Toiminnot

Ero sivun ”Kirkon historian aikajana” versioiden välillä

Ortodoksi.netista

Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 422: Rivi 422:
* 910 Benediktiiniluostari [[Cluny]]ssa Ranskassa perustettiin
* 910 Benediktiiniluostari [[Cluny]]ssa Ranskassa perustettiin
* 912 Normanneista tuli kristittyjä
* 912 Normanneista tuli kristittyjä

* 927 [[Konstantinopoli]] tunnnusti [[Bulgaria]]n kirkon [[autokefalia]]n
* 931 [[Clunyn liike]] alkoi
* 935 [[Václav Bohemian ruhtinas]] koki marttyyrikuoleman
* 941 Neljäs rusien ja Bysantin välinen sota
* 944 [[Bysantti]] valtasi uudelleen [[Edessa]]n ja sai taas haltuunsa [[Kristuksen kääriliina]]n
* 957 [[Olga Venäläinen]] otti kasteen
* 960 [[Bysantti]] valtasi takaisin Kreetan
* 962 Tanskasta tuli kristillinen valtio, kun kuningas Harald Sinihammas otti [[kaste]]en
* 962 Paavi Johannes XII ja keisari Otto I perustivat pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan
* 963 [[Athanasios Athoslainen]] perusti ensimmäisen luostarin [[Athos|Athokselle]], Suuren Lavran


kesken
kesken

Versio 30. syyskuuta 2010 kello 09.58

Kirkon historia on tärkeä osa ortodoksista uskoa. Ortodoksisuus määrittyy jatkumona, joka on alkanut niistä, jotka ensin saarnasivat Kristuksen totuutta maailmalle. Niistä, jotka auttoivat muodostamaan uskomme muotoa, ja jotka veivät eteenpäin muuttumatonta ortodoksisen kirkon traditiota.

Kirkon historian aikajanan on laatinut Petja Pyykkönen. Osa vuosiluvuista on viitteellisiä, koska varmaa tietoa varsinkaan varhaisesta historiasta on erittäin vaikea saada. Ehdota muutosta tai lisäystä.

Uuden testamentin aika

  • 27 eKr.-180 jKr. Pax Romana
  • 20 eKr. Herodes aloittaa toisen temppelin suuren rakennustyön Jerusalemissa
  • 7 eKr.–4eKr. Kristus syntyi Betlehemissä. 14 000 lasta tapetaan.
  • 1 Juutalainen apokryfi ”Mooseksen taivaaseenastuminen” kirjoitetaan
  • 6 Augustus panee Herodeksen viralta; Samariasta, Juudeasta ja Idumeasta tulee suoran Rooman hallinnon alainen Juudean provinssi, jonka pääkaupunki on Kesareassa; Quirinius saa Syyrian maaherran viran ja panee Juudeassa toimeen väestönlaskennan veronkeräystä varten
  • 7–26 Rauhan aika, Juudeassa ja Galileassa on suhteellisen rauhallista
  • 18–36 prefekti Valerius Gratus nimittää Kaifaksen juutalaisten ylipapiksi
  • 19 Juutalaiset, juutalaiset proselyytit ja astrologit karkotetaan Roomasta
  • n. 25-26 Joosef Kihlaaja kuolee
  • 26–36 Pontius Pilatus Juudean prefektinä
  • 26–29 Johannes Kastaja aloittaa toimintansa "Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuonna" (Luuk. 3:1–2); Jeesuksen kaste (Mark. 1:4–11); Johannes Kastaja pidätetään ja mestataan (Luuk. 3:19–20, Juutalaisten muinaisajat 18.5.2)
  • 28–30 Jeesuksen julkinen toiminta, ristiinnaulitseminen (tai 31)
  • n. 30 ensimmäisen marttyyrin Stefanoksen kuolema; Paavalin kääntymys Damaskon tiellä (Apt. 9)
  • 32 Apostolit kokoontuvat Jerusalemissa ja valitsevat Matteuksen Juudas Iskariotin tilalle 12. apostoliksi

Apostolinen aika (33-100)

  • n.30-33 Jeesuksen ylösnousemus ja ilmestyminen ihmisille; ensimmäinen helluntai; Jerusalemin kirkko, ensimmäinen kirkko perustetaan, kristittyjä vainotaan (Ap.t. 7:54–8:8)
  • 33-70 Ensimmäinen tunnettu kirkko rakennettiin nykyisen Jordanian Rihabin kaupungin läheisyyteen
  • 34 Apostoli Pietari perustaa Antiokian seurakunnan
  • 35 Nimitystä ”kristitty” käytetään ensimmäisen kerran Antiokiassa
  • 37 Joosef Arimatialainen matkustaa Britanniaan, jossa hän rantautuu Glastonburyyn
  • 40 Apostoli Barnabas lähetetään Jerusalemista Antiokiaan vahvistamaan seurakuntaa, koska kirkon johtajat pakenivat vainojen vuoksi; Neljäs makkabialaiskirja kirjoitetaan; Simon Pietari kastaa roomalaisen kenturion Corneliuksen, jota pidetään ensimmäisenä pakanakäännynnäisenä (Ap.t. 10)
  • 44 Jaakob Sebedeuksen poika teloitetaan Herodes Agrippa I:n käskystä (Ap.t. 12:1–3)
  • 45 Apostoli Jaakob, Herran veli valitaan Jerusalemin piispaksi
  • n. 46–48 Paavali ja Barnabas lähetysmatkalla Kyproksella (Ap.t. 13:4–12)
  • 47 (tai 48-49) Apostolien kokous Jerusalemissa, jossa päätetään, ettei ei-juutalaisten tarvitse noudattaa juutalaisten tapoja tullakseen kristityiksi (Ap.t. 15)
  • 48–99 Paavalin kirjeet kirjoitetaan
  • 49 Keisari Claudius ajaa juutalaiset pois Roomasta.
  • n. 49-52 Paavali lähetysmatka Korinttiin apostoli Silaksen kanssa (Ap.t. 18)
  • 50 Pääsiäismellakka Jerusalemissa, 20–30 000 kuolee
  • 50 Jesajan taivaaseenastuminen kirjoitetaan
  • 52 Apostoli Tuomas saapuu Keralaan Intiaan
  • 53-57 Apostoli Paavalin kolmas lähetysmatka
  • n. 57 Paavalin viimeinen käynti Jerusalemissa (Ap.t. 21)
  • n. 58 Paavali pidätetään ja vangitaan Kesareaan (Ap.t. 25:4)
  • n. 60 Paavali saarnaa Roomassa (Ap.t. 28:15–31)
  • 62 Apostoli Jaakob, Herran veli kivitetään ylipappi Ananus ben Artanuksen käskystä, Clodius Albinus panee Ananuksen viralta
  • 62 Apostoli Andreas ristiinnaulitaan Patraksella
  • 64 Rooman palo, Nero syyttää 'kristittyjä', vainot alkavat; varhaisin maininta kristityistä Roomassa (Tacitus); Paavali mestataan (Kol. 1:24, Ef. 3:13, 2 Tim. 4:6–8, 1 Klem. 5:5–7); Pietari ristiinnaulitaan (Joh. 21:18, 1 Piet. 5:13, Origenes)
  • 66–73 Juutalaisten kansannousu
  • 68 Roomalaiset tuhoavat essealaisen Qumranin yhteisön; Nero tekee itsemurhan
  • 69 Ignatios Antiokialaisesta tulee Antiokian kolmas piispa
  • 70 Markuksen evankeliumi kirjoitetaan; Jerusalemin ja Herodeksen temppelin tuhoaminen (Uuden Testamentin kirjojen kirjoittamisen ajankohdista on kaksi koulukuntaa, toisen mukaan ne ajoitetaan ajalle 40–96 jaa.)
  • 71 Apostoli Markus matkustaa Egyptiin
  • n. 75–90 Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot kirjoitetaan
  • 80–85 Matteuksen evankeliumi kirjoitetaan
  • n. 80-90 Didakhe kirjoitetaan
  • 81–96 Johannes tai hänen oppilaansa kirjoittaa Johanneksen ilmestyksen; Domitianuksen vainot
  • 98-117 Trajanuksen vainot
  • 90 Jamnian kokous (kyseenalaistettu) määrittelee pesäeron juutalaisten ja kristittyjen välillä
  • 90–100 Johanneksen evankeliumi ja Johanneksen kirjeet kirjoitetaan
  • 100 Apostoli Johannes kuolee

Nikean kirkolliskokousta edeltänyt aika (100-325)

Nikealainen aika (325-451)

Bysanttilainen aika (451-843)

Myöhäisbysanttilainen aika (843-1054)

kesken

Suuren skisman jälkeinen aika 1054-1453)

kesken

Kansalliskirkkojen aika 1453->

kesken

Vallankumousten ja Diasporan aika 1917->

kesken

Petja Pyykkönen

Ehdota muutosta tai lisäystä.