksi seisomaan hänen oikealla puolellaan Pyhien kanssa. ...apostolien saarna, profeettojen profetia, opettajien auttaja, ja kaikkien pyhien ihmisten puhdas ja kunniallinen kaunistus.''
    21 KiB (3 193 sanaa) - 5. joulukuuta 2011 kello 18.06
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (350 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.03
  • ** [[:Luokka:Pyhien isien kirjoituksia|Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (170 sanaa) - 9. toukokuuta 2011 kello 16.53
  • ...ja sisaret, pyydän teidän kaikkien rakkauttanne, juoskaamme kaikki rippi-isien luokse ja tunnustakaamme syntimme, niin piispat kuin pappismunkit, papit, m [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    9 KiB (1 305 sanaa) - 5. joulukuuta 2011 kello 18.07
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (146 sanaa) - 29. lokakuuta 2011 kello 07.54
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (302 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.05
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (300 sanaa) - 28. marraskuuta 2011 kello 21.13
  • Nikolai Gogol luki innoituksekseen [[Pyhä|pyhien isien]] tekstejä, mutta ne muodostivat hänelle vain ulkonaisen kehyksen. Hän a
    12 KiB (1 541 sanaa) - 27. marraskuuta 2010 kello 19.20
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (285 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.05
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    3 KiB (471 sanaa) - 28. maaliskuuta 2013 kello 00.52
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    13 KiB (1 877 sanaa) - 7. huhtikuuta 2012 kello 00.36
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (242 sanaa) - 10. huhtikuuta 2009 kello 15.13
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    8 KiB (1 178 sanaa) - 11. huhtikuuta 2009 kello 12.50
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    9 KiB (1 253 sanaa) - 12. huhtikuuta 2009 kello 00.46
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (179 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.05
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (306 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 07.35
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (325 sanaa) - 2. toukokuuta 2009 kello 21.04
  • ...eeraa sujuvasti [[Raamattu]]a ja kirkon [[Pyhä|pyhien isien]] askeettisia kirjoituksia. Hänen elämäkertaansa luetaan kaikkialla maailmassa ja aina se herättä
    2 KiB (227 sanaa) - 25. tammikuuta 2024 kello 17.52
  • ...aksi tai hyödyksi, lähimmäisen hyväksi tai pahaksi, niin muista, että isien mukaan on myös vaivan paikkaan johtavia tekoja. [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (309 sanaa) - 9. toukokuuta 2009 kello 18.07
  • ...ollut lääkäri ja [[munkki]]. Ainoa syyrialainen lääkärimunkki, jonka kirjoituksia on säilynyt meidän aikoihinkin. Teksteissä hänen erikoisalaansa on siel * Ei pidä luulla, että pyhien isien opetuksia voisi ymmärtää luonnollisen tiedon avulla eli lukemalla niitä
    4 KiB (582 sanaa) - 26. toukokuuta 2011 kello 11.16
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (302 sanaa) - 7. syyskuuta 2009 kello 20.57
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    945 tavua (126 sanaa) - 30. toukokuuta 2009 kello 22.48
  • ...oista, pappismunkki '''Joakim''', näki, miten paljon Pjotr rakasti pyhien isien teoksia, ja ehdotti nuorukaiselle kopioitavaksi [[Siinain luostari|Siinain] ...kaitselmuksesta tavata '''Hesykhios'''-nimisen erakon, joka kopioi pyhien isien teoksia työkseen. Pjotr pyysi kahteen kertaan päästä hänen kuuliaisuus
    25 KiB (3 562 sanaa) - 25. elokuuta 2013 kello 09.55
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    875 tavua (116 sanaa) - 6. kesäkuuta 2009 kello 12.24
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    883 tavua (121 sanaa) - 14. kesäkuuta 2009 kello 09.20
  • ...ina elävän Jumalan salaisuudesta sanassa, ajattelussa ja teoissa. Pyhien isien teologinen sana oli seurausta heidän kirkollisesta kokemuksestaan. Sillä ...kemistä. Ortodoksinen teologia on Kirkon terapeuttista elämää. Pyhien isien perinteessä teologeja kutsutaan ''“Jumalan näkijöiksi”''. He seuraav
    23 KiB (3 033 sanaa) - 10. syyskuuta 2010 kello 17.43
  • ...tä edelleen uskovaisille Jumalan lapseksi ottamisen lahjan yhteydessä ja pyhien salaisuuksien palveluksessa, se pysyy koko ajan vähenemättömänä. Siksi [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (166 sanaa) - 17. heinäkuuta 2009 kello 22.44
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (207 sanaa) - 5. joulukuuta 2010 kello 11.41
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (231 sanaa) - 24. kesäkuuta 2009 kello 09.09
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (156 sanaa) - 4. heinäkuuta 2009 kello 21.40
  • ...uorella Maksimos sai tilaisuuden tutustua perusteellisesti bysanttilaisten isien teoksiin. ...hin mahdotonta löytää kreikan kieltä taitavia esipaimenia, pappeja tai pyhien tekstien käyttäjiä ja siksi käännöstyötä täytyi tehdä kreikasta l
    16 KiB (2 027 sanaa) - 29. marraskuuta 2010 kello 19.50
  • Metropoliitta Hieroteos opettaa pyhien isien hengessä, että Kirkon todellinen olemassaolo merkitsee kirkollisen terapi ...aito katumus jopa patologisilla itseinhon tai syytösten tiloilla. Kirkon isien opettama katumus ei kuitenkaan ole muunnettavissa eikä se toimi ihmisessä
    25 KiB (3 263 sanaa) - 1. elokuuta 2010 kello 21.25
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    634 tavua (78 sanaa) - 25. heinäkuuta 2009 kello 23.22
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (176 sanaa) - 25. heinäkuuta 2009 kello 23.21
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    976 tavua (126 sanaa) - 8. elokuuta 2009 kello 08.43
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (284 sanaa) - 15. elokuuta 2009 kello 18.04
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (314 sanaa) - 23. elokuuta 2009 kello 22.30
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (198 sanaa) - 30. elokuuta 2009 kello 11.10
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (190 sanaa) - 4. syyskuuta 2009 kello 19.49
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (312 sanaa) - 17. lokakuuta 2011 kello 23.08
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (164 sanaa) - 20. syyskuuta 2009 kello 09.01
  • ...svaa, saa harjoitusta ja nousee kohti yhtä ja yksinkertaista alttaria – pyhien aineetonta uudistumista. Tämä tapahtuu, kun mieli on valmistettu ja tehty [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    4 KiB (641 sanaa) - 20. syyskuuta 2009 kello 09.18
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    5 KiB (689 sanaa) - 9. tammikuuta 2012 kello 18.25
  • ...postolicis floruerunt opera'' (''Apostolisena aikana vaikuttaneiden pyhien isien työt''). ...kuten esimerkiksi pyhän Klemens Roomalaisen kirjeet). Kaikki apostolisten isien kirjoitukset eivät nykykäsityksen mukaan täytä kaikkia oikeaoppisen kri
    3 KiB (385 sanaa) - 14. helmikuuta 2020 kello 13.37
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (218 sanaa) - 9. lokakuuta 2009 kello 17.06
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (224 sanaa) - 8. tammikuuta 2012 kello 20.38
  • == Kirjoituksia ja kritiikkiä ==
    6 KiB (788 sanaa) - 25. lokakuuta 2009 kello 14.03
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (213 sanaa) - 24. lokakuuta 2009 kello 10.39
  • ...insa ja Hänen valtakuntaansa tuossa maailmassa etkä voi käydä sisään pyhien kaupunkiin. [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    4 KiB (688 sanaa) - 31. lokakuuta 2009 kello 11.10
  • Pyhien isien opetuksessa ja käytännössä ihmisen parantuminen sielun sairauksista tar ...istaa itseään himoista ja täyttää sisäinen maailma hyveillä. Pyhien isien mukaan hengellinen taistelu vaatii Kristuksen käskyjen noudattamista. Kun
    18 KiB (2 472 sanaa) - 2. marraskuuta 2010 kello 00.42
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (227 sanaa) - 14. marraskuuta 2009 kello 20.44
  • .... Hän tunsi pyhien isien opetuksia, palveli Jumalaa, eli ja opetti pyhien isien opetuksen mukaan. Palamas käytti teologisessa opetuksessaan Aristoteleen l ...kokemusta vastaan. Siksi pyhä Gregorios ei pelkästään toistanut pyhien isien opetuksia taistelussa näitä uusia harhaopettajia vastaan, vaan myös todi
    18 KiB (2 327 sanaa) - 11. marraskuuta 2009 kello 11.31
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (132 sanaa) - 21. marraskuuta 2009 kello 20.24
  • ...omistetun erakkoluostarin. Pyhällä maalla Johannes käänsi pyhien isien kirjoituksia romaniaksi, sävelsi kirkkolauluja ja kirjoitti opetuspuheita muille luosta
    4 KiB (596 sanaa) - 25. elokuuta 2013 kello 10.36
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (204 sanaa) - 28. marraskuuta 2009 kello 11.31
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    2 KiB (313 sanaa) - 4. joulukuuta 2009 kello 12.48
  • [[Luokka:Pyhien isien kirjoituksia]]
    1 KiB (184 sanaa) - 5. joulukuuta 2009 kello 17.57
  • == Paluu pyhien isien henkeen == Me hylkäämme usein ortodoksisten isien opetuksen, jonka mukaan Kirkon elävä usko tulee jakaa toisten ihmisten ka
    13 KiB (1 719 sanaa) - 30. joulukuuta 2011 kello 14.44
  • ...aistelun “vanhan [[Aadam]]in” elämänasennetta vastaan. Kirkon pyhien isien mukaan kaste liittää ihmisen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. K Pyhien isien mielestä ihmisen on mahdotonta tuntea Kristusta, ellei hän ensin halua va
    36 KiB (4 786 sanaa) - 4. maaliskuuta 2011 kello 11.49
  • ...ulla kokoontuvat yhteen paikkaan ja apostolien muistelmia tai profeettojen kirjoituksia luetaan, niin pitkään kuin aika sallii. Kun lukija on lopettanut, johtaja ...amaan paikkaan, viettämään yhdessä tätä juhlaa. Oleellista oli myös pyhien kirjoitusten lukeminen. Justinus puhuu apostolien "muistelmista" tai "eläm
    9 KiB (1 245 sanaa) - 4. syyskuuta 2010 kello 19.31
  • ...i latinalaisen kirkon [[filioque]]-lisäyksen ja paavin asemaan liittyvät pyhien kanonien vastaiset valtapyrkimykset. Fotios taisteli ekumeenisena patriarkk
    14 KiB (1 723 sanaa) - 4. helmikuuta 2014 kello 09.59
  • Pyhien isien (muun muassa [[Gregorios Nyssalainen|Gregorios Nyssalaisen]]) mielestä jum ...ονος''). Pappi on myös “liturgisti” (''λειτουργός'') ja pyhien mysteerioiden “suojelija” (''παραστάτης'') ja “näkijä”
    24 KiB (3 232 sanaa) - 23. huhtikuuta 2010 kello 12.33
  • Athoksella vietetyt vuodet avasivat pyhittäjä Nilille ortodoksisten isien luostari-ihanteen. Palattuaan Venäjällä Nil ryhtyi tinkimättä ajamaan
    14 KiB (1 789 sanaa) - 6. toukokuuta 2012 kello 17.50
  • ...mielen kirkastumista että Jumalan luomattoman kunnian näkemistä. Pyhien isien mukaan kristillinen käytäntö on paastoamista ja kokoöistä valvomista; ...niin usein väärinymmärretty kuin ''arvovalta'' ja ''traditio''. Pyhien isien käytännössä arvovalta ilmaisee Jumalan elävää todellisuutta, josta k
    64 KiB (8 405 sanaa) - 10. syyskuuta 2010 kello 17.45
  • Pyhä Justin tunsi syvää rakkautta ortodoksisen kirkon pyhien isien [[traditio]]on. Hänelle olivat erityisen rakkaita pyhän [[Johannes Krysos
    18 KiB (2 342 sanaa) - 10. syyskuuta 2010 kello 17.45
  • ...(k.1969), joka julkaisi 1960-luvulla ortodoksista kulttuuria esitelleitä kirjoituksia paikallisessa Kainuun Sanomissa ja piti esitelmiä Kainuun Radiossa. ...ristus Kaikkivaltiasta esittävä maalaus. Hänen alapuolelleen on kuvattu pyhien enkeleiden, Vanhan testamentin suurten [[Profeetta|profeettojen]] ja Herran
    34 KiB (4 225 sanaa) - 11. elokuuta 2012 kello 13.04
  • ...ynagogan esimies saattoi kutsua arvollisen henkilön seurakuntaan lukemaan kirjoituksia ja kommentoimaan niitä. Samankaltaiseen tilanteeseen pääsivät apostolit ...ttömänä ja sen selittämisen (eli opetuspuheen) tuli olla sopusoinnussa pyhien kirjoitusten kanssa. Opetuspuheita ei tähän liittyen voinut pitää kuka
    11 KiB (1 526 sanaa) - 6. marraskuuta 2010 kello 13.43
  • Ortodoksisten isien mukaan katumus ei ole tila, vaan alku. Katumus tarkoittaa sanan laajassa me
    13 KiB (1 717 sanaa) - 8. marraskuuta 2016 kello 15.38
  • Pyhät Isät laativat teologisia kirjoituksia kokemuksista ja käsitteistä, jotka olivat heille jo tuttuja. Heidän ilma Pyhien isien teologia käyttää eri metodologiaa kuin skolastinen teologia. Isät käyt
    22 KiB (2 902 sanaa) - 8. maaliskuuta 2016 kello 23.47
  • ...nnustaa meitä siunaamaan itsemme Pyhällä Ristinmerkillä ja kumartamaan pyhien ihmistensa ikoneille, sillä pyhät ihmiset ovat ristiinnaulitut yhdessä K ...rginen kasvatusnäkemys nousee kokonaisuudessaan raamatullisesta ja Pyhien Isien ihmiskuvasta: ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja Hänen kaltaisuuteensa. O
    26 KiB (3 421 sanaa) - 26. helmikuuta 2016 kello 19.05
  • ...en kokemuksen vastustamista ja mitätöimistä. Nämä Raamattua ja Kirkon Isien pyhiä opetuksia vääristävät harhaopit edustivat kristinuskon pakanalli ...t puheissaan heijastaa Kirkon suuria dogmaattisia ajatuksia. Ortodoksisten Isien mukaan sellainen on suurta hulluutta.
    23 KiB (2 860 sanaa) - 15. lokakuuta 2015 kello 10.14
  • ...aolon lähde. Pyhä [[Johannes Damaskolainen]] (k. 750) tiivistää Pyhien Isien opetuksen toteamalla: ...ihmisissä. Ilman rakkautta ''usko, askeesi'' ja ''diakonia'' eli Jumalan Pyhien Salaisuuksien näkeminen on mahdotonta.
    21 KiB (2 724 sanaa) - 8. lokakuuta 2015 kello 13.52
  • Ortodoksisten isien mukaan kateus on ihmissielun pahimpia sairauksia, joka aiheuttaa suurta vah Pyhien Isien mukaan paholainen kylvää nautinnon siemenen ihmissieluun ja aiheuttaa sie
    14 KiB (1 947 sanaa) - 30. toukokuuta 2015 kello 16.31
  • Pyhien Isien käytännöllisessä opetuksessa ihmisen parantuminen sielun sairauksista t Pyhien Isien mukaan, jos Pyhä Henki ei elähdytä ihmissielun toimintaa, ihmisen mieli
    22 KiB (2 828 sanaa) - 4. maaliskuuta 2015 kello 21.12
  • Ortodoksisten isien mukaan katumus ei ole tila, vaan alku. Katumus tarkoittaa sanan laajassa me
    13 KiB (1 728 sanaa) - 11. helmikuuta 2014 kello 14.18
  • == Pyhien isien teologia on hengellistä lääkitsemistä == Pyhien isien teologia tarkoittaa sielun ja ruumiin puhdistumista, valistumista ja kirkas
    28 KiB (3 683 sanaa) - 2. elokuuta 2013 kello 20.17
  • ...uussa vuonna 1994. Luostarien luuhuoneiden kuvastolla koristeltu ja pyhien isien askeettista viisautta julistava zine löysikin vastakaikua kulutusyhteiskun
    14 KiB (2 014 sanaa) - 11. toukokuuta 2011 kello 00.20
  • ....jpg|250px|thumb|<center>''Nikean ensimmäisen kirkolliskokouksen [[Pyhien isien sunnuntai (opetuspuhe)|pyhät isät]], keisari Konstantinos<br>ja [[nikeala ...ksiä tasavertaisiksi seitsemän pyhän ja ekumeenisen kirkolliskokouksen Isien kanonisten päätösten kanssa. Toisinaan näyttää siltä, että Balsamon
    18 KiB (2 230 sanaa) - 1. huhtikuuta 2014 kello 17.55
  • Pyhä Gregorios kehitti Pyhien Isien luovassa traditiossa lakkaamattoman rukouksen ja askeesin teologiaa. Hän e .... 897) eivät olisi kehittäneet ja laajentaneet varhaisten kreikkalaisten isien teologista ajattelua tai kieltä. Professori '''[[Georges Florovski]]''' ki
    28 KiB (3 618 sanaa) - 6. marraskuuta 2013 kello 12.14
  • ...alvelevaksi sillaksi, jonka kautta pahat henget pääsevät sieluun. Siksi isien mukaan mielikuvitus tulee hylätä kokonaan. Pyhien isien opetuksissa katumuksen erityismerkkeinä ovat synnintunto, kyyneleet, vaste
    28 KiB (3 769 sanaa) - 19. tammikuuta 2012 kello 16.28
  • * KIRJOITUKSIA * Muita kirjoituksia
    3 KiB (316 sanaa) - 2. toukokuuta 2011 kello 21.06
  • Bysantin teologia on kokemuksen teologiaa. Pyhien isien hengellinen elämä rakentui Jumalan ilmoittamaan totuuteen. Ortodoksinen t ...n lihaksitulemisesta. ─ Filokalia II. Kokoelma pyhien kilvoittelijaisien kirjoituksia. Koonneet pyhät Makarios Notaras ja Nikodeemos Athosvuorelainen. Vanhasta
    22 KiB (3 004 sanaa) - 3. heinäkuuta 2011 kello 09.55
  • ** 2011, Bysanttilaisten isien terapeuttista teologiaa ja länsimaisen elämänmenon haaksirikkoa. – Bys ...ysantin kaksi maailmaa – Kirjoituksia Bysantin keisarikunnasta ja Pyhien Isien terapeuttisesta teologiasta. Joensuu.
    18 KiB (2 152 sanaa) - 10. tammikuuta 2014 kello 12.17
  • ...en ja Hänen taivaallisen Valtakuntansa toteutumisen jatkuvaa odottamista. Pyhien kirkkoisien käsitys historiasta on näkemys Kristuksesta. Kristuksen viime ...ohtana on, että kirkollinen elämä ja rukous ovat erottamattomia. Pyhien isien mukaan usko on elämää.
    32 KiB (4 257 sanaa) - 14. kesäkuuta 2011 kello 11.20
  • Pyhä '''[[Gregorios Palamas]]''' (k. 1359) kehitti pyhien isien luovan tradition hengessä lakkaamattoman rukouksen ja [[askeesi]]n teologi ...alan olemuksen ja energioiden välille. Palamas rakensi opetuksensa pyhien isien traditioon. Kirkon monet isät ovat viitanneet kirjoituksissaan Jumalan ole
    26 KiB (3 303 sanaa) - 28. heinäkuuta 2011 kello 21.26
  • [[Ortodoksinen kirkko|Ortodoksisen kirkon]] Pyhien isien mielestä ihmisen on mahdotonta tuntea Kristusta, ellei hän halua ensin va
    19 KiB (2 503 sanaa) - 5. helmikuuta 2012 kello 18.06
  • ...ysantin terapeuttista teologiaa ja länsimaisen elämänmenon perikatoa<br>Kirjoituksia bysanttilaisesta maailmasta ja nykyajan länsimaisen kulttuurin rappiosta'' ...elämänmenon perikatoa'' -teoksen kolmessa ensimmäisessä luvussa pyhien isien teologiaa ja länsimäisen elämänmenon rappiota, Bysantin keisarikunnan h
    15 KiB (1 939 sanaa) - 5. lokakuuta 2011 kello 13.15
  • ...ossa. Raamatun lisäksi Antiokos käytti hyväkseen lukuisien pyhien isien kirjoituksia ja heidän ajatuksiaan. Monet noista lähteistä ovat aikojen saatossa kado
    4 KiB (582 sanaa) - 16. joulukuuta 2012 kello 10.44
  • ...uksia (katso Simeon Tessalonikalainen teoksessa Pyhien Isien ja Opettajien kirjoituksia koskien ortodoksisen jumalanpalveluksen selitystä, ven. Vol. II, 1856). ..
    14 KiB (1 893 sanaa) - 22. helmikuuta 2012 kello 18.04
  • Pyhittäjä Simeon peri ihmiskäsityksensä kreikkalaisilta isiltä. Pyhien Isien tradition mukaan Kristuksessa toteutui jumalallinen armotalous. Kristus ei ...nsa eläväksi perustaksi. Hän eli askeettisesti ja hengitti askeesissaan pyhien kirjoitusten, liturgian ja askeettisen kirjallisuuden totuutta.
    15 KiB (1 877 sanaa) - 24. marraskuuta 2012 kello 11.10
  • ...äivin. Eikä hän lukenut pelkästään Raamattua vaan myös pyhien isien kirjoituksia, joita löysi luostarin kirjastosta. Noviisi omaksui tietämättään sella
    3 KiB (427 sanaa) - 11. maaliskuuta 2013 kello 13.03
  • Vapahtaja osoitti suurenmoisesti, missä on pyhien ihmisten näkyväisen köyhyyden perusta ja aiheuttaja. Se on heidän henge Pyhien Isien opetuksen mukaan todellinen kirkollinen elämä on sielussa vaikuttava juma
    24 KiB (3 195 sanaa) - 13. tammikuuta 2013 kello 11.37
  • Pyhien Isien opetuksissa on runsaasti viittauksia Jumalan ainutlaatuiseen hyvyyteen. [[K Pyhien Isien kirjallisuudessa kysymys ihmisen lankeemuksesta keskittyy ihmismielen pimen
    14 KiB (1 917 sanaa) - 10. maaliskuuta 2013 kello 16.22
  • ...ottamiselle. Heidän tulee rakastaa Kristusta, Pyhiä Kirjoituksia, pyhien isien opetuksia, seurakuntalaisia ja evankeliumin julistamista. Heidän tulee yhd ...sen käytännön toteuttaminen on Suomessa kaukana evankeliumin ja pyhien isien ihanteesta.
    22 KiB (2 853 sanaa) - 10. huhtikuuta 2013 kello 16.03
  • ...saan Fotios säilyi uskollisena varhaisempien kirkolliskokousten ja Pyhien Isien määritelmille. Pyhän Kolminaisuusopin kannalta tärkeimmät Kirkon opett ...' (Vastauksia Amhilokiokselle), joka on kokoelma teologisia ja filosofisia kirjoituksia. Kirjoitukset osoittavat kirjoittajan laajat ja monipuoliset tiedot sekä p
    29 KiB (3 508 sanaa) - 28. toukokuuta 2013 kello 09.39
  • Pyhittäjä Simeonin peri ihmiskäsityksensä kreikkalaisilta isiltä. Pyhien Isien tradition mukaan Kristuksessa toteutui ''jumalallinen armotalous''. Kristus ...mukainen parantuminen synnin sairauksista on mahdollinen ainoastaan Pyhien Isien askeettisen ja terapeuttisen opetuksen kautta.
    12 KiB (1 510 sanaa) - 28. elokuuta 2013 kello 09.29
  • * KIRJOITUKSIA *** Pyhien isien teologia on hengellistä lääkitsemistä
    4 KiB (486 sanaa) - 1. lokakuuta 2013 kello 14.30
  • ...sen käytännön toteuttaminen on Suomessa kaukana evankeliumin ja pyhien isien ihanteesta. Pyhien isien opetukseen ja kasvatukseen sisältyy kutsu tarkastella Kristuksessa profeet
    10 KiB (1 361 sanaa) - 3. helmikuuta 2016 kello 10.27
  • ...ysantin kaksi maailmaa.<br>Kirjoituksia Bysantin keisarikunnasta ja Pyhien Isien terapeuttisesta teologiasta''' Bysanttilaisten Isien Teologia tähtää ihmisen sielun ja ruumiin parantumiseen. Sitä voi perus
    14 KiB (1 550 sanaa) - 7. joulukuuta 2013 kello 14.09
  • Pyhien Isien [[Traditio]] opettaa ihmisen parantumisesta. Latinalaisessa kirkossa puhuta
    20 KiB (2 507 sanaa) - 6. tammikuuta 2014 kello 20.35
  • ...i, jonka kautta pahat henget pääsevät sieluun. Siksi mielikuvitus tulee isien mukaan hylätä kokonaan. Pyhien autiomaakilvoittelijoiden askeettinen pelastusnäkemys ei luota niinkään
    14 KiB (1 857 sanaa) - 5. huhtikuuta 2014 kello 17.14
  • Kirkon pyhien isien opetus kristityn sosiaalisesta vastuusta on erityisen tärkeää 2000-luvun
    10 KiB (1 313 sanaa) - 15. toukokuuta 2014 kello 17.04
  • == Pyhien isien teologia muotoutui opillisissa ja poliittisissa kiistoissa ==
    26 KiB (3 373 sanaa) - 19. kesäkuuta 2014 kello 17.01
  • Skeemaigumeni Johannes on sanonut: ''"Pyhien isien kirjoituksia voidaan ymmärtää vain elämällä, koskapa he eivät kirjoittaneet järk
    2 KiB (201 sanaa) - 30. kesäkuuta 2014 kello 12.50
  • ...ottamiselle. Heidän tulee rakastaa Kristusta, Pyhiä Kirjoituksia, pyhien isien opetuksia, seurakuntalaisia ja evankeliumin julistamista. Heidän tulee yhd ...sen käytännön toteuttaminen on Suomessa kaukana evankeliumin ja pyhien isien ihanteesta.
    15 KiB (1 974 sanaa) - 22. elokuuta 2014 kello 11.03
  • ...pelkästään elää luostarissa, vaan kilvoittelijan tuli elää Pyhien Isien esikuvan mukaisesti. Vapahtaja osoitti suurenmoisesti, missä on pyhien ihmisten näkyväisen köyhyyden perusta ja aiheuttaja. Se on heidän henge
    21 KiB (2 826 sanaa) - 18. syyskuuta 2014 kello 13.54
  • ...Ortodoksisella traditiolla on selkeän terapeuttinen luonne. Siksi Pyhien Isien Traditio on luonteeltaan puhtaasti askeettista ja terapeuttista. Pyhien Isien määrittelemä sielun (''psykhe'') sairaus eroaa maallisen psykiatrian sai
    22 KiB (2 758 sanaa) - 23. syyskuuta 2014 kello 17.33
  • ..., Bysantin kaksi maailmaa. Kirjoituksia Bysantin keisarikunnasta ja Pyhien Isien terapeuttisesta teologiasta. Joensuu.
    16 KiB (1 886 sanaa) - 1. lokakuuta 2014 kello 17.41
  • Pyhien Isien opetuksissa ''katumus'' on paljon enemmän kuin psykologinen, legalistinen ...järjestelmien ja argumenttien keskellä. Myös psykologia karttaa Pyhien Isien teologiaa, sillä psykologia pitää ihmistä riippumattona ja autonomisena
    23 KiB (3 008 sanaa) - 19. lokakuuta 2014 kello 17.17
  • ...pelkästään elää luostarissa, vaan kilvoittelijan tuli elää Pyhien Isien esikuvan mukaisesti. Vapahtaja osoitti suurenmoisesti, missä on pyhien ihmisten näkyväisen köyhyyden perusta ja aiheuttaja. Se on heidän henge
    21 KiB (2 814 sanaa) - 29. lokakuuta 2014 kello 13.07
  • ...sisen kirkon liturginen kasvatusnäkemys lähtee raamatullisesta ja Pyhien Isien ihmiskuvasta: ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja Hänen kaltaisuuteensa. O ...llisarvoisesta paratiisista, Jumalan liitonmajasta, loputtomasta ilosta ja pyhien asunnosta. Ensimmäiset ihmiset vaihtoivat Jumalan kaltaisuuden mahdollisuu
    16 KiB (2 078 sanaa) - 27. marraskuuta 2014 kello 22.22
  • == Pyhien Isien Teologia muotoutui opillisissa ja poliittisissa kiistoissa == ...lähteet sisältävät Bysantin keisarikunnan jokaisen osa-alueen. Pyhien Isien Teologia muotoutui keisarikunnan poliittisissa ja opillisissa kiistoissa.
    21 KiB (2 763 sanaa) - 8. joulukuuta 2014 kello 19.07
  • Pyhien Isien opetuksissa on runsaasti viittauksia Jumalan ainutlaatuiseen hyvyyteen. [[K Pyhien Isien kirjallisuudessa kysymys ihmisen lankeemuksesta keskittyy ihmismielen pimen
    15 KiB (2 016 sanaa) - 19. joulukuuta 2014 kello 19.52
  • ...llisarvoisesta paratiisista, Jumalan liitonmajasta, loputtomasta ilosta ja pyhien asunnosta. Ensimmäiset ihmiset vaihtoivat Jumalan kaltaisuuden mahdollisuu Pyhien Isien opetuksissa rukouksen tulee yhdistyä Kirkon koko askeettiseen opetukseen,
    25 KiB (3 225 sanaa) - 1. tammikuuta 2015 kello 12.39
  • ...n vanhan uskon vaan pikemminkin Kirkon todellisen uskon todistajia. Pyhien Isien seuraaminen ei tarkoita pelkästään heidän kirjoitustensa lainaamista, v ...dernin teologian tavoin koota yhteen Raamatun todennäköisyyksien osasia. Isien mukaan Pyhän Raamatun tulee opettaa uskovia kuuntelemaan Kristusta ja näk
    38 KiB (4 929 sanaa) - 8. tammikuuta 2015 kello 11.13
  • Pyhien Isien mukaan Kirkon askeettinen elämä tarkoittaa koko kristillistä elämää. Pyhien kirkkoisien käsitys historiasta on näkemys Kristuksesta. Kristuksen viime
    21 KiB (2 726 sanaa) - 26. tammikuuta 2015 kello 14.33
  • Pyhien ikonien tavoin ortodoksisen uskon määritelmät ohjaavat meitä oikeaan su .... Ne herättävät uskovia seuraamaan pyhässä ikonografiassa kuvattujen pyhien ihmisten hyveitä ja auttavat heitä muuttumaan ja kirkastumaan Kirkon aske
    39 KiB (4 711 sanaa) - 19. helmikuuta 2015 kello 14.36
  • ...essa tutkimuksessa löydettyjä ihmismieltä ahdistavia kokemuksia. Pyhien Isien mukaan ainoastaan [[Pyhä Henki]] voi puhdistaa ihmismielen. Vain Pyhä Hen ...a. Jumalan hyveet synnyttävät sielussa hyviä ajatuksia. Ne ovat Jumalan pyhien käskyjen hedelmää. Mutta jumalallisten käskyjen pitäminen riippuu ihmi
    16 KiB (2 192 sanaa) - 11. maaliskuuta 2015 kello 11.01
  • ...ki sen tehtävät itselleen. Kirkolle ei jäänyt mitään oikeutta Pyhien Isien mukaiseen teologiseen luovuuteen ei edes hengellisissä asioissa! ...en esikuvien mukaisesti rationaaliseen pohdiskeluun. Siitä puuttui Pyhien Isien teologian persoonallinen suhde Jumalaan. Teologia erotettiin hengellisyydes
    16 KiB (2 025 sanaa) - 15. huhtikuuta 2015 kello 09.11
  • ...irastuttavat himot hoidetaan Kirkossa hengellisellä köyhyydellä. Pyhien Isien mukaan ihmisen koko kirkollinen elämä on hengellisen köyhyyden kokemusta ...ina ja kohtaamisena. Pyhä [[Gregorios Palamas]] (k. 1359) painotti Kirkon Pyhien Mysteerioiden arvoa, mutta hän korosti myös, että niiden tulee yhdistyä
    30 KiB (3 953 sanaa) - 9. elokuuta 2015 kello 16.55
  • ...utsutaan sielun sairaudeksi. Hyveitä kutsutaan sielun terveydeksi. Pyhien isien mukaan ihmisen on mahdotonta kitkeä sielustaan himoja ilman hyveiden ahker ...oudattaminen on tärkeää siksi, ettei ihmisen sielun sairastu. Toisaalta pyhien käskyjen noudattaminen on tärkeää myös silloin, kun ihminen on jo sair
    15 KiB (2 001 sanaa) - 19. syyskuuta 2015 kello 11.56
  • Pyhien Isien opetusperinteessä käsitettä ''ortodoksinen'' tai ''ortodoksia'' käytett ** 2011, Bysanttilaisten isien terapeuttista teologiaa ja länsimaisen elämänmenon haaksirikkoa. – By
    23 KiB (2 887 sanaa) - 9. syyskuuta 2015 kello 15.54
  • ...sa]], kaikki inhimilliset sanonnat ja käsitteet ovat tarpeettomia. Pyhien isien mukaan kun ihminen puhuu Jumalasta, hänen tulee tehdä se sisäisen askeet ...i uskovien elämän syventämisestä. Näin tapahtui myös bysanttilaisten isien aikana. Heidän päämääränään oli uskovien dogmaattisen tietämyksen,
    21 KiB (2 762 sanaa) - 24. syyskuuta 2015 kello 11.29
  • ...ngessä, tarvitaanko Kirkon Traditiota, liturgiaa tai Raamattua tai Pyhien Isien opetusta? ...apseudesta hengelliseen aikuisuuteen. Tämä kasvaminen sisältää Pyhien Isien käyttämän käsitteen mukaisesti taistelun himoja vastaan.
    21 KiB (2 711 sanaa) - 5. marraskuuta 2015 kello 20.55
  • ...ymäjuhlaan valmistavassa paastokaudessa on aiheellista käsitellä Pyhien Isien opetuksia sielun sairaudesta ja sen parantamisesta himojen ja halujen maail ...essa tutkimuksessa löydettyjä ihmismieltä ahdistavia kokemuksia. Pyhien Isien mukaan ainoastaan [[Pyhä Henki]] voi puhdistaa ihmismielen. Vain Pyhä Hen
    39 KiB (5 156 sanaa) - 21. marraskuuta 2015 kello 17.14
  • Kirkon Pyhien Isien mukaan kateellinen ihminen suree lähimmäisensä onnistumista ja iloitsee Pyhien Isien mukaan paholaisen sota ihmistä vastaan onnistuu kolmesta syystä:
    20 KiB (2 741 sanaa) - 1. joulukuuta 2015 kello 15.21
  • ...elle virkamiehen uraa hovissa, mutta Gregoriosta kiinnosti enemmän Pyhien Isien Teologia ja luostarikilvoitus. Hän meni luostariin 1316. Palamas rakensi teologisen opetuksensa Kirkon Pyhien Isien elävään kokemukseen. Siksi hän hylkäsi rationaalisen teologian käsitt
    18 KiB (2 275 sanaa) - 19. helmikuuta 2016 kello 15.16
  • ::Jarmo Hakkarainen: '''Ortodoksista psykoterapiaa''' - Kirjoituksia ortodoksisesta terapeuttisesta elämästä ja ortodoksisen teologian länti ...raalisesta käytännöstä, kun he ohjasivat hengellisiä lapsiaan. Pyhien Isien mukaan ihmiset jakaantuvat niihin, joiden mieli on kirkastanut ja niihin, j
    14 KiB (1 671 sanaa) - 10. maaliskuuta 2016 kello 10.07
  • Pyhien Isien terapeuttisessa perinteessä kuoleman muistaminen on ihmisen perushyve. Tod Pyhien Isien mukaan Kristukseen uskominen on koko elämän käsittävää katumusta eli
    21 KiB (2 852 sanaa) - 28. maaliskuuta 2016 kello 18.52
  • ...ttinen elämä antaa sisällön teologialle ja Kirkon bioetiikalle. Pyhien Isien Tradition mukaan ihminen luotiin Jumalan kuvan mukaisesti kasvamaan Luojan ...milla on arkiseen elämään. Paikalliskirkossa tarvitaan kipeästi Pyhien Isien elämänläheistä raamatullista opetusta. Ortodoksisen elämän identiteet
    22 KiB (2 842 sanaa) - 18. huhtikuuta 2016 kello 16.10
  • ...inteessä teologia ja hengellinen elämä merkitsevät samaa. Siksi pyhien isien traditio on luonteeltaan askeettista ja terapeuttista. ...inen kykenisi kokemaan mielessään Jumalan Rakkauden, hänen tulee Pyhien Isien mukaan omaksua hiljainen ja rauhallinen elämäntapa. Hänen tulee ottaa va
    10 KiB (1 307 sanaa) - 25. huhtikuuta 2016 kello 11.59
  • ...kaan viimeinen sarjan teos onkin nimeltään "Ortodoksista psykoterapiaa - kirjoituksia ortodoksisesta terapeuttisesta elämästä ja ortodoksisen teologian länti Pyhien Isien opetuksen mukaisesti ortodoksinen psykoterapia tarkoittaa sanan mukaisesti
    13 KiB (1 732 sanaa) - 1. kesäkuuta 2016 kello 11.10
  • Pyhien Isien mukaan sielun parantuminen tarkoittaa ihmismielen kirkastumista. Tätä par Pyhien Isien mukaan ihmisen osallistuminen Jumalan elämästä tekee ihmisestä Jumalan
    34 KiB (4 355 sanaa) - 2. kesäkuuta 2016 kello 07.40
  • ...eä näkökohta, jota on syytä korostaa ymmärtääksemme paremmin Kirkon pyhien kanonien pätevyyttä ja voimaa, liittyy siihen, miten Kirkko itse tulkitse Pyhien kirkolliskokousten Isät halusivat turvata hyvän järjestyksen kirkoissa.
    48 KiB (6 021 sanaa) - 5. elokuuta 2016 kello 11.46
  • ...ja joulun aikaan. Tämä on yksinkertainen esimerkki siitä, miten pyhiä kirjoituksia käytettiin ja yhä käytetään erilaisten ”todistusten” perusteina ri ...llisenä sunnuntaina ennen joulua ja sitä kutsutaan nimellä [[Pyhien esi-isien sunnuntai]].<br>
    7 KiB (998 sanaa) - 21. joulukuuta 2017 kello 10.43
  • ...t pidättyväisiä, on kuitenkin ollut yksipuolisestikin asian valaisseita kirjoituksia, silminnäkijäin kuvauksia tilaisuudesta, jossa "rammat jättivät sauvans ...mikä Kirkolla on käytettävissään siinä kautta aikojen vaikuttaneiden pyhien kilvoittelijain teoksiinsa kiteyttämissä havainnoissa. Niistä opimme tun
    15 KiB (1 991 sanaa) - 2. maaliskuuta 2018 kello 19.42
  • ...sen aikana luki pappismunkki '''Pamva''' tilaisuuteen sopivia pyhien isien kirjoituksia.<br> ...tteli, niin. hän kuitenkin sai vaipua lepoon oman veljestön keskuudessa, pyhien sakramenttien kirkastamana ja kaikessa rauhassa. Puhe päättyi siihen toiv
    6 KiB (870 sanaa) - 12. lokakuuta 2019 kello 17.57
  • ...rjalliseen aineistoon niin Raamatusta kuin valtaisasta määrästä pyhiä kirjoituksia, joissa kuvataan ja tulkitaan enkelien ilmoituksia, ilmestymisiä ja näkyj ...tiedä mitään, mutta Hänen teoistaan voimme tietää enkelien ja muiden pyhien kautta. Ihminen ei voi nähdä enkeleitä heidän aineettomassa olemuksess
    8 KiB (1 095 sanaa) - 3. helmikuuta 2020 kello 18.33
  • ...hauta (toim.)'': '''Apostoliset isät''' – Kokoelma varhaiskristillisiä kirjoituksia ...apostolicis floruerunt opera'' (Apostolisena aikana vaikuttaneiden pyhien isien työt).
    4 KiB (510 sanaa) - 14. helmikuuta 2020 kello 13.42
  • ...kilvoittelusta. Hänen neuvonsa perustuvat Raamattuun ja lukuisten pyhien isien kirjoituksiin, mutta hän soveltaa ** IX luku / Lue evankeliumia ja pyhien isien kirjoituksia
    4 KiB (543 sanaa) - 24. lokakuuta 2023 kello 18.41